Jäsenhaastattelu: VECTOR

Julkaistu ti 10. maaliskuuta 2020
Takaisin uutisarkistoon

Vuosi 2020 on Suomen elektronisen urheilun liiton juhlavuosi, sillä täytämme 10 vuotta. Liitto koostuu jäsenistään, ja siksi julkaisemme juhlavuoden kunniaksi jäsenhaastatteluja läpi vuoden.

Kolmantena jäsenhaastattelussa on VECTOR.

  • Vectorama eli VECTOR-Suomen verkkopeliyhdistys ry
  • aloittanut toimintansa vuonna 1999
  • yksi Liiton perustajajäsenistä



Esittely

VECTOR – Suomen Verkkopeliyhdistys ry on vuonna 1999 perustettu yleishyödyllinen yhdistys, jonka keskeisenä ajatuksena on edesauttaa ihmisiä kiinnostumaan verkkopelaamisesta, pelien kehitystyöstä sekä tekemisestä erilaisin luovin menetelmin ja informatiivisin tavoin. Näiden ajatusten lisäksi yhdistys pyrkii edistämään pelialan monenlaisten harrastajien ja ammattilaistoimijoiden keskinäistä sosiaalista vuorovaikutusta järjestämällä mielenkiintoisia tilaisuuksia, joissa he voivat kohdata toisiaan ja mahdollisesti jakaa kokemuksia tai voimia keskenään. Yhdistys on järjestänyt jo vuodesta 2000 saakka yhden suuremman jokakesäisen verkkopelitapahtuman Oulussa. Yhdistys on aika-ajoin avustanut järjestämään myös pienempiä tapahtumia eri puolella Suomea ja on ollut mukana tukemassa muita pelialan toimijoita mahdollisuuksien mukaan.

Miten toimintanne on muuttunut vuosien varrella?

Yhdistyksen päätapahtuma, verkkopelitapahtuma Vectorama on kasvanut 20 vuoden aikana muutaman kymmenen hengen vapaamuotoisista laneista merkittäväksi e-urheilu- ja nuorisotapahtumaksi. Tapahtumapaikka on siirtynyt koulujen liikuntasaleista ja aulatiloista Oulun Energia Areenalle (Oulun jäähalli), jossa Vectorama on järjestetty vuodesta 2014 lähtien. Järjestäjiä oli ensimmäisessä tapahtumassa noin kymmenen ja nykyään Vectoraman järjestämiseen osallistuu yli 150 vapaaehtoista. Yhteensä Vectoramaan osallistuu vuosittain noin 2000 henkilöä ja kaikki noin 1000 konepaikkaa myydään loppuun vuosittain.

Peliturnaukset ovat olleet osa Vectoramaa koko sen elinkaaren ajan, mutta viimeisen viiden vuoden aikana ammattimaiset e-urheiluturnaukset ovat kasvattaneet rooliaan tapahtumassa tehden siitä tälläkin saralla kansallisesti merkittävän tapahtuman. Harrastajaturnaukset ovat yhä merkittävässä roolissa tarjoten nuorille lupauksille mahdollisuuden näyttää taitojaan turnausolosuhteissa.

Yhdistyksen jäsenet ovat olleet aktiivisesti mukana järjestämässä Suomen suurimpia verkkopelitapahtumia. Toiminnan kasvaessa ja resurssien lisääntyessä järjestöllä on ollut mahdollisuuksia tukea yhä enemmän suomalaista verkkopelikulttuuria avustamalla pienempiä verkkopelitapahtumia tarjoamalla tietotaitoa, työvoimaa ja lainakalustoa.

Vectoraman lisäksi yhdistys pyrkii järjestämään enenevissä määrin erilaisia tapahtumia niin jäsenilleen kuin muullekin yleisölle. Yhdistys on järjestänyt muun muassa pienempiä laneja ja esports-kisakatsomoita.

Yhdistys pyrkii edistämään e-urheilu- ja verkkopelikulttuuria Suomessa osallistumalla SEUL ry:n toimintaan ja keskusteluun alan kehittämiseksi sekä järjestämällä isompia turnauksia Vectoraman yhteydessä.

Mitä suunnitelmia teillä on tuleville vuosille?

Vectoraman puitteissa halutaan tarjota edelleen toimintaa ja ohjelmaa harrastajapelaajille ammattilaispelaajien turnausten ohella. Tapahtuman osalta etsitään jatkuvasti mahdollisuuksia vastata kasvavaan kysyntään.

Yhdistys jatkaa hyväksi koettuja toimintatapoja pienempien lanien tukemiseksi, pyrkii jatkamaan yhteistyötä muiden isojen lanitapahtumien kanssa ja ideoi sekä toteuttaa erilaisia muita verkkopelaamiseen liittyviä tapahtumia.

Miten suunnittelette kehittävänne toimintaa jatkossa?

Pyrimme rakentamaan entistä tiiviimpää yhteistyötä alan muiden toimijoiden ja sidosryhmien kanssa. Haluamme parantaa nuorten esports-harrastusmahdollisuuksia tekemällä tiiviimpää yhteistyötä olemassa olevien esports-organisaatioiden ja muiden alan toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on kehittää yhteistyötä nuorisotoimen kanssa kilpapelaamisen tuomiseksi osaksi nuorisotyötä.

Vapaa sana

Vectorama on Pohjois-Suomen suurin verkkopelitapahtuma, joka tarjoaa toimintaa kaikenikäisille pelaamisesta kiinnostuneille ihmisille. Tapahtuma järjestetään edelleen täysin talkoovoimin ja mukana on yhä järjestäjiä, jotka ovat olleet järjestämässä ensimmäistä Vectoramaa vuonna 2000.

Tarjoamme myös yleisölle maksuttoman mahdollisuuden tutustua verkkopelikulttuuriin ja kokea lanitunnelmaa paikan päällä.

Lisätietoja

https://vectorama.info

Kuva: Pekka Nummela / SEUL ry

Muut uutiset