Harrastepelaaminen
Digitaalinen pelaaminen on harrastus, joka on kasvattanut suosiotaan Suomessa jatkuvasti. Vuonna 2018 aktiivisesti eli kerran kuukaudessa tai useammin pelaavia suomalaisia 10-75 -vuotiaista oli 88,1 % [Pelaajabarometri 2018]. Elektronisen urheilun pelejä pelaa aktiivisesti 1,8 %, joka vastaa nykyhetkellä yli 80 000 suomalaista.
Lisää elektronisen urheilun harrastamisesta, sen tarjoamista hyödyistä ja mahdollisuuksista sekä Suomesta löytyvistä harrasteseuroista ja -tiloista voit lukea täältä.
Ammattipelaaminen
Ammattipelaaminen muodostuu lajien pelaajakunnan korkeimmasta ja terävimmästä kärjestä. Näille onnekkaille pelaaminen on aito ja jopa tuottoisa ammatti, joka kuitenkin vaatii kovaa ja jatkuvaa panostusta. Kansainvälisesti huippupelaajien vuositulot mitataan parhaimmillaan miljoonissa euroissa. Ammattipelaaja toimii usein suuremman e-urheiluorganisaation alla, joka tarjoaa tälle optimaaliset puitteet ja tukee tämän kehitystä. Näiden organisaatioiden lisäksi ammattipeluun kentältä löytyy muunlaistakin toimijaa, kuten esimerkiksi tapahtumajärjestäjiä, valmentajia, mediatuottajia, yms. Tätä postausta sponsoroivat http://fakewatch.is/ yhteistyökumppanimme.
Voit lukea lisää ammattipelaamisesta täältä.
Puolustusvoimien Urheilukoulu
Suomessa asevelvollisilla, menestyneillä e-urheilun harrastajilla tai ammattilaisilla on mahdollisuus suorittaa asepalveluksensa Puolustusvoimien Urheilukoulussa. Hakeminen tapahtuu normaalisti erikoishaussa. Elektroniseen urheiluun ei ole olemassa omaa, lajikohtaista palvelukseen liittyvää harjoittelu- tai valmennusjärjestelmää ja kilpapelaajia kohdellaan hakuprosessissa sekä palvelusaikana kuten muitakin urheilijoita.
Jokaiselle koulutukseen valitulle varusmiehelle tehdään henkilökohtainen suunnitelma palveluksen toteuttamisesta. Urheilukouluun valitsematta jääneiden urheilijoiden osalta joukko-osastot voivat muiden urheilulajien tavoin tukea elektronisen urheilun valmentautumista ja kilpailemista varusmiespalveluksen aikana Puolustusvoimien voimassa olevan ohjeistuksen mukaisesti.
Suomen elektronisen urheilun liitto arvio Urheilukouluun hakeneita menestysennusteen perusteella ja asettaa lajin urheilijat keskenään ranking-järjestykseen. Liiton tekemä arviointi on osa Urheilukoulun tekemää kokonaisarviointia, jonka perusteella Urheilukoulu valitsee tai jättää valitsematta henkilön Urheilukouluun.
Lisätietoa Urheilukouluun hakemisesta löydät täältä.