Vaalit

Syyskokouksessa 13.11.2021 järjestetään hallitusvaalit, jossa jäsenjärjestöt nimittävät ja tukevat ehdokkuutta sekä äänestävät hallituksenKokouksessa päätetään liittohallituksen koko, joka sääntöjen mukaisesti on puheenjohtajan lisäksi 7-9 varsinaista jäsentä ja 1-3 varajäsentä. Kun hallituksen koko on päätetty, jäsenet äänestävät ehdokkaista.

Tänä syksynä hallitukseen valitaan kahden vuoden kaudelle kolme varsinaista jäsentä, mikäli liittokokous päättää pitää hallituksen koon ennallaan. Jäseniä hallitukseen valitaan vähintään kaksi. Syyskokouksessa Liiton jäsenjärjestöt nimittävät ja tukevat ehdokkuutta sekä äänestävät hallituksen.

Tälle vaalisivulle listataan vaaleissa ehdolle asettuvia henkilöitä. Mikäli haluat ilmoittautua etukäteen ehdolle, lähetä kuvasi ja vastauksesi seuraaviin kysymyksiin osoitteeseen vaalit@seul.fi ja lisäämme sinut vaalisivulle!

  • Esittely - kuka olet
  • Ammattisi ja koulutustaustasi (vapaaehtoisia)
  • Elektronisen urheilun taustasi
  • Mitä asioita haluaisit ajaa hallituksessa
  • Mikä jäsenjärjestö tukee ehdolleasettumistasi (tärkeä!)

Ehdokkaat

Otto Takala

Markus Hyytinen

Max Berg

Sonja Ahtiainen

Otto Takala

Asetun ehdolle Suomen elektronisen urheilun liiton hallitukseen toimiakseni alan kehityksen hyväksi myös seuraavat kaksi vuotta.

Olen 32-vuotias, urheiluun ja vaikuttamiseen aikanaan hurahtanut nuorehko pälvikaljuuntuva tyyppi, joka ainakin uskottelee itselleen tekevänsä asioita puhtaista syistä ja isolla sydämellä.

Olen saanut toimia viimeisen 18 vuoden aikana lukuisissa erilaisissa luottamustehtävissä politiikan, nuorisopolitiikan, liittojen, pankkialan sekä opiskelija-, laji- ja hyväntekeväisyysyhdistysten merkeissä, joissa pääosin puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan tehtävissä.

Olen saanut työskennellä osana SEULin operatiivista hallitusta nyt kuuden vuoden ajan, joista viimeiset viisi vuotta Liiton varapuheenjohtajana. Tulin aikanaan mukaan Liiton toimintaan visiolla kestävämmästä ja turvallisemmasta sekä kansainvälisesti edelläkäyvästä e-urheilutoiminnasta. Alalla on tapahtunut vuosien varrella valtava määrä kasvua, muutosta ja kehitystä kestävämpään suuntaan, mutta matka on siitä huolimatta vasta alussa. Visioni e-urheilukentän tulevaisuudesta ei ole merkittävästi muuttunut, mutta ajatukset sen saavuttamiseksi ovat kehittyneet ja kirkastuneet vuosien myllerryksien myötä.

Tavoitteena on tehdä pelaamisesta yhteiskunnallisesti kyseenalaistamatonta, tuettua ja turvallista toimintaa. Luoda toimintakulttuuri, jossa pelaaminen on pelaajalla itsellään hallussa pelaamisen syistä ja tavoitteista riippumatta. Kehittää ohjattuja ja kasvatuksellisia pelaamisen toimintaympäristöjä, joissa harrastaja voi harrastaa turvallisesti omana itsenään. Rakentaa urheilijan polku, jossa tavoitteelliset urheilijat voivat kasvaa ja kehittyä läpi elämän. Muodostaa Suomeen puoleensa vetävä kestävä ja vastuullinen elektronisen urheilun ekosysteemi.

Olen saanut olla vuosien varrella osallisena monessa e-urheilukentän toiminnassa. Uskon, että kokemusten tuoma tietotaito ja matkan synnyttämä laaja luottamuksellinen yhteistyöverkosto eri toimijoiden kesken, yhdistettynä aktiiviseen tapaani toimia osana Liiton operatiivista hallitusta, ovat asioita, jotka toisivat lisäarvoa SEULin toimintaa myös tulevana toimikautena.

Kotimaisen e-urheilualan toimintaan on raivannut tietään vuosi vuodelta uusia toimijoita, joista huokuu intohimoinen ja pyyteetön ote alan kehitykseen ja yhteisen hyvän eteen tehtävään työhön sekä usko sen työn tuomaan merkityksellisyyteen. Tämä porukka ansaitsee osakseen aktiivisen ja yhteistyökykyisen hallituksen jalkauttaakseen ajatuksensa ja aktiivisuutensa koko alan hyväksi.

SEULin visiota ja toimintaa ohjaavat vahvasti Liiton jäsenistön yhdessä hyväksymä strategia ja vuotuinen toimintasuunnitelma, jotka osoittavat suunnan kehitykselle ja merkitykset tehtäville toimenpiteille. Toimiminen Liiton kautta alan hyväksi vie paljon aikaa ja energiaa, mutta kentän kanssa yhteisen vision jakaminen keventää myös hallitustoimijoiden pyyteetöntä panosta.

Erityisesti tuleva vuosi on alan yhteisen kehittämisen näkökulmasta erittäin kriittinen Liiton jäädessä ilman sille merkityksellistä yleisavustusta. Tämä tarkoittaa sitä, että Liiton työvoima on todellisessa vaarassa heikentyä ja että Liittotoiminnan päivittäinen arki tulee nojaamaan tulevan vuoden erityisen paljon aktiiviseen operatiiviseen hallitukseen.

Ehdokkuuttani tukee SJ Esports Oy

Markus Hyytinen

Hei,

asetun ehdolle SEUL ry:n hallitukseen syyskokouksen hallitusvaaleihin.

Esittely – kuka olet

Olen Markus Hyytinen Oulusta. Toimin Vector-Suomen verkkopeliyhdistys ry:n hallituksessa. Olen myös Vectorama-tapahtuman Game-tiimin vastuuhenkilö. Asetun ehdolle Seul ry:n hallitusvaaleihin, koska haluan olla mukana elektronisen urheilun kehittämisessä nykyistä toimintaani laajemmalla alueella.

Ammattisi ja koulutustaustasi

Olen lukio-opettaja Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopistossa. Sivussa teen palvelin- ja ohjelmistoylläpitotöitä freelancerina sekä tutkin matematiikanfilosofiaa Oulun yliopistossa.

Elektronisen urheilun taustasi

Elektronisen urheilun harrastukseni alkoi kilpailullisen Pokemonin parissa (G3). Tästä jatkoin League of Legendsiin, Hearthstoneen ja Overwatchiin. Hearthstonessa osallistuin myös liveturnauksiin Legend-tason pelaajana. Nykyään harrastan elektronista urheilua enimmäkseen turnausjärjestäjänä ja -tuomarina, sekä kaveriporukoiden ja lan-tapahtumien casual-peleinä. Pelaan epäsäännöllisesti myös tappelupelejä, pääpeleinä Them's Fighting Herds ja Pokken Tournament DX.
Elektronisen urheilun tapahtumien parissa aloitin Vectoramassa vuonna 2013. Aluksi olin järjestäjänä Vectoraman Hearthstone-turnauksissa, myöhemmin koko turnaustoiminnan vastuuhenkilönä. Merkittävin järjestämäni turnaus on ollut vuoden 2019 Dota 2 eSM-mestaruusturnaus.
Olen osallistunut aktiivisesti elektronisen urheilun tapahtumiin koko Suomen alueella sekä kävijänä että järjestäjänä. Olen ollut monipuolisesti turnausjärjestäjänä, tuomarina ja muissa toimitsijatehtävissä Assembly-, Lantrek- ja Insomnia-tapahtumissa. Olen suorittanut SEUL ry:n elektronisen urheilun tuomarikortin. Myös stream-tuotanto on minulle tuttua. Olen juontanut ja lähettänyt Hearthstone-turnauksia Twitch-kanavallani, sekä ollut mukana useiden non-byoc turnausten lähetysten tuotannoissa yhteyshenkilönä stream-tuotannon ja turnauksen tuomareiden välillä.

Mitä asioita haluaisit ajaa hallituksessa

SEUL ry:n vuoden 2022 toiminnassa minua kiinnostaa varsinkin kilpailutoiminnan laajentaminen nuoriso- ja harrastepelaamisen parissa. Amatööripelaajat ovat sydäntäni lähellä. Haluan edistää SEUL ry:n yhteistyötä varsinkin Grassroots-peliyhteisöjen kanssa, esimerkiksi eri peliporukouden tai streamaajien Discord-palvelimien ympärille kasvaneiden yhteisöjen kanssa verkostoituen. SEUL ry voi tukea näitä yhteisöjä järjestäytymään ja liittymään SEUL ry:n jäsenjärjestöiksi ja muuten hyötymään SEUL ry:n resursseista. Haluan myös laajentaa yhteistyötä kilpailutoiminnassa paikallisten nuorisotyön toimijoiden, kuten nuorisotalojen, seurakuntien ja kerhojen kanssa. Lisäksi tuon hallitukseen näkökulmaa ja kokemuksia Pohjois-Suomen elektronisen urheilun tilanteesta.

Mikä jäsenjärjestö tukee ehdolleasettumistasi

Ehdolleasettumistani hallitukseen tukee Vector-Suomen verkkopeliyhdistys ry.

Max Berg

Tervehdys,

minulta löytyisi kiinnostusta lähteä SEUL:n mukaan kehittämään kanssanne elektronista urheilua.

Nimeni on Max Berg, 28v, mies Oulusta. Raahesta aikoinaan 16v maailmalle lähtenyt. Paljon olen kerennyt nähdä reissatessa, mutta pikkuhiljaa alkanut tulla vanhaksi siihenkin. 😁

Ammatiltani olen kartoittaja ja toiminut mittaustyönjohtajana yli 5 vuotta. Samassa maanmittaus-alan kasvavassa yrityksessä työskennellyt noin 8 vuotta, niistä osan IT tuen puolella. Tänä päivänä olen kuitenkin niistä duuneista ”tauolla” etsien jotain uutta. E-urheilun intohimo vetää puoleensa, eikä usein harrastusta raskaammalta tunnu. Tiimien managerointi, scouttaaminen, valmentaminen, oikeiden resurssien löytyminen ja tämän kaiken kokonaisuus pitkäjänteisesti tehtynä palkitsee aina.

Olen avoin persoona ja helposti mukana kaikessa kiinnostavassa. Joukkue urheilu kilpailun lisäksi mm.  uusi teknologia on aina kiinnostanut. Urheilu taustaa itsellä on jääkiekosta noin 10v ja pesäpallosta noin 5v. Parkour oli penskana iso osa elämää ja siinä tuli myös oman kylän parkour tiimi rakenneltua.

E-urheilu kiinnostus alkoi, kun töistä lomautettuna innostuin pelaamaan Overwatchia. Halusin heti kasata itselleni tiimin ympärille, tutustua ihmisiin ja harjoitella samalla yhdessä kehittyvästi. Oma tasoni pelaamisessa itsessään on heikko ja löysinkin itseni nopeaa manageroimasta eri tason Overwatch joukkueita kansainvälisellä tasolla. Perustin tuolloin puoli vahingossa ensimmäisen epä-virallisen Overwatch organisaation, noin 2019 syksyllä.

Kansainvälisellä tasolla managerointi vaikutti todella nopan heitolta ja onneksi sivusta seurannut vanhempi kokenut suomalainen OW pelaaja ehdotti, että voisit tehdä samaa, mutta suomalaisella organisaatiolla. Hän halusi lähteä avustamaan ja perustimme BlueWhitesin epä-virallisena helmikuussa 2020. Aloitin yhdellä Overwatch tiimillä, jossa sain vielä itsekin pelata ja ansaita yhden parhaista kokemuksista mitä housut jalassa voi saada, loistava menestys raskaan harjoittelun ansiosta grassroots liigasta.

Muutama kuukausi sitä manageroineena minulla oli täysi suomalainen tiimi jossa joka rooli GM (EU top500 pelaajia). Pelistä asiantuntevat valmentajatkin löytyi nopeaa. Tämän jälkeen eräs sarja-yrittäjä halusi, että tehdään organisaatiosta osakeyhtiö.

Halusin lisää haasteita ja lähes täysin mitään pelistä tietävänä otin mukaan League of legendsin, nykyisen suosikkini. Kartoittelin suomalaisia talentteja kokeillen useita kokoonpanoja, kunnes homma rullasi. Noin puolen vuoden aktiivisen harjoittelun jälkeen onnistui ja nousimme pitkien karsintojen kautta suomen korkeimmalle tasolle Telia liigaan. Viime kaudella sijoitumme kolmanneksi voiton päässä Telia Masterseista.

Osakkaidemme kanssa eivät kuitenkaan näkemykset ja kemiamme kohdanneet. Onnistuin sitten löytämään uudet paikalliset yrittäjät, joista toinen myös hyvä ystäväni lapsuudesta. Personal trainer ammattilainen, sekä IT yrittäjä, he halusivat lähteä tukemaan organisaatiota eteenpäin. Tuon jälkeen johdon kanssa työskentely ollut pelkästään nautintoa.

Tänä päivänä manageroin useampaa joukkuetta eri peleissä, pelit tosin paljon vaihtuen riippuen scoutattujen pelaajien, koutsejen, liigojen/pelien kehityksen mukaan, joka ohjaa motivaatiotani.

Ala on minulle intohimoa ja olisin siinä mielelläni mukana enemmän kehittämässä e-urheilua nopeampaa urheiluksi.

Olen kerennyt nähnyt alasta monia eri puolia ja kokemusta on kertynyt laajasti. Uskon, että minulla olisi paljon annettavaa ja voisin olla monessa apuna. Eniten ehkä kiinnostaa auttaa organisaatioita ymmärtämään nopeampaa esports kentän toimivuutta ja kehittää siitä laadukkaampaa. Myös koulutus puoli e-urheilussa siinä voisin olla esim. tukena auttaen tekemään siitä laadukkaampaa ja ammattimaisempaa.

Max Berg

Sonja Ahtiainen

Hei! Olen Sonja Ahtiainen, Roots Gaming ry:n varapuheenjohtaja ja Non-toxic - syrjimätön pelikulttuuri –hankkeen projektikoordinaattori. Koulutukseltani olen yhteisöpedagogi ja jo opinnoissani lähtenyt erikoistumaan pelikasvatukseen ja verkossa tehtävään työhön. Työurallani olen tehnyt niin kohtaavaa työtä verkko- ja pelimaailmoissa, kehittänyt ja koordinoinut kunnallista digitaalista nuorisotyötä (osana pelitoiminta) ja tällä hetkellä teen töitä yhdenvertaisemman pelikulttuurin eteen valtakunnallisessa hankkeessa.

Roots Gamingin kautta on tutuiksi tulleet e-urheilun käytännön järjestelyt niin yhteistyökumppanuuksien luomisesta, turnausjärjestelyistä, sisäisestä- ja ulkoisesta viestinnästä ja markkinoinnista, saavutettavista sosiaalisen median ja nettisivujen sisällöistä aina bootcamppien järjestelyyn ja pelaajahakuihin asti. Nautin myös itse suuresti pelaamisesta ja seuraan aktiivisesti suomalaista ja kansainvälistä e-urheilua.

Ehdolle asettamistani tukee Roots Gaming ry, joka on voittoa tavoittelematon elektronisen urheilun yhdistys ja organisaatio. Yhtenä toiminnan kulmakivenä meillä on laadukas, maksuton ja turvallinen junioritoiminta.

Suomen elektronisen urheilu ry:n hallituksessa haluaisin olla työskentelemässä laajemmin junioritoiminnan ja ruohonjuuritason toiminnan edistämiseksi ja toimintojen yhdenvertaistamiseksi. Lisäksi haluan olla luomassa turvallisempaa, yhdenvertaisempaa ja kaikille avointa e-urheilukulttuuria Suomeen. Avoimella e-urheilukulttuurilla tarkoitan tässä tilannetta, jossa kaikilla on osallistumismahdollisuus riippumatta mm. taloudellisesta tilanteesta, sukupuolesta, etnisestä taustasta tai maantieteellisestä sijainnista.