Seuraatko säännöllisesti e-urheilua tai harrastatko pelaamista? Osallistu kyselytutkimukseen!
Suomen elektronisen urheilun liitto - SEUL ry on mukana toteuttamassa kyselytutkimusta koskien e-urheilua ja…
Suomen maajoukkue osallistuu tänään 09.11.2018 alkavaan kansainvälisen elektronisen urheilun liiton, IESF:n League of Legends MM-turnaukseen Kaoshiungissa, Taiwanissa.
Suomen maajoukkue osallistuu tänään 09.11.2018 alkavaan kansainvälisen elektronisen urheilun liiton, IESF:n League of Legends MM-turnaukseen Kaoshiungissa, Taiwanissa.
Päivää aiemmin IESF on joutunut tekemään päätöksen hylätä kaikki pelin valmistajan, Riot Gamesin Play-In -liigoihin osallistuneet pelaajat. Tämä koskee esimerkiksi Venäjän paikallista LCL -liigaa sekä Turkin paikallista TCL -liigaa.
Costa Rican jäsenmaille, IESF:n hallitukselle ja sihteeristölle nostamasta kanteesta ruotsalaisia ja seribialaisia pelaajia kohtaan, IESF:n jäsenmaat joutuivat ilmoittamaan, onko heidän joukkueessaan pelaajia, jotka ovat pelanneet pelin Play-in liigoissa. Pohjautuen julkaisijan, Riot Gamesin kanssa tehtyyn sopimukseen ja Riot Gamesin määrittämiin rajoituksiin, laajaan selvitykseen, konsultaatioon ja edellä mainittuihin seikkoihin liittyen IESF hallitus teki päätöksen hylätä nämä pelaajat turnauksesta ja päätti noudattaa heille annettuja lisenssiehtoja. Päätös koski viittä IESF:n jäsenmaata (Suomi, Macau, Serbia, Ruotsi ja Sveitsi) ja siitä tiedotettiin selkeästi.
IESF hallitus teki myös heti toisen päätöksen, jonka mukaan rajoituksiin kohdistuva pelaaja voidaan vaihtaa toiseen saman kansalaisuuden omaavaan pelaajaan välittömästi. Alun perin pelaajat piti rekisteröinnin yhteydessä ilmoittaa jo 31.8.2018.
Suomen maajoukkueen pelaajista Arttu “Taikki” Sirkka oli aiemmin osallistunut Venäjällä pelattavaan The LoL Continental League (LCL) -liigan kesäsarjaan ja pudotuspeleihin joten päätös koski myös häntä.
IESF:n hallitus sekä tuomaristo kutsui jokaisen asiaan kohdistuvan jäsenmaan edustajan ja pelaajan erikseen tilaisuuteen, jossa tilanne käsiteltiin tapauskohtaisesti. Tilaisuuteen osallistuivat Arttu Sirkka ja Suomen edustajana puheenjohtaja Joonas Kapiainen.
Esitellyt vaihtoehdot olivat:
Suomen elektronisen urheilun liitto halusi tehdä kaikkensa kilpailun mahdollistamiseksi ja päätti hankkia sallitun vahvistuksen välittömästi. League of Legends -joukkueen suosituksesta ja selvitysten jälkeen paikalle lennätetään Joni “Jonsonny” Lyömilä. Joni ei pitkien lentojen aikataulusta johtuen ehdi joukkueen ensimmäiseen otteluun Namibiaa vastaan, mutta edustaa joukkuetta muissa otteluissa. Samalla SEUL teki pyynnön, että Arttu Sirkka vaihdetaan pelaajasta League of Legends joukkueen valmentajaksi ja hän voisi osallistua joukkueen kanssa pelin drafting-vaiheeseen ja muihin pelin ulkopuolisiin tukitoimiin. Lupa tälle myönnettiin.
Liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen:
“Selvitimme elokuussa ennen pelaajien ilmoittamista huolellisesti rajoituksia ja saimme IESF:n sihteeristöltä virheellistä tietoa siitä, että vain Euroopan korkeimman tason liigan, eli EU League Championship Series (EU LCS) pelaajia ei sallita turnaukseen. Vaikka kysymyksemme rajoituksista on sisältänyt kokonaisuudessaan League of Legends liigarakenteen, IESF sihteeristön edustaja ei ole osannut vastauksessaan ottaa huomioon muissa maissa pelattavia Play-in liigoja ja julkaisijana Riot Games ei ilmeisimmin ole ollut riittävän selkeä antaessaan määrityksiä omista turnauslisenssiin kohdistuvista rajoituksistaan. Tämä sama vastaus kysymykseemme on aiemmin riittänyt useille joukkueille.
Olemme kisajoukkueen kanssa luonnollisesti pettyneitä ja turhautuneita saamaamme kohteluun asian suhteen, mutta ymmärrämme myös IESF:n tarpeen noudattaa tasapuolista käytäntöä ja tekemiänsä turnauslisenssisopimuksia. Kohtelu on ollut sama kaikille jäsenmaille, joista näitä pelaajia on löytynyt. Olemme tehneet kaikkemme, jotta voisimme suorittaa kilpailun osaltamme mahdollisimman hyvin loppuun saakka.
Yleisesti IESF on tehnyt kaikkensa kohdellakseen pelaajia tasapuolisesti ja vastannut tarvittaviin kysymyksiin selkeästi. Hallituksen, sihteeristön sekä Taiwanin edustajien pelaajiin kohdistunut huolenpito tapahtuman aikana on ollut ensiluokkaista. Pyrimme jatkamaan tästä ikävästä tapauksesta huolimatta halutulla tavalla turnauksen loppuun saakka.”
Lisätietoja maajoukkueesta: http://seul.fi/maajoukkue-2018/
Suomen elektronisen urheilun liitto - SEUL ry on mukana toteuttamassa kyselytutkimusta koskien e-urheilua ja…
Nyt se sitten tapahtui, suomalainen e-urheilun ammattilainen voitti aivan kaiken. StarCraft II -pelin World…
Peliviikko on pelikasvatuksen teemaviikko, jota vietetään Suomessa 5.-11.11.2018. Ympäri Suomen järjestetään erilaisia…