Toisen asteen koulutuksiin haetaan yhteishaussa.
| Alajärven lukio |
|
Alajärven lukion opiskelijat voivat suorittaa 10 kurssin laajuisen kilpapelaamisen opintokokonaisuuden.
Kilpapeliopinnoissa opiskelijat keskittyvät luonnollisesti siihen olennaisempaan – eli pelaamiseen. Lukuvuoden aikana opiskelijat keskittyvät niin joukkue- kuin yksilöharjoitteluun. Opiskelijat muodostavat muiden opiskelijoiden kanssa oman tiimin, jonka kanssa opiskelijat harjoittelevat sekä osallistuvat online- ja lan-turnauksiin. Opiskelijoita auttaa kehittymään oma valmentaja, joka on viikoittain käytettävissä. Pelaamisen lisäksi opinnot sisältävät myös fyysistä kuntoilua ja ravintotietoutta. Opintoihin sisältyy myös säännöllisen unirytmin hallintaa osana arkea sekä opit kokonaisvaltaiseen urheilulliseen elämäntapaan. |
| www.esportkoulu.fi |
|
Etelä-Savon ammattiopisto
Oppilaitoksen aste ja tyyppi
- Toisen asteen ammattioppilaitos
Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa
Tarjottavat koulutusalat
- Yleinen esports-koulutus
- Pelaajakoulutus
- Tapahtumanjärjestäminen
- Elämäntapaohjaus
Tutkintonimike, -peli ja -laajuus
- Paikallinen valinnainen 15osp. Pelivalmennusta n. 4 tuntia viikossa kahden vuoden ajan. Valinta ja haastattelut tehdään yleensä ensimmäisen vuoden keväällä ja e-urheiluopinnot alkavat toisena vuonna.
- Pääasiallinen peli CS 2, mutta mahdollisuus myös muihin peleihin, jos saadaan kokonaisia joukkueita.
- Koulutukseen osallistuvilta edellytetään tavoitteellisuutta e-urheilussa ja sitoutumista opintoihin myös yleisesti.
Koulutuksen kuvaus
- Opinnot sisältävät yksilö- ja joukkueharjoittelua, osallistumista erilaisiin peliturnauksiin ja/tai pelitapahtumiin. Opintojen yhteydessä annetaan elämäntapaohjausta, jossa painotetaan ajankäytön hallintaa, terveitä elämäntapoja, liikuntaa ja riittävää levon määrää. Myös oman osaamisen markkinointia ja oman näkyvyyden parantamista opiskellaan.
Kouluttajan tausta
- Opettaja, e-urheilun ohjaajakoulutus ja pitkä yleiskokemus eri peleistä.
|
| https://gaming.esedu.fi/esedu-esports/ |
| Järviseudun ammatti-instituutti |
|
Järviseudun ammatti-instituutissa datanomi- ja merkonomiopiskelijat voivat jatkossa valita osaksi opintojaan kaksi elektroniseen urheiluun keskittyvää tutkinnon osaa. Tutkinnon osat ovat laajuudeltaan 15 osaamispistettä ja ne sijoittuvat opintosuunnitelmassa valinnaisiin tutkinnon osiin.
Esports-liiketoiminnassa opiskelijat osallistuvat OUTLOAD-kilpapelitapahtuman järjestämiseen. OUTLOAD on kuin pieni työpaikka oppilaitoksen sisällä – sillä on omat työskentelytilat, opiskelijoiden itsensä sopimat työajat ja laaja valikoima erilaisia työtehtäviä. Esports-liiketoiminnassa opiskelijat työskentelevät muun muassa myynnin, markkinoinnin, turnausjärjestelyjen, mediatuotannon ja tietoverkkoinfran parissa. Osa opiskelijoista toimii tiimijohtajina ja johtavat oman opiskelijatiiminsä työskentelyä. Kilpapeliopinnoissa opiskelijat keskittyvät luonnollisesti siihen olennaisempaan – eli pelaamiseen. Lukuvuoden aikana opiskelijat keskittyvät niin joukkue- kuin yksilöharjoitteluun. Opiskelijat muodostavat muiden opiskelijoiden kanssa oman tiimin, jonka kanssa opiskelijat harjoittelevat sekä osallistuvat online- ja lan-turnauksiin. Opiskelijoita auttaa kehittymään oma valmentaja, joka on viikoittain käytettävissä. Pelaamisen lisäksi opinnot sisältävät myös fyysistä kuntoilua ja ravintotietoutta. Opintoihin sisältyy myös säännöllisen unirytmin hallintaa osana arkea sekä opit kokonaisvaltaiseen urheilulliseen elämäntapaan. |
| www.esportkoulu.fi |
|
Lappia (Kemi, Tornio, Muonio, Tervola)
Oppilaitoksen aste ja tyyppi
Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa
- Ei rajoitusta. valittavissa eri tasoja ja mahdollisuuksia
Tarjottavat koulutusalat
- Yleinen esports-koulutus
- Liiketalous/business
- Tapahtumanjärjestäjä
- Pelaajakoulutus
- Hyvinvointi
- Pelaamisen hyödyntäminen osaan ammatillista kasvua (harrastuneisuus)
Tutkintonimike, -laajuus ja mahdollinen peli
- Peli: CS2 (myös muita tarvittaessa)
- Tutkintonimikkeet:
- Kilpapelaaminen 1 (urheiluakatemiatoiminta) 9 osp (3/vuosi)
- Kilpapelaaminen (Haastajajoukkue) 3 osp
- Harrastepelaaminen 3 osp
- E-urheilu, valinnainen tutkinnonosa ”E-urheilualalla toimiminen”.
- E-urheilu on valinnainen tutkinnonosa, joka muodostuu valinnaisista tutkinnon osista. Tutkinnon osista jokainen ammattiin opiskeleva voi halutessaan valita 5-15 osp.
Koulutuksen kuvaus
- Lappiassa on mahdollisuus suorittaa ammatillisten opintojen rinnalla osaamispisteitä e-urheilussa. Osaamispisteitä voi kartuttaa osana Lappian urheiluakatemiatoimintaa, harrastamalla e-urheilua omatoimisesti ja/tai suorittamalla e-urheilun valinnainen tutkinnon osa (15 osp).
- Opintojen aikana saat itsellesi työkaluja e-urheiluun sekä pelaajana että toimijana.
Kouluttajan tausta:
- Opettaja, jonka lisäksi tukena on ammattivalmentajia.
|
| Lappia |
|
Liikuntakeskus Pajulahti, Nastola
Oppilaitoksen aste ja tyyppi
- Ammatillinen perustutkinto
Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa
- Linjalle mahtuu tällä hetkellä noin 10 opiskelijaa. Syksyllä 2022 vapaita paikkoja uusille aloittaville opiskelijoille on 6
Tarjottavat koulutusalat
- Yleinen esports-koulutus
- Valmentajakoulutus
- Tapahtumanjärjestäjä
- Ohjaajakoulutus
- Terveysneuvonta
- Yrittäjyysopinnot
Tutkintonimike ja -laajuus
- Liikunnanohjauksen perustutkinto, ylioppilaspohjainen 2 vuoden koulutus. 180 op.
- Mikäli sinulla ei ole toisen asteen koulutusta suoritettuna, tulee sinulle suoritettavaksi YTO (yhteisten tutkintojen osat) aineet muiden oppisisältöjen lisäksi.
Koulutuksen kuvaus
- Koulutus pohjautuu Liikunnanohjaajan perustutkintoon, jossa painopiste e-urheilussa. Opintojen aikana saadaan valmiudet toimia ohjaus-, valmennus- ja neuvontatehtävissä e-urheilussa ja liikunnassa. Koulutussisältöä kehitetään jatkuvasti e-urheilukentän tarpeita vastaavaksi.
- Koulutuksen aikana päästään myös tutustumaan yrittäjyyteen Nuori yrittäjä – Vuosi yrittäjänä -projektin kautta. Projektissa opiskelijat pääsevät kokeilemaan ja kehittämään omia tuotteitaan Pajulahden ympäristössä. Tutustu sivuihimme https://pajulahti.com/koulutus/lpt-eurheilu/
Kouluttajan tausta:
- Liikuntatieteiden maisteri, Liikunnanopettaja. Kouluttaja on työskennellyt e-urheilun parissa mm. performance- ja mentaalivalmentajana, pelikasvattajien kouluttajana/esihenkilönä.
- Valmennuskokemusta on perinteisestä ja e-urheilusta 11 vuoden ajalta. Eniten valmennuskokemusta on kertynyt CS:GO-joukkueiden kanssa. Mukaan mahtuu myös PUBG, Overwatch ja Rainbow 6 -joukkueita sekä yksilöitä eri pelien parista.
- Pelitunteja on kertynyt +30 000, jakautuen eri konsoleille, peleille ja genreille. Runsaasti kokemusta myös striimaamisesta ja muusta sisällöntuotannosta.
|
| Pajulahti.com |
|
Perho liiketalousopisto (Malmi, Helsinki)
Oppilaitoksen aste ja tyyppi
- Ammatillinen urheiluoppilaitos, toinen aste
Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa
- Riippuu opiskelijoiden urheilullisesta tasosta ja peruskoulun oppimäärästä, ei rajoitettu tai ennalta määrätty.
Tarjottavat koulutusalat
- Liiketalous/urheilijakoulutus yhdistettynä, Urhea-linja
Tutkintonimike, -laajuus ja mahdollinen peli
- Tutkintonimikkeet (Urhea-linja, valittavissa):
- Liiketalouden perustutkinto
- Sporttimerkonomi
Koulutuksen kuvaus
- Ammatillinen urheilijakoulutus tarjoaa kolmen vuoden ajan vähintään kolme kertaa viikossa urheiluvalmentautumisen opintoja osana liiketalouden perustutkintoa.
- Harjoitteluaikaa on tarjolla aamuisin ja se on osa työjärjestystä. Opintosuorituksia voidaan tunnustaa jopa 42 osaamispistettä.
Kouluttajan tausta:
- Valitaan yhdessä SEUL ry:n kanssa
|
| Urhea-linja, merkonomi | Perho Liiketalousopisto |
| Pyhäjärven lukio |
|
Pyhäjärven lukion opiskelijat voivat suorittaa 20 opintopisteen laajuisen kilpapelaamisen opintokokonaisuuden. Esports-linja on yksi Pyhäjärven lukion Harrasteakatemian linjoista, joista opiskelijoilla on mahdollisuus kerryttää opintopisteitä.
Esports-opinnoissa pääpaino on pelaamisessa. Lukuvuoden aikana opiskelijat keskittyvät niin joukkue- kuin yksilöharjoitteluun. Opiskelijat muodostavat muiden opiskelijoiden kanssa oman joukkueen, joka harjoittelee yhdessä sekä osallistuu turnauksiin ja mahdollisiin liigapeleihin. Pelaamisen lisäksi opinnot sisältävät ravitsemus- ja liikuntavalmennusta. Opintojen tavoitteena on ohjata opiskelijoita tavoitteelliseen harjoitteluun ja kokonaisvaltaiseen urheilulliseen elämäntapaan. Opetuksesta vastaavat ammattitaitoiset esports-valmentajat ja liikunnan- ja terveystiedonopettajat. |
| Pyhäjärven lukio (peda.net) |
|
Raahen Porvari- ja Kauppakoulu, Raahe
Oppilaitoksen aste ja tyyppi
Esports-opintoihin valittavien opiskelijoiden määrä vuodessa
Tarjottavat koulutusalat
Tutkintonimike, -laajuus ja mahdollinen peli
Koulutuksen kuvaus
-
Raahen Porvari- ja Kauppakoulu tarjoaa mahdollisuuden kouluttautua esports-alalle, opiskella toisen asteen tutkinto kilpapelaamisen rinnalla ja kannustaa aluettamme suuntautumaan toimialalle liiketoiminnallisesti. Raahe esports Academyn toiminta koostuu kolmesta osasta:
-
Tarjoamme urheiluakatemian kautta kilpapelaajille mahdollisuuden harjoitella ja kilpailla samanaikaisesti toisen asteen opintojen kanssa.
-
Koulutamme toisen asteen opiskelijoita menestymään uudella nopeasti kasvalla toimialalla myös kilpapelaamisen ulkopuolella.
-
Tarjoamme paikallisille nykyisille ja uusille urheiluseuroille mahdollisuuden käynnistää esports-toimintaa tarjoamalla puitteet kilpapelaamiselle.
-
Raahen Porvari- ja Kauppakoulun esports-opinnot tarjoavat laaja-alaista liiketoimintaosaamista ja yrittäjävalmiuksia elektronisen urheilun painotuksella.
Kouluttajan tausta:
-
Raahen Porvari- ja Kauppakoulun Esports-valmennuspäällikkönä toimii Sami Lehto. Lehto on toiminut vuodesta 2017 lähtien elektronisen urheilun valmentajana, elektronisen urheilun ylläpitotehtävissä sekä elektronisen urheilun liiketoiminnan parissa.
-
Tarjoamme valmennusta pääosin FPS-, MOBA-, strategia-, ja Battle Royale- pelien parissa, sekä yleistä valmennusta yhdessä urheiluakatemian kanssa.
-
Elektronisen urheilun toimialaopinnoissa opetamme mm. yleistä informaatiota elektronisen urheilun historiasta ja nykyisistä sekä tulevaisuuden trendeistä, elektronisen urheilun markkinointia, englannin kieltä elektronisen urheilun ympäristössä sekä koulutamme opiskelijoitamme työskentelemään erilaisissa työtehtävissä elektronisen urheilun ja sen sidosryhmiin kuuluvien toimialojen parissa.
|
| Esports Raahe |
|
SASKY koulutuskuntayhtymä (Pirkanmaa ja Satakunta)
Oppilaitoksen aste ja tyyppi
- 2. asteen koulutus: ammatillinen koulutus & yleissivistävä koulutus
Tarjottavat koulutusalat
- Yleinen esports-koulutus
- Tapahtumanjärjestäjä
Tutkintonimike, -laajuus ja mahdollinen peli
- Vapaavalintainen tutkinnon osa, 10+5 osaamispistettä
- Lajeina Counter-Strike 2, League of Legends, Overwatch 2, Valorant, Fortnite, Apex Legends. Lajitarjontaa pyritään laajentamaan tarpeen ilmetessä. E-urheiluohjaajan ja ammattivalmentajien vastuulla.
Koulutuksen kuvaus
- Vapaasti valittava opintokokonaisuus pitää sisällään 10+5 osaamispistettä.
- 10 osaamispisteen vuoden kestävä e-urheilukokonaisuus on jaettu kolmeen eri osioon: fyysinen harjoittelu, urheilijan tuki ja henkilökohtainen kehitys.
- Fyysinen harjoittelu (4 osp) keskittyy liikunnan tärkeyteen urheilijalle: lihaskuntoharjoittelua, aerobista ja anaerobista harjoittelua, rentoutumista eri liikuntamuotojen kautta, yms. liikunnanopettajan vastuulla.
- Urheilijan tuki (2 osp) keskittyy urheilijan hyvinvointia ylläpitäviin ja lisääviin sisältöihin: ravitsemustietoon, uneen, mentaalivalmennukseen, ergonomiaan yms. liikunnanopettajan, terveystiedonopettajan ja e-urheiluohjaajan vastuulla.
- Henkilökohtainen kehitys (4 osp) keskittyy e-urheilun lajikohtaisiin erityispiirteisiin: puolet e-urheiluun liittyviä opetussisältöjä, kuten harjoittelun perusteet, jaksottaminen & tehostaminen, urheilijan benchmarkaus, terveen pelikulttuurin edistäminen, oman pelaamisen analysointi, striimauksen perusteet, yms., ja puolet ammattivalmentajien vetämää lajivalmennusta Discordin välityksellä.
- 5 osaamispisteen lisäkokonaisuus (2. vuonna) keskittyy tapahtumatuotantoon e-urheilun näkökulmasta. E-urheiluohjaajan ja vastuuopettajan vastuulla.
- Toteutustavat ja aikataulut vaihtelevat oppilaitoskohtaisesti –
|
| https://sasky.fi/opiskelijalle/sasky-esports/ |
|
Tampereen seudun ammattiopisto TREDU, Tampere
Oppilaitoksen aste ja tyyppi
- Mikäli opiskelet jo Tredussa on sinun mahdollista hakea suorittamaan tutkinnon osa, joka on tarkoitettu e-urheilusta kiinnostuneille kilpapelaajille. Tutkinnon osassa kehitetään pelitaitoja ja valmennus tapahtuu yhteistyössä Ahlmannin opiston ammattivalmentajien kanssa. Kilpapelaamisen tutkinnonosassa pääpaino on lajivalmennuksessa, mutta sisältöihin kuuluu myös mm. pelaajabrändin luomista, somea – siis kaikkea mitä ammattipelaaja tarvitsee.Tällä hetkellä kilpapelaajan opinnot ovat mahdollisia Tampereen toimipisteissä Hepolamminkadulla, Ajokinkujalla, Sammonkadulla sekä Santalahdessa opiskeleville. Fyysisesti opinnot järjestetään joko Ahlman ammattiopiston esports-luokassa Koivistonkylässä sekä etänä omalla pelikoneella.
|
| Tredu |
| Vimpelin lukio |
|
Vimpelin lukion opiskelijat voivat suorittaa 10 kurssin laajuisen kilpapelaamisen opintokokonaisuuden.
Kilpapeliopinnoissa opiskelijat keskittyvät luonnollisesti siihen olennaisempaan – eli pelaamiseen. Lukuvuoden aikana opiskelijat keskittyvät niin joukkue- kuin yksilöharjoitteluun. Opiskelijat muodostavat muiden opiskelijoiden kanssa oman tiimin, jonka kanssa opiskelijat harjoittelevat sekä osallistuvat online- ja lan-turnauksiin. Opiskelijoita auttaa kehittymään oma valmentaja, joka on viikoittain käytettävissä. Pelaamisen lisäksi opinnot sisältävät myös fyysistä kuntoilua ja ravintotietoutta. Opintoihin sisältyy myös säännöllisen unirytmin hallintaa osana arkea sekä opit kokonaisvaltaiseen urheilulliseen elämäntapaan. |
| www.esportkoulu.fi |
Sivu julkaistu: 19.6.2019
Viimeksi muokattu: 26.8.2025 kello 22.11