Toisen asteen koulutuksiin haetaan yhteishaussa.

Alajärven lukio

Alajärven lukion opiskelijat voivat suorittaa 10 kurssin laajuisen kilpapelaamisen opintokokonaisuuden.

Kilpapeliopinnoissa opiskelijat keskittyvät luonnollisesti siihen olennaisempaan – eli pelaamiseen. Lukuvuoden aikana opiskelijat keskittyvät niin joukkue- kuin yksilöharjoitteluun. Opiskelijat muodostavat muiden opiskelijoiden kanssa oman tiimin, jonka kanssa opiskelijat harjoittelevat sekä osallistuvat online- ja lan-turnauksiin. Opiskelijoita auttaa kehittymään oma valmentaja, joka on viikoittain käytettävissä. Pelaamisen lisäksi opinnot sisältävät myös fyysistä kuntoilua ja ravintotietoutta. Opintoihin sisältyy myös säännöllisen unirytmin hallintaa osana arkea sekä opit kokonaisvaltaiseen urheilulliseen elämäntapaan. Kilpapelinä opinnoissa toimii Counter-Strike: Global Offensive.

www.esportkoulu.fi

 

Etelä-Savon ammattiopisto

Oppilaitoksen aste ja tyyppi

  • Toisen asteen ammattioppilaitos

Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa

  • n. 10

Tarjottavat koulutusalat

  • Yleinen esports-koulutus
  • Pelaajakoulutus
  • Tapahtumanjärjestäminen
  • Elämäntapaohjaus

Tutkintonimike, -peli ja -laajuus

  • Paikallinen valinnainen 15osp. Pelivalmennusta n. 4 tuntia viikossa kahden vuoden ajan. Valinta ja haastattelut tehdään yleensä ensimmäisen vuoden keväällä ja e-urheiluopinnot alkavat toisena vuonna. 
  • Pääasiallinen peli CS:GO, mutta mahdollisuus myös muihin peleihin, jos saadaan kokonaisia joukkueita. 
  • Koulutukseen osallistuvilta edellytetään tavoitteellisuutta e-urheilussa ja sitoutumista opintoihin myös yleisesti. 

Koulutuksen kuvaus

  • Opinnot sisältävät yksilö- ja joukkueharjoittelua, osallistumista erilaisiin peliturnauksiin ja/tai pelitapahtumiin. Opintojen yhteydessä annetaan elämäntapaohjausta, jossa painotetaan ajankäytön hallintaa, terveitä elämäntapoja, liikuntaa ja riittävää levon määrää. Myös oman osaamisen markkinointia ja oman näkyvyyden parantamista opiskellaan. 

Kouluttajan tausta

  • Opettaja, e-urheilun ohjaajakoulutus ja pitkä yleiskokemus eri peleistä. 

Lisätietoja

  • hermanni.saresma@esedu.fi 
https://www.esedu.fi

 

HYRIA

Hyria järjestää urheilijoiden ammatillista koulutusta. Urheiluvalmennuksessa on mahdollista suorittaa 15 osaamispisteen paikallinen tutkinnon osa ”Urheiluvalmennus osana ammattiin opiskelua”. Valmennuksen tarkoituksena on tukea opiskelijoiden harjoittelumahdollisuuksia opiskeluaikana sekä yhdistää urheilijana kehittyminen ja ammatillinen kasvu. Urheiluvalmennuksen piiriin liitetään syksystä 2020 alkaen e-urheilu, jonka valmennus keskittyy Counter-Strike: Global Offensive -peliin.

Paikallisen tutkinnon osaan kuuluu viikoittaisen lajiharjoittelun lisäksi oheisharjoittelua, kuten kestävyys- ja tukilihaksistoharjoittelua sekä lisäksi opiskelijoille annetaan tietoa ravitsemuksesta ja hyvinvoinnin edistämisestä. Laji- ja oheisharjoittelua on yhteensä kaksi kertaa viikossa. Lajivalmennuksesta huolehtivat valmennusyritys Incoachin Christian Joutsenvuori ja Mikko Kalijärvi sekä oheisharjoittelusta Hyrian liikunnanopettaja Osmo Lindholm. Lajiharjoittelu tapahtuu etävalmennuksena.

www.hyria.fi/koulutukset/hae_yhteishaussa/urheiluvalmennus

 

Järviseudun ammatti-instituutti

Järviseudun ammatti-instituutissa datanomi- ja merkonomiopiskelijat voivat jatkossa valita osaksi opintojaan kaksi elektroniseen urheiluun keskittyvää tutkinnon osaa. Tutkinnon osat ovat laajuudeltaan 15 osaamispistettä ja ne sijoittuvat opintosuunnitelmassa valinnaisiin tutkinnon osiin.

Esports-liiketoiminnassa opiskelijat osallistuvat OUTLOAD-kilpapelitapahtuman järjestämiseen. OUTLOAD on kuin pieni työpaikka oppilaitoksen sisällä – sillä on omat työskentelytilat, opiskelijoiden itsensä sopimat työajat ja laaja valikoima erilaisia työtehtäviä. Esports-liiketoiminnassa opiskelijat työskentelevät muun muassa myynnin, markkinoinnin, turnausjärjestelyjen, mediatuotannon ja tietoverkkoinfran parissa. Osa opiskelijoista toimii tiimijohtajina ja johtavat oman opiskelijatiiminsä työskentelyä. Kilpapeliopinnoissa opiskelijat keskittyvät luonnollisesti siihen olennaisempaan – eli pelaamiseen. Lukuvuoden aikana opiskelijat keskittyvät niin joukkue- kuin yksilöharjoitteluun. Opiskelijat muodostavat muiden opiskelijoiden kanssa oman tiimin, jonka kanssa opiskelijat harjoittelevat sekä osallistuvat online- ja lan-turnauksiin. Opiskelijoita auttaa kehittymään oma valmentaja, joka on viikoittain käytettävissä. Pelaamisen lisäksi opinnot sisältävät myös fyysistä kuntoilua ja ravintotietoutta. Opintoihin sisältyy myös säännöllisen unirytmin hallintaa osana arkea sekä opit kokonaisvaltaiseen urheilulliseen elämäntapaan. Kilpapelinä opinnoissa toimii Counter-Strike: Global Offensive.

www.esportkoulu.fi

 

Lappia (Kemi, Tornio, Muonio, Tervola)

Oppilaitoksen aste ja tyyppi

  • Toinen aste

Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa

  • Ei rajoitusta. valittavissa eri tasoja ja mahdollisuuksia

Tarjottavat koulutusalat

  • Yleinen esports-koulutus
    • Liiketalous/business
    • Tapahtumanjärjestäjä
  • Pelaajakoulutus
  • Hyvinvointi
  • Pelaamisen hyödyntäminen osaan ammatillista kasvua (harrastuneisuus)

Tutkintonimike, -laajuus ja mahdollinen peli

  • Peli: CS:GO (myös muita tarvittaessa)
  • Tutkintonimikkeet:
    • Kilpapelaaminen 1 (urheiluakatemiatoiminta) 9 osp (3/vuosi)
    • Kilpapelaaminen (Haastajajoukkue) 3 osp
    • Harrastepelaaminen 3 osp
    • E-urheilu, valinnainen tutkinnonosa ”E-urheilualalla toimiminen”.
      • E-urheilu on valinnainen tutkinnonosa, joka muodostuu valinnaisista tutkinnon osista. Tutkinnon osista jokainen ammattiin opiskeleva voi halutessaan valita 5-15 osp.

Koulutuksen kuvaus

  • Lappiassa on mahdollisuus suorittaa ammatillisten opintojen rinnalla osaamispisteitä e-urheilussa. Osaamispisteitä voi kartuttaa osana Lappian urheiluakatemiatoimintaa, harrastamalla e-urheilua omatoimisesti ja/tai suorittamalla e-urheilun valinnainen tutkinnon osa (15 osp).
  • Opintojen aikana saat itsellesi työkaluja e-urheiluun sekä pelaajana että toimijana. Lappian kautta voit päästä mukaan SJ Esports Oy:n Young Talents -ohjelmaan ja kohti ammattilaisuraa.

Kouluttajan tausta:

  • Opettaja, jonka lisäksi tukena on ammattivalmentajia.
Lappia

 

Liikuntakeskus Pajulahti, Nastola

Oppilaitoksen aste ja tyyppi

  • Ammatillinen perustutkinto 

Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa

  • Linjalle mahtuu tällä hetkellä noin 10 opiskelijaa. Syksyllä 2022 vapaita paikkoja uusille aloittaville opiskelijoille on 6

Tarjottavat koulutusalat

  • Yleinen esports-koulutus
  • Valmentajakoulutus
  • Tapahtumanjärjestäjä
  • Ohjaajakoulutus
  • Terveysneuvonta
  • Yrittäjyysopinnot

Tutkintonimike ja -laajuus

  • Liikunnanohjauksen perustutkinto, ylioppilaspohjainen 2 vuoden koulutus. 180 op.
  • Mikäli sinulla ei ole toisen asteen koulutusta suoritettuna, tulee sinulle suoritettavaksi YTO (yhteisten tutkintojen osat) aineet muiden oppisisältöjen lisäksi.

Koulutuksen kuvaus

  • Koulutus pohjautuu Liikunnanohjaajan perustutkintoon, jossa painopiste e-urheilussa. Opintojen aikana saadaan valmiudet toimia ohjaus-, valmennus- ja neuvontatehtävissä e-urheilussa ja liikunnassa. Koulutussisältöä kehitetään jatkuvasti e-urheilukentän tarpeita vastaavaksi.
  • Koulutuksen aikana päästään myös tutustumaan yrittäjyyteen Nuori yrittäjä – Vuosi yrittäjänä -projektin kautta. Projektissa opiskelijat pääsevät kokeilemaan ja kehittämään omia tuotteitaan Pajulahden ympäristössä. Tutustu sivuihimme https://pajulahti.com/koulutus/lpt-eurheilu/

Kouluttajan tausta:

  • Liikuntatieteiden maisteri, Liikunnanopettaja. Kouluttaja on työskennellyt e-urheilun parissa mm. performance- ja mentaalivalmentajana, pelikasvattajien kouluttajana/esihenkilönä. 
  • Valmennuskokemusta on perinteisestä ja e-urheilusta 11 vuoden ajalta. Eniten valmennuskokemusta on kertynyt CS:GO-joukkueiden kanssa. Mukaan mahtuu myös PUBG, Overwatch ja Rainbow 6 -joukkueita sekä yksilöitä eri pelien parista. 
  • Pelitunteja on kertynyt +30 000, jakautuen eri konsoleille, peleille ja genreille. Runsaasti kokemusta myös striimaamisesta ja muusta sisällöntuotannosta.
Pajulahti.com

 

 Omnia (Espoo)

Oppilaitoksen aste ja tyyppi

  • Toinen aste, ammatillinen koulutus

Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa

  • Opiskelijoita vuositasolla noin 45

Tutkintonimike, -laajuus ja mahdollinen peli

  • Kaikille vapaasti valittava E-sport paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuva tutkinnon osa
    • Koulutus toteutetaan puolivuosittain 15 op kokonaisuutena
  • Valmennusta tarjotaan kussakin toteutuksessa kahteen opiskelijoiden valitsemaan peliin ja valmentajina käytetään peleissä ansioituneita valmentajia/pelaajia. Toteutukseen valittujen pelaajien tulee olla tavoitteellisia.

Koulutuksen kuvaus

  • Koulutuksessa opiskelija oppii arvioimaa riskejä pelitilanteessa ja toimimaan paineen alaisena. Opiskelija saa kuvan siitä, kuinka hänen tulisi harjoitelle kehittyäkseen lajissaan ja kuinka tasapainottaa se muun arjen kanssa. Opetuksessa harjoitellaan ryhmädynamiikkaa ja toimimista ongelmatilanteissa. Käydään läpi e- urheilun sosiaalisen median alustojen perusteet ja käytänteet. Opiskelijalle syntyy kuva e-urheilun kentän eri tehtävistä.
Omnia

 

Perho liiketalousopisto (Malmi, Helsinki)

Oppilaitoksen aste ja tyyppi

  • Ammatillinen urheiluoppilaitos, toinen aste 

Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa

  • Riippuu opiskelijoiden urheilullisesta tasosta ja peruskoulun oppimäärästä, ei rajoitettu tai ennalta määrätty. 

Tarjottavat koulutusalat

  • Liiketalous/urheilijakoulutus yhdistettynä, Urhea-linja 

Tutkintonimike, -laajuus ja mahdollinen peli

  • Tutkintonimikkeet (Urhea-linja, valittavissa):
    • Liiketalouden perustutkinto
    • Sporttimerkonomi

Koulutuksen kuvaus

  • Ammatillinen urheilijakoulutus tarjoaa kolmen vuoden ajan vähintään kolme kertaa viikossa urheiluvalmentautumisen opintoja osana liiketalouden perustutkintoa.
  • Harjoitteluaikaa on tarjolla aamuisin ja se on osa työjärjestystä. Opintosuorituksia voidaan tunnustaa jopa 42 osaamispistettä.  

Kouluttajan tausta:

  • Valitaan yhdessä SEUL ry:n kanssa 
Urhea-linja, merkonomi | Perho Liiketalousopisto  

 

Pyhäjärven lukio

Pyhäjärven lukion opiskelijat voivat suorittaa 20 opintopisteen laajuisen kilpapelaamisen opintokokonaisuuden. Esports-linja on yksi Pyhäjärven lukion Harrasteakatemian linjoista, joista opiskelijoilla on mahdollisuus kerryttää opintopisteitä.

Esports-opinnoissa pääpaino on pelaamisessa. Lukuvuoden aikana opiskelijat keskittyvät niin joukkue- kuin yksilöharjoitteluun. Opiskelijat muodostavat muiden opiskelijoiden kanssa oman joukkueen, joka harjoittelee yhdessä sekä osallistuu turnauksiin ja mahdollisiin liigapeleihin. Pelaamisen lisäksi opinnot sisältävät ravitsemus- ja liikuntavalmennusta. Opintojen tavoitteena on ohjata opiskelijoita tavoitteelliseen harjoitteluun ja kokonaisvaltaiseen urheilulliseen elämäntapaan. Kilpapelinä opinnoissa toimii Counter-Strike: Global Offensive. Opetuksesta vastaavat ammattitaitoiset esports-valmentajat ja liikunnan- ja terveystiedonopettajat.

Pyhäjärven lukio (peda.net)

 

Raahen Porvari- ja Kauppakoulu, Raahe

Oppilaitoksen aste ja tyyppi

  • Toisen asteen ammatillinen oppilaitos

Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa

  • Ei maksimimäärää

Tarjottavat koulutusalat

  • Yleinen esports-koulutus

  • Pelaajakoulutus

  • Liiketalous/business

  • Tapahtumanjärjestäjä

  • Tieto-ja viestintätekniikka elektronisen urheilun tapahtumissa

Tutkintonimike, -laajuus ja mahdollinen peli

  • Liiketalouden perustutkinto, merkonomi 180 osp, 3 vuotta

    • Elektroninen urheilu toimialana, 15 osp

Koulutuksen kuvaus

  • Raahen Porvari- ja Kauppakoulu tarjoaa mahdollisuuden kouluttautua esports-alalle, opiskella toisen asteen tutkinto kilpapelaamisen rinnalla ja kannustaa aluettamme suuntautumaan toimialalle liiketoiminnallisesti. Raahe esports Academyn toiminta koostuu kolmesta osasta:

    • Tarjoamme urheiluakatemian kautta kilpapelaajille mahdollisuuden harjoitella ja kilpailla samanaikaisesti toisen asteen opintojen kanssa.

    • Koulutamme toisen asteen opiskelijoita menestymään uudella nopeasti kasvalla toimialalla myös kilpapelaamisen ulkopuolella.

    • Tarjoamme paikallisille nykyisille ja uusille urheiluseuroille mahdollisuuden käynnistää esports-toimintaa tarjoamalla puitteet kilpapelaamiselle.

  • Raahen Porvari- ja Kauppakoulun esports-opinnot tarjoavat laaja-alaista liiketoimintaosaamista ja yrittäjävalmiuksia elektronisen urheilun painotuksella.

Kouluttajan tausta:

  • Raahen Porvari- ja Kauppakoulun Esports-valmennuspäällikkönä toimii Sami Lehto. Lehto on toiminut vuodesta 2017 lähtien elektronisen urheilun valmentajana, elektronisen urheilun ylläpitotehtävissä sekä elektronisen urheilun liiketoiminnan parissa.

  • Tarjoamme valmennusta pääosin FPS-, MOBA-, strategia-, ja Battle Royale- pelien parissa, sekä yleistä valmennusta yhdessä urheiluakatemian kanssa.

  • Elektronisen urheilun toimialaopinnoissa opetamme mm. yleistä informaatiota elektronisen urheilun historiasta ja nykyisistä sekä tulevaisuuden trendeistä, elektronisen urheilun markkinointia, englannin kieltä elektronisen urheilun ympäristössä sekä koulutamme opiskelijoitamme työskentelemään erilaisissa työtehtävissä elektronisen urheilun ja sen sidosryhmiin kuuluvien toimialojen parissa.

Esports Raahe

 

Santasport Lapin Urheiluopisto/ Rovaniemen koulutuskuntayhtymä

Oppilaitoksen aste ja tyyppi

  • Toinen aste ja AMK sekä vapaasivistystyö

Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa

  • 10-50 henkilöä, kasvaa kehityshankkeen edetessä

Tarjottavat koulutusalat

  • Yleinen esports-koulutus
  • Pelaajakoulutus
  • Tapahtumanjärjestäjä

Tutkintonimike, -laajuus ja mahdollinen peli

  • Vapaavalintainen tutkinnon osa, 15 OSP
    • Koulutus on pilotointivaiheessa, jota tarjoamme REDU:n opiskelijoille sekä tulevaisuudessa koko Lapin alueen eri kouluille. Kokonaisuus koostuu tällä hetkellä kolmesta osasta:
      • Pelaa, opi ja tutustu e-urheiluun 5 OSP
      • Kehity e-urheilijana (FPS, Battle Royale) 5 OSP
      • E-urheilijasta kilpaurheilija (FPS, Battle Royale) 5 OSP

Koulutuksen kuvaus

  • Koulutukset toteutetaan E-urheilusta lappilainen tiekartta -hankeen toimesta
  • Vapaasti valittava tutkinnon osa muodostuu kolmesta osa-alueesta, jossa ensimmäisessä perehdytään e-urheiluun käsitteenä ja tutustutetaan osallistujat e-urheilun eri pelimuotoihin.
  • Toisessa ja kolmannessa osa-alueessa perehdytään syvemmin FPS sekä Battle Royale pelien maailmaan pelaajan näkökulmasta. Perehdytään ja kehitetään vuorovaikutustaitoja sekä rakennetaan parempaa ymmärrystä kokonaisvaltaiseen harjoitteluun niin pelissä kuin sen ulkopuolisessa harjoittelussakin.

Kouluttajan tausta:

  • Kouluttajina toimivat Niko Pimiä ja Miikka Lehto. Molemmilla on liikunnanohjaaja AMK tutkinto, tutkinnon lopputyöt ja puolet harjoitteluista keskittynyt e-urheiluun. Lisäksi pohjalla SEULin järjestämä FPS-koulutus Varalassa.
Santasport kehittämishankkeet

 

SASKY koulutuskuntayhtymä (Pirkanmaa ja Satakunta)

Oppilaitoksen aste ja tyyppi

  • 2. asteen koulutus: ammatillinen koulutus & yleissivistävä koulutus

Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa

  • n. 5-15 per oppilaitos – 50-75 vuodessa tämänhetkisissä oppilaitoksissa.
  • Tämänhetkiset esports-oppilaitokset SASKY koulutuskuntayhtymässä:
    • Tampereen palvelualan ammattiopisto
    • Ruoveden lukio
    • Mäntän seudun koulutuskeskus
    • Huittisten ammatti- ja yrittäjäopisto
    • Ikaalisten kauppaoppilaitos
    • Ikaalisten lukio
    • Vammalan ammattikoulu
    • Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitos
    • Karkun kotitalous- ja sosiaalialan oppilaitos

Tarjottavat koulutusalat

  • Yleinen esports-koulutus
  • Tapahtumanjärjestäjä

Tutkintonimike, -laajuus ja mahdollinen peli

  • Vapaavalintainen tutkinnon osa, 10+5 osaamispistettä
  • Lajeina Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, Overwatch, Valorant, Fortnite. Lajitarjontaa pyritään laajentamaan tarpeen ilmetessä. E-urheiluohjaajan ja ammattivalmentajien vastuulla.

Koulutuksen kuvaus

  • Vapaasti valittava opintokokonaisuus pitää sisällään 10+5 osaamispistettä.
  • 10 osaamispisteen vuoden kestävä e-urheilukokonaisuus on jaettu kolmeen eri osioon: fyysinen harjoittelu, urheilijan tuki ja henkilökohtainen kehitys.
    • Fyysinen harjoittelu (4 osp) keskittyy liikunnan tärkeyteen urheilijalle: lihaskuntoharjoittelua, aerobista ja anaerobista harjoittelua, rentoutumista eri liikuntamuotojen kautta, yms. liikunnanopettajan vastuulla.
    • Urheilijan tuki (2 osp) keskittyy urheilijan hyvinvointia ylläpitäviin ja lisääviin sisältöihin: ravitsemustietoon, uneen, mentaalivalmennukseen, ergonomiaan yms. liikunnanopettajan, terveystiedonopettajan ja e-urheiluohjaajan vastuulla.
    • Henkilökohtainen kehitys (4 osp) keskittyy e-urheilun lajikohtaisiin erityispiirteisiin: puolet e-urheiluun liittyviä opetussisältöjä, kuten harjoittelun perusteet, jaksottaminen & tehostaminen, urheilijan benchmarkaus, terveen pelikulttuurin edistäminen, oman pelaamisen analysointi, striimauksen perusteet, yms., ja puolet ammattivalmentajien vetämää lajivalmennusta Discordin välityksellä.
  • 5 osaamispisteen lisäkokonaisuus (2. vuonna) keskittyy tapahtumatuotantoon e-urheilun näkökulmasta. E-urheiluohjaajan ja vastuuopettajan vastuulla.
  • Toteutustavat ja aikataulut vaihtelevat oppilaitoskohtaisesti – lisätietoja oscar.kivikoski(at)sasky.fi

Kouluttajan tausta:

  • E-urheiluohjaaja Oscar Kivikoski (yhteisöpedagogi AMK)
    • Aiempi ammatillinen tausta nuorisotyöllisen e-urheilujoukkuetoiminnan järjestämisessä 2016-2019 (Turku Game Academy -perustaja)
    • Laaja opinnäytetyö v. 2016 ”Elektroninen urheilu osana nuoren vapaa-aikaa”, oppilaitostoiminta 2019- (e-urheiluohjaaja).
    • N. 10 vuoden kokemus e-urheilusta kulttuuri-ilmiönä eri lajeineen.
  • Oppilaitoskohtaisesti opetustiimissä toimii mukana vastuuopettaja ja liikunnanopettaja, osassa sisältöjä terveystiedon opettaja ja tapahtumatuotantoon erikoistunut opettaja. Lajivalmennus (in-game) ammattivalmentajien vetämänä.
https://sasky.fi/opiskelijalle/sasky-esports/

 

Sotkamon Urheilulukio
Sotkamon Urheilulukio järjestää ensimmäistä Olympiakomitean urheiluoppilaitos -ohjelmassa mukana olevaa lukiokoulutusta. Koulutus tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden yhdistää opiskelun ja ammattimaisen harjoittelun. Elektronisen urheilun valmennus ja harjoittelu toteutetaan Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian harjoittelu- ja testausolosuhteissa.
www.vuokatti.vrua.fi/urheilu/#e-urheilu

 

Sysmän Lukio

Sysmän Lukiossa toimii tavallinen lukiolinja ja urheilupainotus, jossa voi suorittaa lukion ja ylioppilastutkinnon. Linjalla opiskellaan e-urheilussa vaadittavia taitoja, kuten henkistä ja fyysistä kuntoa sekä luonnollisesti pelaamista. Linjalla suoritetaan valtakunnallisten pakollisten kurssien lisäksi e-urheilun kursseja. Myös lukion tavallisiin kursseihin sisällytetään urheilua tukevia sisältöjä ja opiskelijat voivatkin harrastaa e-urheilua sekä kehittyä pelaajana. Opiskelijat saavat käyttöönsä muun muassa pelitietokoneet ja koulu tarjoaa joustavuutta opiskeluun harjoitusleirejä ja kisamatkoja varten.

E-urheilun linjalla valmentajana toimivat Aleksanteri Leinonen, Nico Ilkanheimo ja Oskari Juhonen. Koulun kummipelaaja on Lassi ”Belaeu” Kallio, joka tulee vierailemaan koululla ja toimii opiskelijoiden siltana kilpapelaamisen maailmaan.

www.peda.net/sysma/lukio/esport

 

Tampereen seudun ammattiopisto TREDU, Tampere

Oppilaitoksen aste ja tyyppi

  • Toinen aste

Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa

  • 12 opiskelijaa

Tarjottavat koulutusalat

  • Pelaajakoulutus

Tutkintonimike, -laajuus ja mahdollinen peli

  • Paikallinen tutkinnonosa, esports kilpapelaaminen
    • Kaikille Tampereen toimipisteissä oleville tutkinnoille

Koulutuksen kuvaus

  • Tredussa on tarjolla kilpapelaajan opintopolku e-urheilusta kiinnostuneille. Hankit ammatin ja parannat jatko-opintomahdollisuuksiasi samalla, kun kehität pelitaitojasi.
  • Kilpapelaamisen tutkinnonosassa pääpaino on lajivalmennuksessa, mutta sisältöihin kuuluu myös mm. kehonhuoltoa, arjen hallintaa, pelaajabrändin luomista, somea – siis kaikkea mitä ammattipelaaja tarvitsee.

Kouluttajan tausta:

  • Valmennus tapahtuu yhteistyössä Ahlmanin opiston ammattivalmentajien kanssa. Päävastuussa ovat Toni ”Tonppa” Luhtapuro ja Niklas ”Nihvu” Hirvelä.
Tredu

 

Vimpelin lukio

Vimpelin lukion opiskelijat voivat suorittaa 10 kurssin laajuisen kilpapelaamisen opintokokonaisuuden.

Kilpapeliopinnoissa opiskelijat keskittyvät luonnollisesti siihen olennaisempaan – eli pelaamiseen. Lukuvuoden aikana opiskelijat keskittyvät niin joukkue- kuin yksilöharjoitteluun. Opiskelijat muodostavat muiden opiskelijoiden kanssa oman tiimin, jonka kanssa opiskelijat harjoittelevat sekä osallistuvat online- ja lan-turnauksiin. Opiskelijoita auttaa kehittymään oma valmentaja, joka on viikoittain käytettävissä. Pelaamisen lisäksi opinnot sisältävät myös fyysistä kuntoilua ja ravintotietoutta. Opintoihin sisältyy myös säännöllisen unirytmin hallintaa osana arkea sekä opit kokonaisvaltaiseen urheilulliseen elämäntapaan. Kilpapelinä opinnoissa toimii Counter-Strike: Global Offensive.

www.esportkoulu.fi

 

WinNova

Toisen asteen ammatillista perus-, lisä- ja täydennyskoulutusta, oppisopimuskoulutusta sekä muuta ammatillista koulutusta tarjoava Länsirannikon Koulutus Oy WinNova järjestää kevään 2021 yhteishaussa eSports-opinnot yhteistyössä valmennuspalvelu Incoachin kanssa. Haku on avoinna sekä uusille opiskelijoille että WinNovassa jo opiskeleville oppilaille.

Opintoihin hyväksytään yhteensä 10 opiskelijaa, jotka rakentavat keskenään kaksi CS:GOn e-urheilujoukkuetta. Opintoihin sisältyy ammattivalmentajan vetämää pelivalmennusta 80 tuntia, joissa painotetaan sekä yksilötaitojen kehittämistä että joukkuetyöskentelyä. Valmentaja on mukana joukkueiden toiminnassa viikoittain, minkä lisäksi eSports-opiskelijoille jaetaan omat valmennusohjelmat omatoimiseen harjoitteluun.

www.winnova.fi

 

Yrkessinstitutet Prakticum

Oppilaitoksen aste ja tyyppi

  • Yrkesskola

Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa

  • 40

Tarjottavat koulutusalat

  • Yleinen esports-koulutus
    • Tutkintonimike ja -laajuus: Esports profilering, 15 kompetenspoäng
    • Koulutuksen kuvaus:
      • Du som har intresse för e-sport vet redan hur man spelar dataspel. Därför koncentrerar Prakticum sig på att stödja dig som e-sportare i andra kunskaper som är viktiga eller nödvändiga för att bli en bättre spelare.
      • Dessa kunskaper är exempelvis samarbete, kommunikation, hälsa och sömn. Även fokus, målmedvetenhet, snabb reaktionsförmåga och strategisk intelligens behövs för att lyckas inom e-sporten.
      • Som Prakticums e-sportare får du med andra ord nyckelkompetenser som gynnar studierna och det kommande arbetslivet.
https://prakticum.fi/