Lahjakkaiden, paljon aikaa harjoitteluun käyttävien pelaajien elektronisen urheilun harrastus voi nopeasti muuttua ammattipelaamiseksi. Ammattipelaajalla tarkoitetaan henkilöä, joka ansaitsee elantonsa pelaamalla. Pelaaja voi olla osa-aikaisessa tai vakituisessa työsuhteessa jonkin yrityksen tai yhdistyksen kanssa ja pelata tavoitteellisesti pelin kansallisissa ja kansainvälisissä turnauksissa. Pelistä riippuen huipputasolla menestyvät pelaajat voivat ansaita vuosittain kymmenistä tuhansista miljooniin euroihin palkan, sponsorisopimusten ja palkintorahojen muodossa. Menestyvät huippupelaajat ovat monissa maissa, myös Suomessa, kuuluisia julkisuuden henkilöitä, joilla on faneja ja seuraajia.
Organisaatio pelaajan taustatukena
Ammattipelaajia tukevia yrityksiä ja yhdistyksiä kutsutaan yleensä pelaajaorganisaatioiksi tai seuroiksi. Pelaajaorganisaatiot toimivat useimmiten yhden tai useamman sponsorin sekä mainos- ja tuotemyyntitulojen rahoittamana. Pelaaja harjoittelee sopimuksensa nojalla sovittua korvausta vastaan pääsääntöisesti menestyäkseen peliin liittyvissä turnauksissa ja osallistuu niihin pelaajaorganisaationsa nimissä. Organisaatio tuo ammattipelaajan arkeen jatkuvuutta ja suunnitelmallisuutta, tukee hänen pelillistä kehitystään sekä maksaa useimmiten turnauksiin osallistumisen kuluja, kuten matkakustannuksia. Vastavuoroisesti pelaaja sitoutuu mainostamaan organisaatiota sekä sitä sponsoroivia yrityksiä esimerkiksi pukeutumalla turnauksissa yhteistyökumppaneiden varusteisiin. Monet suomalaiset pelaajat pelaavat suomalaisissa kilpapeliorganisaatioissa, mutta parhaat suomalaiset pelaajat pelaavat pääosin kansainvälisissä organisaatioissa. Maailmalta löytyy myös täysin suomalaisia organisaatioita.
Suomalaisia pelaajaorganisaatioita ovat muun muassa:
Eikö organisaatiosi ole mukana listalla? Lähetä meille viestiä info@seul.fi ja teemme täydennyksen.
Kilpapelaamisen kaupallistuminen ja järjestäytyminen
Ammattipelaamisen kehittyminen on viime aikoina tuonut elektroniselle urheilulle runsaasti julkisuutta. Miljoonat ihmiset seuraavat kuukausittain erilaisia peliturnauksia ympäri maailmaa ja suuret kaupalliset toimijat ovat kiinnostuneita olemaan mukana turnausten järjestämisessä ja sponsoroinnissa. Alan merkittävä kasvu avaa yrityksille uusia mahdollisuuksia kohdennettuun markkinointiin varsinkin hyvin menestyneiden, julkisuuden henkilöiksi rinnastettavien pelaajien kautta. Kehityksestä on myös seurannut järjestötoiminnan käynnistyminen. Erilaiset tapahtumajärjestäjät ovat organisoituneet ja brändäytyneet vahvasti. Liittotason toiminnalla pyritään muun muassa valvomaan pelaajien etuja.
Kilpapeliturnaukset
Elektroninen urheilu on kasvava ala, jolle syntyy maailmanlaajuisesti jatkuvasti uusia työpaikkoja toiminnan kehittyessä ja muuttuessa ammattimaisemmaksi. Toiminnan ammattimaistuminen näkyy erityisesti yhä laadukkaammissa turnauksissa. Järjestelyiltään korkeatasoiset turnaukset, jotka ovat lisäksi panostaneet myös palkintopottiin, houkuttelevat paikalle huippupelaajia, joiden kamppailua fanit ja muut pelistä kiinnostuneet seuraavat paikanpäältä tai maailmanlaajuisesti streamien välityksellä. Tasokkaan kilpapeliturnauksen järjestämiseen liittyy muun muassa laadukas mediatuotanto, suunniteltu mainonta ja markkinointi ennen tapahtumaa ja sen aikana sekä tasokkaat suoralähetykset, eli streamit. Lisäksi järjestelyt vaativat turnaushenkilökunnan, johon kuuluu muun muassa ammattimaiset selostajat ja analyytikot, tulkit, sekä muu turnauksen tekninen ja asiakaspalveluhenkilökunta.