Toisen asteen koulutuksiin haetaan yhteishaussa.

Järviseudun ammatti-instituutti

Järviseudun ammatti-instituutissa datanomi- ja merkonomiopiskelijat voivat jatkossa valita osaksi opintojaan kaksi elektroniseen urheiluun keskittyvää tutkinnon osaa. Tutkinnon osat ovat laajuudeltaan 15 osaamispistettä ja ne sijoittuvat opintosuunnitelmassa valinnaisiin tutkinnon osiin.

Esport-liiketoiminnassa opiskelijat osallistuvat OUTLOAD-kilpapelitapahtuman järjestämiseen. OUTLOAD on kuin pieni työpaikka oppilaitoksen sisällä – sillä on omat työskentelytilat, opiskelijoiden itsensä sopimat työajat ja laaja valikoima erilaisia työtehtäviä. Esport-liiketoiminnassa opiskelijat työskentelevät mm myynnin, markkinoinnin, turnausjärjärjestelyjen, mediatuotannon ja tietoverkkoinfran parissa. Osa opiskelijoista toimii tiimijohtajina ja johtavat oman opiskelijatiiminsä työskentelyä.Kilpapeliopinnoissa opiskelijat keskittyvät luonnollisesti siihen olennaisempaan – eli pelaamiseen. Lukuvuoden aikana opiskelijat keskittyvät niin joukkue- kuin yksilöharjoitteluun. Opiskelijat muodostavat muiden opiskelijoiden kanssa oman tiimin, jonka kanssa opiskelijat harjoittelevat sekä osallistutte online- ja lan-turnauksiin. Opiskelijoita auttaa kehittymään oma valmentaja, joka on viikoittain käytettävissä. Pelaamisen lisäksi opinnot sisältävät myös fyysistä kuntoilua ja ravintotietoutta. Opintoihin sisältyy myös säännöllisen unirytmin hallintaa osana arkea sekä opit kokonaisvaltaiseen urheilulliseen elämäntapaan. Kilpapelinä opinnoissa on Counter-Strike: Global Offensive.

www.esportkoulu.fi

 

Ruoveden lukio

Ruoveden lukiossa jatkuu syksyllä 2019 urheilulinjan painotuksena elektronisen urheilun valmennus. Pelivalmennuksen keskiössä ovat opiskelijoiden hyvinvointi ja terveys. Erityistä huomiota kiinnitetään myös tiimityöskentelyyn, yrittäjyyteen ja terveellisiin elämäntapoihin.

https://peda.net/ruovesi/lukio

 

Sotkamon Urheilulukio

Sotkamon Urheilulukio on ensimmäinen Olympiakomitean urheiluoppilaitos-ohjelmassa mukana oleva lukiokoulutus. Koulutus tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden yhdistää opiskelun ja ammattimaisen harjoittelun. Elektronisen urheilun valmennus ja harjoittelu toteutetaan Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian harjoittelu- ja testausolosuhteissa.

http://www.sotkamonlukio.fi/fi/Urheilulukio/E-urheilu/E-urheiluharjoittelu

 

Sysmän Lukio

Sysmän Lukiossa toimii tavallinen lukiolinja ja urheilupainotus, jossa syksystä 2019 alkaen voi opiskella e-Sport -linjalla. Linjalla opiskellaan e-urheilussa vaadittavia taitoja, kuten henkistä ja fyysistä kuntoa sekä luonnollisesti pelaamista.

E-Sport -linjalla yhtenä valmentajista toimii Juho Sillantaus. Juho on parhaiten tunnettu pelimaailmassa ”eskoeinari” -nimimerkillä NHL-pelistä. Hän toimii lisäksi urheiluvalmentajana.

https://peda.net/sysma/syk/esport

 

Yrkesinstitutet Prakticum

Ammattioppilaitos Prakticumin opiskelijat voivat valita elektronisen urheilun kurssin osaksi opintojaan. Kurssilla keskitytään terveellisten elämäntapojen ja e-urheilun yhdistämiseen.

(Opiskelijahyvinvointi esportin kautta hanke voimassa 31.8.2020 asti https://prakticum.fi/projekt/student-wellbeing-through-esport.html)

http://prakticum.fi/