Puheenjohtajan blogi: Neljä vuotta SEULissa

Julkaistu la 17. joulukuuta 2016
Takaisin uutisarkistoon

Liiton puheenjohtajan tehtävät jättävä Erkka Jouste kertaa tapahtumia ja avaa omia mietteitään kuluneilta neljältä vuodelta.

Oma historiani SEULin parissa ulottuu tuota neljää vuotta pidemmälle, kun olin Verkkopeliyhdistys Insomnian edustajana paikalla Helsingissä Harjun nuorisotalolla joulukuussa 2010 perustamassa liittoa. Olin vahvasti vaikuttamassa Insomnian edustajana myös tulevina vuosina liittokokouksissa. Vuonna 2012 asetuin ehdolle puheenjohtajaksi sekä hallitukseen ja tulin valituksi liittohallituksen jäseneksi. Perustamisesta on siis kulunut kaikkiaan jo kuusi ja omasta valinnastani liittohallitukseen neljä vuotta, joten ihan “Seitsemän vuotta Tiibetissä” asti ei päästy.

Niin myötä- kuin vastoinkäymisissäkin…

Aktiivinen vaikuttaminen liiton sisällä alkoi heti, kun liittohallitus valitsi minut varapuheenjohtajaksi, sillä kokemusta yhdistystoiminnasta löytyi jo tuolloin puolen vuosikymmenen ajalta. Vuosi 2013 olikin melko tapahtumarikasta aikaa, kun vuoden mittaan sekä puheenjohtaja että toiminnanjohtaja erosivat tehtävistään. Näiden tapahtumien seurauksena varapuheenjohtajan tehtävässä toimiminen vaati vahvoja hermoja ja kovaa stressinsietokykyä, kun asioita selviteltiin.

Kaikki kääntyi kuitenkin parhain päin ja Tuomas “althalus” Velling aloitti syksyllä 2013 liiton kolmantena puheenjohtajana myös puoliksi uudistuneen hallituksen kanssa. SEULissa aloitettiin iso projekti liiton brändin ja imagon uudistamiseksi, kun ulkoasu ja verkkosivut laitettiin uuteen uskoon. Projektia oli tuolloin vetämässä Raakel “xenophics” Hämäläinen (nyk. Aaltonen), joka liiton päätoimittajana teki merkittävää työtä aina kesään 2014 saakka.

Puheenjohtajavaihdokselta ei kuitenkaan säästytty, kun Velling ilmoitti kesäkuussa 2014 eroavansa henkilökohtaisten kiireiden johdosta. Heinäkuussa järjestetty ylimääräinen liittokokous valitsikin minut jatkamaan vuoden loppuun saakka ja syyskokous vielä seuraavat kaksi vuotta. Azerbaidzanissa järjestettyjen MM-kisojen yhteydessä lähdin myös edustamaan Suomea kansainvälisen liiton IeSF:n yleiskokoukseen ensimmäistä kertaa.

Myös pelaajille 2014 toi uusia mahdollisuuksia, kun loppukeväästä asti suunnitellun Pelaajatalo -pilottiprojektin käyttökokeilut aloitettiin kesä-Assemblyjen yhteydessä. Pelaajatalo avattiin varauksille lopulta syyskuun lopussa ja seuraavat puoli vuotta viikonloput olivatkin kovassa käytössä. Pilotti oli kuitenkin harmittavasti pitkällä aikavälillä liiton muun toiminnan kannalta liian raskas ja kallis ylläpitää, joten se päätettiin keväällä 2015 lakkauttaa.

2015 kului pitkälti liiton rutiinien vakiinnuttamisessa, edustustehtävissä, tapahtumavierailuissa ja muiden projektien parissa. Selkeästi isoimmat projektit, joissa liitto oli mukana, olivat Veikkaukselle syyskuun alussa toteutettu #oletvoittaja -turnaus sekä DigiExpo 2015 CS:GO -turnaus, jotka toteutettiin yhteistyössä Peliliigan kanssa. Joulukuussa Koreasta haettiin Suomeen StarCraft II:n MM-kulta.

Viimeisin vuosi kuitenkin on ollut ehdottomasti antoisinta aikaa elektronisen urheilun kentällä. Merkittäviä ja hienoja suorituksia pelaajilta koko vuoden mittaan, uusia FEL.gg ja e-sports.fi kaltaisia toimijoita on noussut tarjoamaan pelaajille palveluitaan, YLE ja Ilta-Sanomat eSports ovat vakiinnuttaneet valtamediassa elektronisen urheilun uutisoinnin. Pelitapahtumia on järjestetty ympäri Suomea enemmän kuin koskaan, ensimmäiset SM-kilpailut kesän aikana huipentuivat kesä-Assemblyille ja CS:GO:ssa saavutettiin Kansainvälisen liiton IeSF:n MM-kisoissa maailmanmestaruus.

Vaikka töitä e-urheilun eteen on vielä tehtävänä, elektroniseen urheiluun törmää mediassa ja keskusteluissa entistä useammin, laji on ihmisten huulilla ja siitä puhutaan. Tästä kiitos kuuluu kaikille lajin eteen töitä tehneille, niin pelaajille, katsojille, faneille, kouluttajille, järjestäjille kuin toimittajille!

Täysipäi(väi)senä työskentelemässä liitolle

Ennen kuin aloitin täysipäiväisesti liitolle työskentelyn toukokuussa 2015 oli liitossa pitkään pohdittu, miten tehdyt päätökset saataisiin laitettua liikkeelle ja käytäntöön asti. Ongelma oli pitkään ollut liitossa vapaaehtoisena toimivien henkilöiden ajanpuute palkkatöiden ja perhe-elämän vaatimusten takia.

Tähän ratkaisuna päätettiin palkata työntekijä ja kun itse tarjouduin jättämään vakityöni, hallitus päätyi useamman vaihtoehdon keskuudesta valitsemaan puheenjohtajan palkkaamisen. Tuolloin edut olivat selkeät liitolle, kun työntekijän hakemisen aikaa vieviä prosesseja sekä perehdytystä ei tarvinnut tehdä.

Tulevaisuudessa täysipäiväinen puheenjohtaja ei välttämättä ole liitolle oikea työntekijäratkaisu, vaan muitakin mahdollisuuksia tulee tarkastella. Selväksi tässä kahden vuoden aikana on kuitenkin tullut, että liittotason toimijalla täytyy olla työntekijä, joka pystyy panemaan toimeen projektit ja hallituksen päätökset. Muutoin toiminta hidastuu ja mahdollisesti pysähtyy täysin.

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

Liiton syyskokous valitsi kaksi vuotta varapuheenjohtajana toimineen Joonas “Jka” Kapiaisen uudeksi liiton puheenjohtajaksi. Jokainen puheenjohtaja vetää omat suuntaviivansa ja jotain muutoksia liiton linjauksiin varmasti tehdään. Joonaksen kanssa pitkään liitossa yhdessä töitä tehneenä voin kuitenkin luottavaisin mielin jättää tehtäväni liitossa ja siirtää puheenjohtajan viitan hänen harteilleen.

Täysin en kuitenkaan elektronista urheilua ole jättämässä, kuten joulukuun alun illanvieton päätteeksi totesimme yhteistuumin pitkäaikaisen e-urheilijan ja aktiivin kanssa: “mies voi lähteä e-urheilusta, mutta e-urheilu ei miehestä”. Kyse on siis itselleni enemmänkin hengähdystauosta, jonka aikana voi lajin parissa paneutua asioihin, jotka eivät niin vahvasti ole liiton toimintaan liittyviä.

On mahtavaa tuntea näin paljon suomalaisen elektronisen urheilun parissa työskenteleviä ihmisiä, jotka tekevät asioita täydellä sydämellään ja joilta löytyy paloa lajin eteenpäin viemiseksi.

Kiitos kaikista näistä vaiherikkaista vuosista, servulla nähdään!

Erkka “Prote” Jouste
(pian ex-)Puheenjohtaja
Suomen elektronisen urheilun liitto – SEUL ry

Muut uutiset