Educational Masters antaa kouluille mahdollisuuden ottaa mittaa toisistaan e-urheilussa

Julkaistu ti 25. elokuuta 2020
Takaisin uutisarkistoon

SJ Esports ja Suomen elektronisen urheilun liitto käynnistävät tänä syksynä yhteistyössä Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliiton (SAKU ry) ja Suomen lukiolaisten liiton kanssa elektronisen urheilun lajeihin keskittyvän Educational Masters -koululiigakonseptin, jonka kautta koulut ja koulujen joukkeet pääsevät mittaamaan tasoaan muita kouluja vastaan.

Educational Masters on eri kouluasteille suunnattu elektronisen urheilun liiga, jossa kilpaillaan kolmella eri sarjatasoilla. Jokaisen sarjatason alle tullaan rakentamaan usealle eri e-urheilulajille omat kaksi kertaa vuodessa (syksy ja kevät) pelattavat kaudet. Mittaa toisistaan ottavat Junior-sarjatasolla yläkoulut, Minor-sarjatasolla toisen asteen oppilaitokset ja Major-sarjatasolla korkeakoulut. Kansanopistot ja muut koulutuksen järjestäjät pääsevät myös mukaan kilpailutoimintaan tulevaisuudessa. Toiminta käynnistyy ammatillisille oppilaitoksille ja lukioille suunnatulla Minor -sarjatasolla Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) -pelin osalta syksyllä 2020 ja laajentuu uusiin peleihin keväällä 2021.

null

Educational Masters -koululiiga tarjoaa kilpailua kolmella eri sarjatasolla.

  • Turnaukseen voivat osallistua kaikki Suomen toisen asteen opiskelijat.
  • Liigan ensimmäinen kausi alkaa syyskuussa ja se huipentuu joulukuussa.
  • Liiga pelataan kokonaisuudessaan verkon yli.
  • Ensimmäisen kauden turnauspelinä toimii CS:GO.
  • Osallistumismaksu on 300 € per osallistuva joukkue.
  • Turnauksen palkintopotti on 5 000 €.
  • Palkinnot jaetaan kahdeksan parhaan joukkueen kesken.

Konseptin tarkoituksena on osallistaa, aktivoida ja tukea e-urheilua harrastavia nuoria sekä kehittää kansallista elektronisen urheilun pelaajapolkua. Sarjatasojen ympärille kerätään niille keskeisiä toimijoita, kuten liittoja sekä opiskelijajärjestöjä. Toiselle asteelle suunnattua kilpailutoimintaa on lähdetty kehittämään yhteistyössä Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliiton (SAKU ry) sekä Suomen lukiolaisten liiton (SLL ry) kanssa. Tahojen yhteisenä tavoitteena on luoda nuoria kiinnostavaa toimintaa, joka aktivoi, tuo mielekkyyttä ja lisää nuorten osallisuutta arjessa. Toiminnan myötä lisätään myös lasten, nuorten, koulujen ja perheiden tietoja ja taitoja koskien elektronisen urheilun harrastamisen haasteita ja mahdollisuuksia.

Joukkueet tulevat edustamaan omia oppilaitoksiaan ja kouluista voi ilmoittautua useampi joukkue mukaan. Ilmoittautuessa joukkueessa pitää olla vähintään viisi pelaajaa ja yksi varapelaaja, sekä yksi koulun henkilökunnasta tuleva vastuuhenkilö. Joukkueen koko voi olla kuitenkin maksimissaan seitsemän pelaajaa. Ilmoittautuminen alkaa 24. elokuuta ja päättyy 6. syyskuuta tai kun 64 paikkaa on täynnä. Ilmoittautumiset otetaan vastaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Turnaus alkaa syyskuussa ja finaali tullaan pelaamaan joulukuun alussa. Turnauksessa jaetaan palkintorahaa kahdeksan parhaan joukkueen kesken yhteensä 5 000 euroa.

Educational Masters -kilpailutoiminnassa käytetään Suomen elektronisen urheilun liiton opiskelija- ja harrastetoiminnan pelaajalisenssiä ja kilpailuohjesääntöä. Kilpailutoimintaan osallistumiseen ei ole ikärajaa, eikä osallistujan tarvitse olla Suomen kansalainen. Pelaajan tulee kuitenkin täyttää pelattavan pelin ikärajavaatimus osallistuakseen.

Lisätietoja

https://rushmode.gg/educationalmasters

Muut uutiset