Vectorama 2015

Julkaistu ti 9. kesäkuuta 2015
Takaisin uutisarkistoon

Kevät ja kesä ovat yleensä Suomessa e-urheilun kannalta hiljaista aikaa. Oulussa järjestettävä Vectorama tuo kuitenkin piristystä kesän alkuun.

Kesäkuun 4.-7. päivinä Oulun Energia Areenalla järjestetty Pohjois-Suomen suurin LAN- ja pelitapahtuma Vectorama 2015 tarjosi jälleen tekemistä lähes 700 konepaikalliselle erilaisten kilpailujen ja peliturnausten muodossa. Paikalla järjestäjiä ja pelaajia kävi tapaamassa myös liiton puheenjohtaja Erkka “Prote” Jouste.

Vaikka Oulun jäähalli on tapahtumapaikkana melko kolkon oloinen, ei se hyvin järjestettyä tapahtumaa haittaa. Varsinaista areenaa kiertäville käytäville oli saatu kaikennäköistä toimintaa mukaan Cosplayaajista, Larppaajista ja opinahjoista aina turnauskatsomoon ja Amiga-yhdistyksen Amiga-pelipisteeseen.

Tunnelma oli perjantain ja lauantain ajan erittäin hyvä ja olikin mielenkiintoista nähdä, kun oheistoiminta-alue sekä katsomo avattiin vapaasti vierailijoille molempina päivinä klo 14-20 väliseksi ajaksi. Käytävillä näkyikin tuolloin useita vanhempia lasten ja nuorten kanssa tutustumassa tapahtumaan.

Mukana oli myös kahdeksan joukkueen CS:GO non-byoc-turnaus, jossa paikalle oli saapunut kolme Suomen top5 -joukkuetta kohtaamaan haastajat 3000 euron palkintopotista. Yllätyksiltä ei turnauksessa vältytty, kun yksi paikallisjoukkue antoi kovan vastuksen näille tunnetuille tiimeille.

Perjantaina pelattiin molemmat lohkot, joista tuttuun tapaan kaksi parasta eteni pudotuspeleihin. A-lohkossa ei yllätyksiä tapahtunut, kun RCTIC-päivässä toiseksi sijoittunut Team Menacen joukkue Miikka “sunny” Kempin johdolla meni puhtaalla pelillä jatkoon lohkoykkösenä. Toiseksi A-lohkossa sijoittui Oululaisista pelaajista koostuva corde, joka ensimmäisen pelin hävittyään taisteli alemmasta sarjasta jatkoon.

B-lohkossa pelasivat turnauksen ennakkosuosikit Slaava “Twista” Räsäsen Paranoia eSports sekä Jussi “gstus” Perälän luotsaama Epiphany. Epiphany lähti turnaukseen hyvistä lähtökohdista, sillä alla oli kolme viikkoa aikaisemmin pelatun RCTIC-päivän turnausvoitto. Paranoialla puolestaan oli paineita sijoittua turnauksessa hyvin, sillä RCTIC-päivässä he olivat jääneet jo lohkovaiheeseen.

Toisen lohkon ensimmäiset ottelut eivät yllättäneet, kun Paranoia ja Epiphany voittivat ottelunsa ja etenivät kohtaamaan toisensa ylemmän sarjan ottelussa, josta voittaja menisi lohkon ensimmäisenä jatkoon. Yllättäen trillerin vei Paranoia lukemin 16-14, nousten ensimmäisen puolen 3-12 tappioasemasta voittoon. Epiphany odotetusti voitti jäljellä olevan ottelunsa ja eteni välieriin lohkon toisena.

Välierät alkoivat lauantaina puolen päivän jälkeen ensimmäisellä ottelulla, jossa kohtasivat Team Menace sekä Epiphany. Ottelusta odotettiin melko tasaista ja Menace joutui taipumaan Epiphanylle kolmen kartan jälkeen 2-1.

Toisesta välierästä odotettiin Paranoian selviävän paikallisjoukkue cordea vastaan melko helposti, mutta corde osoittautuikin vaikeaksi vastustajaksi. Kahden kartan jälkeen tilanne oli tasan 1-1 ja edellisen päivän lohkoissa Epiphanyn päihittäneeltä Paranoialta odotettiin de_dust2:ssa varmaa suoritusta ja finaalipaikkaa. Ratkaisua saatiin jännitää loppuun asti, kun ottelu eteni tilanteeseen 14-14. corde nappasi viimeiset kaksi kierrosta ja paikallisyleisön kannustamana raivasi tiensä finaaliin kohtaamaan Epiphanyn.

Kolmannesta sijasta käytiin tiukka vääntö Menacen ja Paranoian kesken, kun Menace otti voiton de_trainista 16-13 ja de_mirage päättyi kahden jatkoajan jälkeen Menacelle 22-20. Finaalissa Epiphany vei ensimmäisenä pelatun de_overpassin 16-7, mutta corde ajoi ennakkosuosikin tiukille de_dust2:ssa, joka päättyi Epiphanyn voittoon lukemin 16-14. Lopputuloksissa siis voiton vei Epiphany, toisena paikallisjoukkue corde ja kolmantena Team Menace.

Turnaus itsessään oli tiloihin nähden hyvin järjestetty ja erinomaisesti aikataulutettu, sillä aikataulusta ei oltu missään vaiheessa jäljessä, vaikka osa otteluista venyi tasaisuuden vuoksi. Ongelmia ennen turnausta aiheutti CS:GO:hon tullut päivitys, joka rikkoi eBotin ja otteluiden käynnistykset ja jatkoajat jouduttiin ajamaan käsin konsolista. Turnauksen palvelinteknikkona toiminut Anssi “hofnarr” Jaatinen hoiti tehtävän kunnialla ja ongelmitta läpi.

Pelaajat tuntuivat ylipäänsä olleen tyytyväisiä järjestelyihin, kun aikataulut eivät olleet liian tiukat ja turnaus meni sujuvasti eteenpäin. Turnauksesta lähetetty striimi oli hyvälaatuinen, vaikkakin pieniltä ongelmilta ei siinäkään vältytty. Siihen nähden, että non-byoc-turnaus järjestettiin Vectoramoilla toista kertaa ja itse tehty striimi ensimmäistä kertaa, lopputulos oli erittäin positiivinen. Tästä on hyvä jatkaa.

Seuraavana LAN- ja pelitapahtumana edessä odottaakin jo Assembly Summer 2015, joka järjestetään heinä-elokuun vaihteessa Helsingin Messukeskuksessa. Lisää SEULin mukanaolosta Assyilla kesän aikana!

Uutiskuva: Anssi Jaatinen, Vectorama

Muut uutiset