E-urheilun Kipinä-toiminta käynnistyy Lappeenrannassa ja Lahdessa
LUT-yliopisto, Trailblazers ja LAB-ammattikorkeakoulu ovat aloittaneet Kipinä-toiminnan, joka auttaa…
Liitto jakaa perinteisesti vuoden päätteeksi tunnustukset e-urheilun parissa tehdystä työstä pelaajille, järjestäjille, tapahtumille ja yhteisötoimijoille. Kategorioita on tänä vuonna seitsemän ja ne ovat vuoden pelaaja, vuoden joukkue, vuoden valmentaja, vuoden tulokas, vuoden toimija, vuoden hetki ja vuoden kulttuuriteko.
Ehdokkaat ja lopulliset valinnat äänestetään kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa raadin jäsenet nimeävät ehdokkaita perusteluineen, ja toisessa vaiheessa he äänestävät kaikista antamistaan ehdokkaista parhaat. Kahdessa kategorioista ehdokkaita on viisi, ehdokkaiden suuren määrän takia. Muissa kategorioissa ehdokkaita on kolme. Raadin jäsenet eivät tiedä toistensa nimiä, vaan he nimeävät ehdokkuudet ja antavat äänensä itsenäisesti.
Voittajat ja raati julkaistaan Liiton verkkosivuilla torstaina 20.2.2020 kello 12.00.
Vuoden pelaaja ja joukkue -palkinnot tulisi luovuttaa kuluneena vuonna merkittäviin saavutuksiin yltäneelle korkeatasoiselle pelaajalle ja joukkueelle. Palkinto tulisi luovuttaa henkilölle tai joukkueelle, joka on pitänyt tasonsa korkealla tai parantanut sitä läpi kauden.
Joona ”Serral” Sotala
Joona “Serral” Sotala. Kuva: ENCE
Vaikka BlizzCon ei palkinnutkaan Joonaa kultaisimmalla mitalilla, hän on tasaisen varmasti yltänyt StarCraft II -turnauksissa finaalisijoituksille. Lisäksi hän sai vuoden päätteeksi kunnianosoituksen presidentti Sauli Niinistöltä, joka kutsui hänet itsenäisyyspäivän vastaanotolle. Myös Pornaisten kunta onnitteli Sotalaa lahjoittamalla hänelle neljänneshehtaarin tontin menestyksen johdosta.
Lassi ”BELAEU” Kallio
Lassi “BELAEU” Kallio. Kuva: hREDS (edusta), Arttu Kokkonen / SEUL ry (tausta)
Huippuvuoden Fortnitessa pelannut Lassi ”BELAEU” Kallio kuuluu ehdottomasti ehdokkaaksi vuoden parasta pelaajaa valitessa. Kovatasoisessa MM-finaalissa Kallio sijoittui 100 pelaajan joukosta sijalle 17. josta voittorahaakin kilahti tilille yli 100.000 euroa.
Jesse ”JerAx” Vainikka
Jesse “JerAx” Vainikka. Kuva: Valve
Yksi maailman tunnetuimmista Dota 2 -pelaajista ja vuonna 2020 ammattipelaajan uransa päättänyt Jesse Vainikka teki historiaa ja voitti joukkueensa kanssa vuonna 2019 The International -turnauksen toistamiseen.
Jere ”sergej” Salo
Jere “sergej” Salo. Kuva: ENCE
Haastavasta loppuvuodesta huolimatta Jere Salo onnistui säilyttämään korkean tasonsa läpi koko vuoden. HLTV listasi hänet vuoden 13. parhaaksi pelaajaksi ja hän on toiseksi nuorin CS:GO-pelaaja, joka on päässyt tälle arvostetulle Top 20 -listalle.
Aleksi ”Aleksib” Virolainen
Aleksi “Aleksib” Virolainen. Kuva: Jussi Jääskeläinen / SEUL ry
Aleksi aloitti vuoden osana ENCE:n CS:GO-joukkuetta, joutui elokuussa tauolle joukkueen kokoonpanosta. Loppuvuodesta hän kasasi yhdessä Nathan ”NBK” Schmittin kanssa uuden joukkueen OG Esportsin riveihin. CS:GO:n Major-finaali, Blast Pro Series Madridin kulta, sekä hopeamitalit Dallasissa ja Chicagossa ovat kuitenkin hyvä muisto kuluneesta vuodesta.
Vuoden pelaaja ja joukkue -palkinnot tulisi luovuttaa kuluneena vuonna merkittäviin saavutuksiin yltäneelle korkeatasoiselle pelaajalle ja joukkueelle. Palkinto tulisi luovuttaa henkilölle tai joukkueelle, joka on pitänyt tasonsa korkealla tai parantanut sitä läpi kauden.
HAVU Gaming
HAVU Gaming. Kuva: HAVU Gaming
HAVU Gaming on vuoden 2019 kehittynyt valtavasti ja saanut mukaan myös merkittäviä kumppaneita. Organisaatio panosti vuoden aikana vahvasti mm. NHL-pelisarjaan, josta tulikin Suomen mestaruus syksyllä. Myös HAVUn CS:GO -joukkue nosti tasoaan ja ylsi HLTV:n maailmanlistalla ensimmäistä kertaa 30 parhaan joukkoon.
ENCE Esports
ENCE. Kuva: ENCE
Vaikka vuoden viimeinen puolikas menikin heikommin, on ENCE nostettava esiin menestyneenä suomalaisjoukkueena vuonna 2019. Räjähdysmäinen murtautuminen alkuvuodesta täysin suomalaisella kokoonpanolla maailman eliittiin nosti joukkueen ennenkuulumattomaan suosioon kotimaassa ja ulkomailla.
SJ Gaming
SJ Gaming. Kuva: Arttu Kokkonen / SEUL ry
SJ Gamingin sitoutunut ja periksiantamaton CS:GO joukkue on nostanut tasoaan huomattavasti vuonna 2019. SJ Gaming voitti muun muassa CS:GOn suomenmestaruuden ja Elisa Viihde CS:GO -liigan, sekä kisasi kansainvälisissä DreamHack Winter ja Arctic Invitational -turnauksissa.
Vuoden valmentaja -palkinto tulisi luovuttaa valmentajalle, joka on suoriutunut tehtävistään erityisen hyvin, tai on osoittanut muulla tavoin kehittyneensä huomattavasti kuluneena vuonna.
Slaava ”Twista” Räsänen
Slaava “Twista” Räsänen. Kuva: ENCE
Pelikentiltä valmentamaan siirtynyt Slaava Räsänen valmentaa edelleen ENCE:n CS:GO -joukkuetta. Hänen toimintansa aikana joukkue menestyi useassa turnauksessa.
Taneli ”diSTURBED” Veikkola
Taneli “diSTURBED” Veikkola. Kuva: Arttu Kokkonen / SEUL ry
HAVU Gamingin CS:GO -joukkueen valmentajaksi taustajoukoista siirtynyt Veikkola on kokenut pelin asiantuntija ja hänen kanssaan joukkue eteni kaudella 2019 HLTV:n 30 maailman parhaan joukkueen joukkoon.
Toni ”toNppa” Luhtapuro
Tomi “toNppa” Luhtapuro (oikealla). Kuva: Jussi Jääskeläinen / SEUL ry
CS:GO -veteraanina Luhtapuro toimi aiemmin HAVU Gamingin ja sittemmin Helsinki Redsin valmentajana.
Vuoden tulokas –palkinto myönnetään taholle, jonka toiminta on alkanut ja noussut esille kuluneen vuoden aikana. Uuden tuottaminen, merkittävä menestys alkaneella uralla tai muu esimerkillinen toiminta. Suomalainen tulokas on toiminnallaan ja mukaantulollaan edistänyt sekä edesauttanut merkittävästi elektronisen urheilun kasvua ja/tai tunnettuutta.
KOVA Esports
KOVA Esports. Kuva: KOVA Esports
KOVA aloitti toimintansa vuonna 2019, voitti Assembly Summer 2019 -turnauksen ja kahmi muitakin palkintosijoja suomalaisista turnauksista. Erityismaininta joukkueen mediatuotannosta, joka on ollut alusta lähtien mukaansatempaavaa.
Pelaajat.com
Kuva: Jussi Jääskeläinen / SEUL ry
Pieni suomalainen studio aloitti CS:GO-lähetykset alkuvuonna Katowicen Majoreista seuraamalla ENCEn taivalta, ja Twitch-kanava kolisteli heti ensimmäisessä turnauksessaan useiden päivien ajan katsojaennätyksiä ja yli 10.000 tuhannen katsojan rajan rikki. Vuonna 2019 Pelaajat.com on selostanut joidenkin suurempien CS:GO-turnausten lisäksi pääosin online-liigoja, joissa pelaa suomalaisia joukkueita. Pelaajat.com oli vuonna 2019 3. eniten kasvanut suomalaiskanava Twitch.tv palvelussa.
Starsquad Events & Elisa Viihde – Arctic Invitational
Arctic Invitational. Kuva: Stephanie Lindgren / Arctic Invitational
Arctic Invitational oli ensimmäinen kansainvälisen kilpailukentän kanssa kilpaileva elektronisen urheilun halliturnaus. Arctic on ollut tekijöilleen valtava riski, mutta riski on silti uskallettu ottaa rohkeasti.
Lassi ”BELAEU” Kallio
Lassi “BELAEU” Kallio. Kuva: hREDS (edusta), Arttu Kokkonen / SEUL ry (tausta)
Lassi Kallio on raivannut tiensä suomalaisen Fortniten huipulle ja menestyi hyvin pelin MM-kilpailuissa. Hänellä on myös ansioita muistakin pelin kansainvälisistä turnauksista.
Shelter Gameroom
Kuva: Sami Tuoriniemi
Maaliskuussa Helsingin Kaisaniemeen avattu Shelter Gameroom on muodostunut monelle paikaksi pelata yhdessä ystävien tai työkavereiden kesken e-urheilu- ja muitakin pelejä. Shelter on toiminut yhteistyössä eri elektronisen urheilun toimijoiden kanssa ja tarjonnut tilojaan erilaisiin tapahtumiin.
Vuoden toimija -palkinto myönnetään suomalaisen elektronisen urheilun kehittämisestä ja sen aseman parantamisesta.
Kenneth Lehtinen (NHLGamer)
Kenneth Lehtinen. Kuva: Arttu Kokkonen / SEUL ry
Suosituimpien pelien joukkoon kuuluva NHL-pelisarja on pyörinyt hyvin tiiviin ja aktiivisen pelaajayhteisön kesken. Vuonna 2019 Kenneth Lehtinen on tuonut EA Sportsin tunnettua kiekkopeliä lähemmäksi suurta yleisöä mm. ECL-liigan muodossa, joka lähetettiin suorana Elisa Viihde Sportilta alkuvuonna. Myös Assembly Summer -tapahtumassa pelattu NHL:n SM-finaali saavutti suuren mediahuomion ja katsojien suosion.
Elisa Viihde
Elisa Viihde. Kuva: Arttu Kokkonen / SEUL ry
Elisa aloitti alkuvuodesta 2019 tuottamaan ennennäkemättömän määrän e-urheilulähetyksiä suomeksi. Lähes jokaista merkittävää CS-turnausta on voinut seurata suomeksi Elisan kautta. Iso nimi toimijana on myös tuonut kilpapelaamista tunnetummaksi muulle yleisölle ja ollut mukana suuressa osaa kotimaisia tapahtumia.
Telia Esports Series
Telia Esports Series. Kuva: Jussi Jääskeläinen / Telia Esports Series
Telia Esports Series toi ensimmäisenä toimijana elektronisen urheilun suomalaisen ja samalla säännöllisen liigatoiminnan televisioon. Suurella panostuksella tehtyä liigaa tehtiin kaksi kokonaista kautta useammalle pelille ja toiminta jatkuu edelleen vuonna 2020.
Vuoden hetki -palkinto myönnetään erityisen suuresta kilpapelaamisen hetkestä Suomessa
OG:n toinen peräkkäinen voitto The International -tapahtumassa
OG VOITTAA THE INTERNATIONALIN #YLEDOTA #ESPORTSFI pic.twitter.com/xolfXtNIDJ
— Yle E-urheilu (@yle_eurheilu) August 25, 2019
Lähde: Yle E-urheilu
Jesse Vainikan ja Topias taavitsainen toinen peräkkäinen voitto jää historiaan myös ensimmäisenä kyseisen turnauksen tuplavoittona millekään Dota 2 -joukkueelle. Kotikatsomoissa jännittäneet suomalaiset saivat riemuita useasti erittäin jännittävien ja sykähdyttävien turnauspelien päätteeksi. Toisen voiton ansiosta kaikista OG:n pelaajista tuli kerralla maailman eniten ansainneet ammattipelaajat.
ENCE IEM Katowice, välierä Natus Vincere -joukkuetta vastaan ja toinen sija
Lähde: ESL
Vaikka finaalissa tuolloin Astralista vastaan tulikin pieni ulospuhallus ja ennakkosuosikki riepotteli ENCEä, täytyy tuo turnaus nostaa esiin hetkenä, kun suomalaisjoukkue murtautui maailman kärkijoukkueiden kastiin. Pitkä matka kaikkien turnauksen vaikeiden vaiheiden läpi lopulta finaaliin oli kaikille yllätys, varsinkin kun putoaminen oli todella lähellä useaan otteeseen. Katowicesta alkoi ENCEn marssi kohti maailmanlistan kärkisijoja.
Arctic Invitational, Suomen ensimmäinen areenatason CS:GO-turnaus
Lähde: Arctic Invitational
Suomessa järjestettiin ensimmäinen areenatason CS-turnaus, ja mukana nähtiin myös useita kansainvälisiä huippujoukkueita. Tapahtuma jäi varmasti historiaan ja muistetaan pitkään.
Vuoden teko -palkinto myönnetään merkittävälle yksittäiselle teolle, joka on edistänyt elektronisen urheilun tunnettuutta tai asemaa Suomessa
Arctic Invitational, Suomen ensimmäinen areenatason CS:GO-turnaus
Arctic Invitationalin voittajajoukkue FURIA. Kuva: Stephanie Lindgren / SEUL ry
Arctic toimi suunnannäyttäjänä monelle muulle toimijalle. Ensimmäinen ison luokan kansainvälinen CS:GO-turnaus Hartwall Areenalla oli ehdottomasti yksi vuoden 2019 kulttuuriteoista. Melkoisesti huomiota saanut turnaus ei toivottavasti jää ainoaksi halliturnaukseksi.
The Verkkars – EZ4ENCE -kappale
Lähde: The Verkkars
ENCEn menestyksen myötä The Verkkars julkaisi EZ4ECE -kappaleen, joka soi joka puolella Suomea ja toi kilpapelitoimintaa esille myös niissä piireissä, missä sitä ei välttämättä tunnettu. Tarttuva kappale julkaistiin myös CS:GO -pelin sisällä ja se sai tällöin valtavasti huomiota Suomessa ja ulkomailla.
Joona ”Serral” Sotala tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolla
Lähde: Yle Areena
Elektroninen urheilu nousi jälleen kerran Joona Sotalan mukana suuren yleisön tietoisuuteen, kun hänet kutsuttiin tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolle. ENCE Esportsia edustava Sotala esiintyi vuonna 2019 edukseen niin linnan juhlilla, kuin pelikentilläkin.
Lisätietoja
LUT-yliopisto, Trailblazers ja LAB-ammattikorkeakoulu ovat aloittaneet Kipinä-toiminnan, joka auttaa…
Rainmaker järjestää keväällä 60 000 euron Counter-Strike: Global Offensive -turnauksen yhdessä SJ Esportsin kanssa.…
Vuosi 2020 on Suomen elektronisen urheilun liiton juhlavuosi, sillä täytämme 10 vuotta. Liitto koostuu jäsenistään, ja…