eSM-kilpailut jatkuvat lokakuussa Turussa
SEUL toimeenpanee vuonna 2017 elektronisen urheilun suomenmestaruuskilpailut eri peleissä. Grail Group Oy järjestää…
Liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen avaa ovea liiton toimintaan ja kertoo liittohallituksen kuulumiset syksyä kohden.
Ensimmäinen puolivuotinen tulee pian päätökseensä ja tähän kevääseen on mahtunut erityisen paljon tapahtumia. Yleisesti keväät ovat olleet liitolle astetta hiljaisempaa aikaa kuin syksy, joten tällä tahdilla odotettavissa on aikamoinen toimikausi. Elektronisen urheilun kenttä Suomessa on nimittäin ottanut aikamoisen harppauksen uusien tekijöiden ja tapahtumien myötä. Henkilökohtaisesti arvostan juuri sitä, että muutamat kotimaiset pelaajat ovat löytäneet uudelleen kansainväliset pelaajaorganisaatiot, jotka antavat heille mahdollisuuden menestyä. Kotimaassa on puolestaan ykkösjuttu saada uusia organisaatioita mukaan, koska vain siten mahdollistamme kilpailun kasvamisen ja kansallisen taitotason nousemisen.
Johtuen viimeaikaisista ilmiöistä ja perinteisen urheilun kentän mielenkiinnosta, liiton keskeinen teema on menneenä keväänä oikeastaan tahtomattakin ollut julkinen vaikuttaminen ja informaation välittäminen. Yhteiskunnan mukanaolo näemmä vaatii sen, että käymme useita kertoja saman keskustelun siitä, miksi kilpapelaaminen on urheilua. Onneksi se oikeastaan vain kertoo positiivisesti saamastamme huomiosta.
Kontrastia kuitenkin löytyy. Erään urheiluseuran varatoimitusjohtaja ei tiennyt mitä e-urheilu on, toisen toimitusjohtaja kertoo, että toimintavaihtoehtoja käydään läpi. Joka tapauksessa tärkeää on ymmärtää mitä ollaan tekemässä ja miksi, sillä pelaajat tarvitsevat organisaationsa tukea erilaisissa asioissa. Toisaalta muutamat tapaamani vaikuttajat ovat aloittaneet keskustelun puhumalla e-urheilun nyansseista, mikä edelleen yllättää. Se todellakin kertoo, kuinka pitkälle olemme tulleet ja kuinka tärkeää on se työ, mitä lajin eteen kotimaassa tehdään.
Mitä kaikkea sitten on liiton puolesta tapahtunut keväällä vuonna 2017?
Liittoon on tullut peräti yhdeksän uutta jäsenjärjestöä, joissa on mukana pelaajaorganisaatioita, oppilaitoksia, elektronisen urheilun yhteisö ja mediatoimija. Jäseniä on aktivoitu liiton toimintaan jäsenkirjeitse ja luomalla erilaisia reaaliaikaisia viestintäkanavia jäsenille ja ulkopuolisille jotta kaikilla olisi mahdollisuus saada yksinkertaisesti ja helposti äänensä kuuluviin. Syyskokouksessa jäsenillä on jälleen oikeus asettaa hallitukseen ehdolle henkilöitä ja koska jäseniä on kokonaisuudessaan nyt kolmisenkymmentä, tulee vaaleista varmasti mielenkiintoiset.
Hallinnollisesti liitolla on hallituksen lisäksi tänä vuonna kaksi muutakin toimijaa, toiminnanjohtaja ja projektikoordinaattori, joiden työpanos on liitolle todella tärkeää. Henkilöt osallistuvat lähes kaikkeen liiton päivittäiseen toimintaan. Liitto on käyttänyt luovia ratkaisuja henkilöitä palkatessaan, joten henkilöstökulut eivät siten karkaa käsistä. Työntekijöiden myötä myös viestintä on parantunut ja tulee parantumaan, puhumattakaan siitä, että he motivoivat koko hallitusta ottamaan kantaa ja auttamaan erilaisissa projekteissa sekä tehtävissä. Iso kiitos Mirka ja Toni, jatketaan samaan malliin!
Liitto on ollut edustettuna kaikissa isommissa verkkopelitapahtumissa kevään aikana. Olemme jakaneet mielettömän määrän tietoa elektronisesta urheilusta ja puhuimme useasti kevään aikana erilaisissa tilaisuuksissa siitä, mitä kilpapelaamiseen kuuluu. Viestinnällisesti olemme tuottaneet aiempaa enemmän uutisia ja sosiaalisen median julkaisuja. Liiton oma keskitetty mediapankki saatiin käyttöön alkuvuodesta ja siihen tuotetaan tänäkin vuonna reilusti täytettä, eri mediat ovat jo nyt hyödyntäneet sen sisältöä.
Yhteistyö monien eri tahojen kanssa jatkuu. Keskustelemme Suomen urheilun eettisen keskuksen kanssa tuodaksemme antidoping- ja kilpailumanipulaatiota kitkevää toimintaa ohjeistuksineen kiinteästi elektroniseen urheiluun. Osallistumme vuosina 2017-2018 useampaan yksittäiseen eri hankkeeseen, joista voi suoraan mainita jo käynnistyneen Helsingin kaupungin kilpapelaamisen vihapuheeseen puuttuvan hankkeen, nuorten elektronisen urheilun SM-kilpailut ja Prakticumin hankkeen, joka pyrkii parantamaan yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kilpapelaamisessa. Muitakin suurempia hankekuvioita on vireillä ja osallistumme niihin mielellämme.
Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian ja Kajaanin ammattikorkeakoulun ja liiton yhteishanke rakentaa Kainuuseen elektronisen urheilun keskus on valtava harppaus eteenpäin. Urheilijan polun rakentaminen tarkoittaa käytännössä lajivalmennushaaraa elektroniseen urheiluun muiden urheilulajien joukkoon. Puolustusvoimat on myös mukana hankkeessa. Pelaajien fysiikan, motoriikan ja psyykkeen analysointi ja erilainen urheilu- sekä tekninen valmennus ovat asioita joita ei ole voitu aiemmin tehdä täysimittaisesti. Parhaillaan pilotoitava leiritoiminta antaa varmasti suuntaa siihen, mitä kaikkea syksyllä voidaan jo tehdä. Mieletön juttu!
Kilpailupuolella liitto on päivittänyt pelien säännöt ja luonut uuden kilpailuohjesäännön kevään aikana. Tarkoitus on myös kouluttaa uusia tuomareita lajin pariin. Suomenmestaruusturnaus eli eSM järjestetään nyt toista kertaa, useammassa tapahtumassa, useammalla pelillä ja useamman operaattorin voimin. Pelaajalisenssin osalta pudotimme lisenssihintaa ja tuemme jokaista operaattoria tapahtuman järjestämisessä ja markkinoinnissa. Tavoite muutenkin on, että lisenssi kattaisi samalla hintaa ensi vuonna koko kauden ja muitakin tapahtumia kuin pelkät SM-turnaukset. Näin ollen siitä hyötyisivät jokainen tapahtumanjärjestäjä, pelaajat ja liittokin. Maajoukkueleiritys ja toiminta alkaa alkusyksyllä, sillä kansainvälisen kattoliiton, IeSF:n maailmanmestaruusturnaus pelataan marraskuun alussa Busanissa, Etelä-Koreassa.
Turnausjärjestäjän opas valmistunee vielä kesän aikana, vaikka onkin hieman viivästynyt. Suoraan pelaajille on lähdetty avoimesti tarjoamaan myös muitakin palveluita, kuten sopimuksellista edunvalvontaa, neuvontaa palkintojen verotuksesta ja autettu ammattipelaajia varusmiespalveluksen järjestelyiden kanssa. Helsingin uusi kilpapelikeskus Score ja muut uudet yksityiset pelitalot tarjoavat palveluitaan ja välitämme niistäkin tietoa. Etsimme jatkuvasti erilaisia tapoja auttaa pitkäkestoisesti suomalaisia pelaajia, kotimaassa ja ulkomailla.
Loppuvuodeksi on paljon tehtävää. Ville Qvist on valmistellut liittohallituksen ja jäsenten kanssa strategiaa seuraaville vuosille, joka on tarkoitus hyväksyä syyskokouksessa. Samoin työlistalla on pelaajille sopimusteknisiä ohjeita ja sopimuspohjia, ohjeistuksia ja verkkosivujen uudistus. Ohjelmassa on kaiken ruohonjuuritason työn lisäksi useita verkkopelitapahtumia, koulutustilaisuuksia, hallinnollisia tehtäviä, seminaarityötä. Vaikka olemme budjettisyistä jäävänneet gaalan tältä vuodelta, tähtäämme siihen että vuoden lopussa kuitenkin palkitaan jälleen vuoden parhaat toimijat.
Summatakseni mennyttä alkuvuotta olen varsin iloinen nähdessäni, että niin moni on hakenut jäsenyyttä ja nähnyt liiton tukevana ja mahdollistavana voimavarana, sillä sellainenhan meidän kuuluu olla. Kiitos Ilta-Sanomat esportsin, Ylen ja muiden lajikohtaisten medioiden, yhä useampi tietää mitä elektroninen urheilu on. Pääosin edelleen vapaaehtoisvoimin toteutettava työ vaatii onnistuakseen positiivisen, aktiivisen ja rakentavan ilmapiirin. Kiitos siitä että olet mukana!
Elokuussa pelattavan The international 2017 Dota 2 -turnauksen palkintopotti tulee olemaan kaikkien aikojen suurin, yli 20 miljoonaa dollaria. On erityisen hienoa nähdä turnauksessa kaksi suomalaispelaajaa kahdessa eri joukkueessa ja saattaa olla, että muutama yö jää vähille unille lähetyksiä seuratessa. Tsemppiä Jesselle ja Lasselle peleihin!
Joonas Kapiainen
Puheenjohtaja
Suomen elektronisen urheilun liitto
SEUL toimeenpanee vuonna 2017 elektronisen urheilun suomenmestaruuskilpailut eri peleissä. Grail Group Oy järjestää…
Team Liquid EPICENTER -turnauksessa. (Kuva: Epicenter) 4.-11. kesäkuuta pelattiin EPICENTER -turnaus Dota 2 -pelissä.…
Vectorama 2017 järjestettiin 8.-11. kesäkuuta Oulussa. Tapahtumassa pelattiin elektronisen urheilun…