Haastattelussa mies SEULin uuden ilmeen takana: Roope “rOpse” Sandberg

Julkaistu to 16. tammikuuta 2014
Takaisin uutisarkistoon

SEULin uuden ilmeen julkaisemisesta on nyt viikko. Vanha, tummempi tunnus muuttui uuteen, pirteäämpään, mielenkiintoisempaan ja energisempään logoon. Vaan mikä on tarina tunnuksen takana, ja mikä on tunnuksen suunnittelija miehiään. Haastattelussa brändiuudistuksen graafikko Roope “rOpse” Sandberg.

Kerro kuka olet, mitä teet ja etenkin, mitä olet puuhaillut eSportsin parissa

Morjes! Olen Roope ’rOpse’ Sandberg, 20-vuotias Art Director ja uunituore vantaalainen. Muutin vuoden vaihteessa Porista pääkaupunkiseudulle ja aloitin työskentelyn digitoimisto G-Worksissa Art Directorina.

Elektroninen urheilu on tullut itselleni tutuksi tässä vuosien saatossa. Olen ollut monien organisaatioiden taustalla, päässyt vaikuttamaan ja tekemään töitä monien hienojen ihmisten kanssa. Vuonna 2006 aloitin graafikon hommat legendaarisessa Insignia Cadre -peliorganisaatiossa. Lisäksi tein Peliliigassa tuomarin ja graafikon hommia vuodesta 2007 lähtien.

Peliliigassa koin elektronisen urheilun tähtihetkeni tuomarimatkalla Ruotsin Dreamhack Winter ’09 -tapahtumassa. Tuomaroitsimme yhdessä Tuomas ’althalus’ Vellingin kanssa Counter-Strike 1.6 finaalit reilun 1000-henkisen mylvivän yleisön edessä Dreamarenalla. Se oli kerta kaikkiaan unohtumaton ja palkitseva kokemus.

Kolme vuotta tuomarointia ja pelaajien kiittämättömyyttä sai riittää ja pysähdyin miettimään, mitä voisin tehdä elektronisen urheilun eteen. Vuonna 2010 keräsin eri peliorganisaatioiden vetäjät yhteen järjestämään korkealaatuista turnausta, josta syntyi eSport Challenge – ESPC. ESPC on muuttanut toimintaansa huomattavasti siitä, mistä se on saanut alkunsa. Tänä päivänä ESPC pyörittää Buza-peliravintolabaaria Jätkäsaaressa.

Myöhemmin vuonna 2010 liityin The Group ry:n riveihin ja olen siitä lähtien ollut mukana järjestämässä LAN-tapahtumia. Tällä hetkellä olen The Group ry:n hallituksen jäsen.

Olit mukana SEULin brändiuudistuksessa graafikkona. Miten päädyit hommaan ja mitä teit käytännössä?

Olen tehnyt SEULin ensimmäisen logon vuonna 2010, jolloin kyseessä oli vielä The Group ry:n Nuorten Peliseurahanke.

Päädyin tekemään visuaalista ilmettä SEULin puheenjohtajan, Tuomas Vellingin pyynnöstä. Olemme tehneet Tuomaksen kanssa yhdessä lukuisia projekteja, joten työ tuntui luontevalta.

Vastasin koko visuaalisen ilmeen suunnittelusta: ideoista tuotantoon.

Mistä työ lähti? Millaista oli työskennellä SEULin brändin parissa ja brändityöryhmän ihmisten kanssa?

Brändityöryhmä aloitti työskentelyn selvittämällä SEULin brändin nykytilanteen mielipidekyselyllä, jonka pohjalta visuaalista ilmettä lähdettiin suunnittelemaan. Mielipidekyselyn tulokset olivat odotettua positiivisempia.

SEULin brändi oli mielenkiintoinen haaste: ihmisillä on ennakko-odotuksia ja patoutumia SEULin toimintaa kohtaan, joita visuaalisella ilmeellä tietoisesti kyseenalaistetaan. Mielipidekyselyn tulokset kuitenkin osoittavat, ettei kaikki kohderyhmät ajattele SEULista samalla tavalla.

Brändityöryhmän ihmisten kanssa oli helppo työskennellä. Palaveerasimme usein ja teimme työt huolella. Mietimme, analysoimme, tutkimme ja teimme vaikeitakin päätöksiä.

Kerro luomastasi SEULin uudesta tunnuksesta. Mistä idea lähti?

SEULin uusi tunnus koostuu neljästä osuudesta, jotka kuvastavat neljää eri kohderyhmää elektronisessa urheilussa: pelaajia, järjestäjiä, mediaa ja katsojia. SEULin tarkoitus on tuoda nämä eri kohderyhmät yhteen ja toimia niiden kattojärjestönä. Lisäksi tunnuksessa on pelimaailmaan viittaavia piirteitä. Kuviossa voi nähdä esimerkiksi tanssipelistä tutut nuolet, tähtäimen ja konsolin ristiohjaimen.

Idea syntyi tutkiessani pelaamiseen liittyviä asioita. Listasin pelaamisessa käytettäviä välineitä ja termejä. Etsin näistä yhteneväisyyksiä ja heijastin niitä SEULin toimintaan.

Mikä oli työssä helpointa? Entä hankalinta? Entä palkitsevinta?

Työssä helpointa oli asiakas. Kun asiakas luottaa graafikon ammattitaitoon, saadaan onnistunut lopputulos. Haastavinta työssä oli päästä eroon sinisen, mustan ja valkoisen pinttyneestä värimaailmasta. Nyt värimaailma on huomattavasti laajempi ja kaikin puolin parempi.

Palkitsevinta työssä oli logon symboliikan kehittäminen. Sain kiteytettyä yksinkertaiseen kuvioon paljon asioita, jotka viittaavat vahvasti elektroniseen urheiluun ja liittoon.

Oletko tyytyväinen lopputulokseen?

Olen äärimmäisen tyytyväinen lopputulokseen. Jännityksellä odotan vielä SEULin loungen messumateriaaleja.

Missä näet liiton 2:n vuoden päästä?

Entistä ammattimaisemmalta ja kehittyneemmältä. Liitossa on tällä hetkellä paljon osaamista ja keskeneräisiä projekteja, joiden vaikutus näkyy varmasti jo kahden vuoden päästä.

Vapaa sana:

Mikäli haluat auttaa kehittämään elektronista urheilua, niin tuo oma kortesi kekoon ja tule mukaan SEULin toimintaan. Hommia löytyy varmasti kaikille halukkaille. Rakennamme yhdessä yhteistä unelmaamme, jolloin kaikkien tarvitsee puhaltaa yhteen hiileen.

Muut uutiset