Toisen asteen koulutuksiin haetaan yhteishaussa.

Järviseudun ammatti-instituutti

Järviseudun ammatti-instituutissa datanomi- ja merkonomiopiskelijat voivat jatkossa valita osaksi opintojaan kaksi elektroniseen urheiluun keskittyvää tutkinnon osaa. Tutkinnon osat ovat laajuudeltaan 15 osaamispistettä ja ne sijoittuvat opintosuunnitelmassa valinnaisiin tutkinnon osiin.

Esport-liiketoiminnassa opiskelijat osallistuvat OUTLOAD-kilpapelitapahtuman järjestämiseen. OUTLOAD on kuin pieni työpaikka oppilaitoksen sisällä – sillä on omat työskentelytilat, opiskelijoiden itsensä sopimat työajat ja laaja valikoima erilaisia työtehtäviä. Esport-liiketoiminnassa opiskelijat työskentelevät mm myynnin, markkinoinnin, turnausjärjärjestelyjen, mediatuotannon ja tietoverkkoinfran parissa. Osa opiskelijoista toimii tiimijohtajina ja johtavat oman opiskelijatiiminsä työskentelyä.Kilpapeliopinnoissa opiskelijat keskittyvät luonnollisesti siihen olennaisempaan – eli pelaamiseen. Lukuvuoden aikana opiskelijat keskittyvät niin joukkue- kuin yksilöharjoitteluun. Opiskelijat muodostavat muiden opiskelijoiden kanssa oman tiimin, jonka kanssa opiskelijat harjoittelevat sekä osallistutte online- ja lan-turnauksiin. Opiskelijoita auttaa kehittymään oma valmentaja, joka on viikoittain käytettävissä. Pelaamisen lisäksi opinnot sisältävät myös fyysistä kuntoilua ja ravintotietoutta. Opintoihin sisältyy myös säännöllisen unirytmin hallintaa osana arkea sekä opit kokonaisvaltaiseen urheilulliseen elämäntapaan. Kilpapelinä opinnoissa on Counter-Strike: Global Offensive.

www.esportkoulu.fi

 

SASKY
SASKY Koulutuskuntayhtymä tarjoaa toisen asteen tutkintojen ohelle e-urheilun vapaavalintaisen opintokokonaisuuden, joka kestää vuoden. Sasky esports pitää sisällään kolme opintokokonaisuutta: fyysisen valmennuksen, urheilijan tuen sekä henkilökohtaisen kehityksen. Tällä hetkellä valmennettavia pelejä ovat Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends ja Overwatch. E-urheilun opintoja SASKY tarjoaa tällä hetkellä Tampereen palvelualan ammattiopistossa, Ruoveden lukiossa, Mäntän seudun koulutuskeskuksessa, Huittisten ammatti- ja yrittäjäopistossa, Ikaalisten kauppaoppilaitoksessa sekä Ikaalisten lukiossa.
https://www.sasky.fi/sivu.tmpl?sivu_id=10518

 

Sotkamon Urheilulukio
Sotkamon Urheilulukio on ensimmäinen Olympiakomitean urheiluoppilaitos-ohjelmassa mukana oleva lukiokoulutus. Koulutus tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden yhdistää opiskelun ja ammattimaisen harjoittelun. Elektronisen urheilun valmennus ja harjoittelu toteutetaan Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian harjoittelu- ja testausolosuhteissa.
http://www.vuokattirukaurheiluakatemia.fi/eSports

 

Sysmän Lukio

Sysmän Lukiossa toimii tavallinen lukiolinja ja urheilupainotus, jossa voi suorittaa lukion ja ylioppilastutkinnon. Linjalla opiskellaan e-urheilussa vaadittavia taitoja, kuten henkistä ja fyysistä kuntoa sekä luonnollisesti pelaamista. Linjalla suoritetaan valtakunnallisten pakollisten kurssien lisäksi e-urheilun kursseja. Myös lukion tavallisiin kursseihin sisällytetään urheilua tukevia sisältöjä ja opiskelijat voivatkin harrastaa e-urheilua sekä kehittyä pelaajana. Opiskelijat saavat käyttöönsä muun muassa pelitietokoneet ja koulu tarjoaa joustavuutta opiskeluun harjoitusleirejä ja kisamatkoja varten.

E-urheilun linjalla valmentajana toimivat Aleksanteri Leinonen, Nico Ilkanheimo ja Oskari Juhonen. Koulun kummipelaaja on Lassi ”Belaeu” Kallio, joka tulee vierailemaan koululla ja toimii opiskelijoiden siltana kilpapelaamisen maailmaan.

https://peda.net/sysma/syk/lukio/esport

 

Yrkesinstitutet Prakticum

Ammattioppilaitos Prakticumin opiskelijat voivat valita elektronisen urheilun kurssin osaksi opintojaan. Kurssilla keskitytään terveellisten elämäntapojen ja e-urheilun yhdistämiseen.

(Opiskelijahyvinvointi esportin kautta hanke voimassa 31.8.2020 asti https://prakticum.fi/projekt/student-wellbeing-through-esport.html)

http://prakticum.fi/