For English version, click here.

Turnaussäännöt – Counter-Strike

20.8.2020

VERSIO 12

Johdanto
1. Yleiset säännöt
2. Pelisäännöt
3. Muut säännöt
4. Tauot
5. Kartat
6. Protestit ja rangaistukset
7. Fair play
8. Lähetykset
9. Demot

Johdanto

Nämä säännöt ovat Suomen elektronisen urheilun liitto – SEUL ry:n viralliset säännöt Counter-Strike: Global Offensive -pelille. Sääntöjä käytetään kaikissa SEUL ry:n sertifioimissa turnauksissa. Jokaisen turnaukseen osallistuvan henkilön tulee lukea ja ymmärtää alla olevat säännöt ja käyttäytyä urheilijamaisesti turnauksen aikana.

1. Yleiset säännöt

  • 1.1: Peli: Counter Strike: Global Offensive, viimeisin versio.
  • 1.2: Joukkueen koko: 5 varsinaista pelaajaa, tarvittaessa kaksi varapelaajaa ja valmentaja.
  • 1.3: Joukkue voi korvata enintään kaksi varsinaista pelaajaa ennakkoon ilmoitetuilla varapelaajilla.
  • 1.4: Yksittäinen pelaaja tai valmentaja voi olla vain yhdessä joukkueessa turnauksen aikana.
  • 1.5: Turnauksen ollessa monivaiheinen (esim. karsinnat ja pääturnaus), tulee joukkueen säilyttää enemmistö varsinaisista pelaajistaan aloituskokoonpanosta turnauksen loppuun saakka.
  • 1.6: VoIP-ohjelmisto on sallittu. Turnausjärjestäjä voi tarjota otteluihin VoIP-palvelimen ja vaatia joukkueita käyttämään sitä.
  • 1.7: Mikä tahansa ohjelmisto, joka muokkaa pelitiedostoja tai tuottaa epäreilun edun pelissä, on ehdottomasti kielletty ja toimii perusteena välittömälle poistamiselle turnauksesta.
  • 1.8: Niin sanottu “ghostaaminen” (esimerkiksi virallisen lähetyksen katsominen ottelun aikana) on ehdottomasti kielletty.
  • 1.9: Pelaajien tulee pelata heidän omilla välineillään (näppäimistö, hiiri, hiirimatto, headset ja nappikuulokkeet). Offline-turnauksessa valmentajan tulee käyttää omia nappikuulokkeitaan.
    • 1.9.1: Offline-turnauksessa turnausjärjestäjä voi tarjota tietokoneet ja näytöt joilla pelata. Turnausjärjestäjä voi myös tarjota ääntä vaimentavat kuulokkeet tai ääntä vaimentavat kopit.
    • 1.9.2: Online-turnauksessa pelaajien tulee pelata omilla tietokoneillaan, näytöillään ja muilla välineillään.
  • 1.10: Pelaajilla täytyy olla olemassa oleva CS:GO-lisenssi heidän henkilökohtaisilla Steam-tileillään, ellei toisin mainita.
  • 1.11: Pelinimet ja kuvat
    • 1.11.1: Joukkueiden ja pelaajien täytyy käyttää vain heidän virallisia nimiään turnauksessa ja sen otteluissa. Joukkueiden ja pelaajien nimissä ei saa olla sponsoreita, jotka liittyvät alkoholi- tai tupakkatuotteisiin, vedonlyöntiin, aikuisviihteeseen tai mihinkään muuhun lapsille ja nuorille sopimattomaan.
    • 1.11.2: Pelaajien tulee käyttää lähetyskelpoista Steam-profiilikuvaa, kuten joukkueen logoa tai henkilön omaa potrettia.
    • 1.11.3: Pelaajien, tiimien ja pelinsisäisten tavaroiden nimissä ei saa olla mitään kohdassa 1.11.1 kiellettyä.
  • 1.12: Pelaaja, jolla on alle kaksi vuotta vanha CS:GO VAC (Valve Anti Cheat) -pelikielto millä tahansa hänen pelitileistään, ei saa osallistua eikä pelata turnauksessa.
  • 1.13: Valmennus
    • 1.13.1: Offline-turnauksessa joukkueen valmentaja on oikeutettu katsomaan ottelua pelaajien takana, mutta hän ei saa kommunikoida pelaajien kanssa millään tavalla, paitsi puoliajalla, taktisen aikalisän aikana tai pyytäessään aikalisää.
    • https://www.high-endrolex.com/18

    • 1.13.2: Online-turnauksessa joukkueen valmentaja on oikeutettu katsomaan ottelua palvelimella, joukkueen COACH-paikalla. Valmentaja saa kommunikoida pelaajien kanssa kierrosta ennen, sen aikana ja sen jälkeen.
  • 1.14: Joukkueen pelaajat ja valmentaja saavat ottelun aikana puhua vain otteluun liittyville henkilöille: joukkueen pelaajille, joukkueen valmentajalle, turnausjärjestäjille, tuomareille sekä vastustajajoukkueelle ottelun pelinsisäisen keskustelukanavan kautta.
  • 1.15: Aikataulu
    • 1.15:1: Offline-turnauksessa joukkueen kapteenin, koko joukkueen ja sen valmentajan täytyy olla paikalla 30 minuuttia ennen ottelun varsinaista alkamisaikaa suorittaakseen karttojen valinnan ja vastaanottaakseen turnaukseen ja otteluun liittyviä tietoja. Pelipisteen ja pelinsisäisten asetusten valmisteleminen tulee olla tehtynä ennen tätä, mikäli turnauksen aikataulu sen sallii.
    • 1.15.2: Online-turnauksessa joukkueen kapteenin tulee olla paikalla ja saatavilla virallisella turnausalustalla (esim. Discord) 30 minuuttia ennen ottelun varsinaista alkamisaikaa suorittaakseen karttojen valinnan ja vastaanottaakseen turnaukseen ja otteluun liittyviä tietoja.
    • 1.15.3: Jos joukkue ei ole valmis kun ottelun on määrä alkaa, joukkue saa rangaistuksia tuomarin määräämällä tavalla.
    • 1.15.4: Turnausjärjestäjän ja turnauksen tuomareiden tulee tiedottaa joukkueille taukojen pituudesta sekä karttojen että otteluiden välissä.
    • 1.15.4: Turnausjärjestäjä ja tuomarit varaavat oikeuden muuttaa kohdan 1.15 alla mainittuja aikoja, mikäli olosuhteet niin vaativat.
  • 1.16: Äärimmäisissä tilanteissa tuomareilla on viimeinen sana kaikissa asioissa. Tuomarit varaavat oikeuden muuttaa näitä sääntöjä tapauksissa, joissa heidän päätelmän mukaan se on välttämätöntä reilun pelin varmistamiseksi.

2. Pelisäännöt

  • 2.1: Pelimuoto: mr15.
  • 2.2: Varsinaisella peliajalla enintään 30 kierrosta, puolten vaihto puoliajalla (15. kierroksen jälkeen).
  • 2.3: Aloitusraha: $800.
  • 2.4: Ottelun ajastukset
    • 2.4.1: Round duration: 1 minuutti 55 sekuntia.
      • mp_roundtime_defuse 1.92
      • mp_roundtime 1.92
    • 2.4.2: Freeze time: 15 sekuntia.
      • mp_freezetime 15
    • 2.4.3: C4-timer: 40 sekuntia.
      • mp_c4timer 40
    • 2.4.4: Round restart delay: 5 sekuntia
      • mp_round_restart_delay 5
    • 2.4.5: Break during half-time: 15 sekuntia
      • mp_halftime_duration 15
    • 2.4.6: Break during half-time in overtimes: disabled
      • mp_overtime_halftime_pausetimer 0
  • 2.5: Ensimmäinen joukkue, joka saavuttaa 16 kierrosta varsinaisella peliajalla, voittaa kartan.
  • 2.6: Jos kartta päättyy tasapeliin (15-15), pelataan jatkoaika.
    • 2.6.1: Joukkueet jatkavat samalla puolella kuin varsinaisen peliajan toisella puoliskolla.
    • 2.6.2: Ensimmäinen joukkue, joka voittaa neljä kierrosta jatkoajalla, voittaa kartan.
    • 2.6.3: Pelimuoto: mr3.
    • 2.6.4: Aloitusraha: $16 000.
    • 2.6.5: Jatkoaikaa pelataan kunnes voittaja on selvillä.
  • 2.7: Puolten valinta
    • 2.7.1: Paras kolmesta, paras viidestä ja paras seitsemästä -menetelmissä puolen valitsee joukkue, joka ei valinnut kyseistä karttaa. Viimeisessä kartassa (decider map) puolet valitaan käyttämällä puukkokierrosta.
    • 2.7.2: Paras yhdestä -menetelmässä puolet valitaan käyttämällä puukkokierrosta.
  • 2.8: Pelaajalla voi olla enintään 4 kranaattia, sisältäen:
    • 2.8.1: Flashbang, max 2
    • 2.8.2: HE-grenade, max 1
    • 2.8.3: Smoke grenade, max 1
    • 2.8.4: Molotov/Incendiary, max 1
    • 2.8.5: Decoy, max 1

3. Muut säännöt

  • 3.1: Skriptit (poislukien osto-, toggle-, hyppyheitto- ja demoskriptit) ovat kiellettyjä. Jos et ole varma, onko skriptisi sallittu, kysy asiaa turnauksen tuomarilta ennen otteluiden alkua.
  • 3.2: Pelin tilaan vaikuttavat tai pelin sisällä toimintoja suorittavat ulkoiset ohjelmat ovat kiellettyjä.
  • 3.3: Yhteyden katkaiseminen tahallisesti kesken pelin on kiellettyä.
  • 3.4: Pommin virittäminen niin, ettei sitä voi purkaa, on kielletty.
  • 3.5: Pommin virittäminen boostauksella on sallittua, kunhan se ei riko sääntöjä 3.8 ja 3.9.
  • 3.6: Pommin purkaminen esteen (esimerkiksi seinä tai katto) läpi ilman näköyhteyttä on kielletty.
  • 3.7: Pelin periaatteita muuttavien bugien (esimerkiksi spawn-bugien) käyttö on kiellettyä.
  • 3.8: Niin sanottujen pikselikävelyiden (pixel walks) käyttö on kiellettyä.
  • 3.9: Boostaus on sallittua, paitsi kun pelin tekstuurit, seinät, katto tai lattia tulevat läpinäkyviksi tai läpäistäviksi.
  • 3.10: Uudet sijainnit
    • 3.10.1: Mikäli joukkue tai pelaaja on löytänyt uuden sijainnin, eikä ole varma sen sallittavuudesta, tulee heidän ottaa yhteyttä turnauksen tuomariin ennen kyseisen sijainnin käyttöä varmistaakseen, että se noudattaa sääntöjä.

4. Tauot

  • 4.1: Ottelun asettaminen tauolle on sallittua vain taktisen aikalisän tai teknisen ongelman vuoksi.
    • 4.1.1: Pelaajien tulee ilmoittaa aikalisän syy pelinsisäisessä keskustelussa (chatissa) ennen tai heti tauon pyytämisen jälkeen.
  • 4.2: Ottelu jatkuu kun molemmat joukkueet ovat valmiita, kun aikalisän ajastin on loppunut tai kun tuomari päättää pelin jatkuvan.
  • 4.3: Ottelun aikana molemmat joukkueet voivat pyytää taktista aikalisää neljä kertaa. Taktinen aikalisä kestää enintään 30 sekuntia. Aikalisä kutsutaan yleensä !timeout -komennolla tai äänestämällä pelinsisäisen valikon kautta.
  • 4.4: Jos palvelin tai verkko aiheuttavat teknisen vian, eikä kierrosta voida jatkaa sellaisenaan, aloitetaan kierros alusta. Jos verkko tai palvelin kaatuu, eikä kierrosta saada palautettua, aloittavat molemmat joukkueet samoista aiemmista karttatuloksista $6 500 aloitusrahalla pelaajaa kohden.

5. Kartat

  • 5.1: Karttajoukko:
    • de_inferno
    • de_train
    • de_nuke
    • de_mirage
    • de_overpass
    • de_dust2
    • de_vertigo
  • 5.2: Karttavalinnat
    • 5.2.1: Kotijoukkue on korkeammin ennakkosijoiteltu (seed) joukkue (pienempi numero, esim. #1 korkeimmaksi sijoitettu, #16 alimmaksi sijoitettu). Kotijoukkue on tyypillisesti vasemmalla ottelusivulla tai korkeammalla turnauskaaviossa. Vierasjoukkue on tyypillisesti oikealla ottelusivulla tai alempana turnauskaaviossa.
    • 5.2.2: Karttavalinnan aloittava joukkue (Joukkue A) on joko kolikonheiton hävinnyt joukkue tai vierasjoukkue (alemmaksi ennakkosijoiteltu).
    • 5.2.3: Paras yhdestä (Best of one, BO1):
      • 1. Joukkue A poistaa yhden kartan.
      • 2. Joukkue B poistaa yhden kartan.
      • 3. Joukkue B poistaa yhden kartan.
      • 4. Joukkue A poistaa yhden kartan.
      • 5. Joukkue A poistaa yhden kartan.
      • 6. Joukkue B poistaa yhden kartan.
      • 7. Jäljelle jäänyt kartta pelataan. Puukkokierroksen voittanut joukkue päättää aloituspuolet.
    • 5.2.4: Paras kolmesta (Best of three, BO3):
      • 1. Joukkue A poistaa yhden kartan.
      • 2. Joukkue B poistaa yhden kartan.
      • 3. Joukkue A valitsee yhden kartan. (Joukkue B valitsee aloituspuolet)
      • 4. Joukkue B valitsee yhden kartan. (Joukkue A valitsee aloituspuolet)
      • 5. Joukkue A poistaa yhden kartan.
      • 6. Joukkue B poistaa yhden kartan.
      • 7. Jäljelle jäänyt kartta pelataan tarpeen vaatiessa kolmantena karttana (decider). Puukkokierroksen voittanut pelaaja päättää aloituspuolet.
      • Kumpikin joukkue saa valita aloituspuolet vastustajansa valitsemassa kartassa.
      • Viimeisen (decider) kartan aloituspuolet valitsee puukkokierroksen voittaja.
    • 5.2.5: Aloitusajat
      • Offline-turnauksessa karttojen valinta suoritetaan vähintään 30 minuuttia ennen ottelun varsinaista alkamisaikaa.
      • Online-turnauksessa karttojen valinta suoritetaan turnauksen virallisella turnausalustalla (esim. Discord) 30 minuuttia ennen ottelun varsinaista alkamisaikaa.

6. Protestit ja rangaistukset

  • 6.1: Kaikki protestit tulee tehdä 10 minuutin sisällä ottelun päättymisestä. Aikalisiä ei käytetä pelin aikana protestien tekemiseen. Tapaukset käsitellään tuomarien toimesta ottelun jälkeen.
  • 6.2: Kun ottelusta on tehty protesti, asianomaiset joukkueet eivät voi jatkaa turnauksessa ennen kuin protesti on selvitetty.
  • 6.3: Rangaistukset
    • 6.3.1: Varoitus, kierroksen häviäminen, kartan häviäminen, ottelun häviäminen, pelaajan tai joukkueen diskaus turnauksesta, pelikielto pelaajalle tai joukkueelle.
    • 6.3.2: Kierroksen häviäminen vähennetään kartan lopputuloksesta.
    • 6.3.3: Turnauksen tuomarit käyttävät rangaistuksia parhaaksi näkemällään tavalla.
  • 6.4: Pelaajat eivät voi pyytää demoja turnauksen aikana. Jos pelaajaa epäillään huijaamisesta, epäilevän joukkueen kapteenin tulee ilmoittaa epäilyksestä turnauksen tuomareille välittömästi ottelun päätyttyä.

7. Fair play

  • 7.1: Haukkuminen, rasismi, uskonnon pilkkaaminen ja kaikki muu muita alentava käytös on kiellettyä ja johtaa rangaistuksiin turnausjärjestäjän toimesta. Hyvän maun rajat ylittävä niin sanottu trash-talk on myös kiellettyä ja johtaa varoitukseen.
  • 7.2: Turnauksen osallistujien tulee aina keskustella turnausjärjestäjän ja turnauksen tuomareiden kanssa kohteliaasti ja kunnioittavasti.
  • 7.3: Jos osallistuja yrittää tahallaan sabotoida pelejä, toisia pelaajia tai turnauksen järjestäjiä millään tavalla, osallistuja diskataan.

8. Lähetykset

  • 8.1: Jos ottelulla on virallinen lähetys tai virallinen lähetyskumppani, täytyy joukkueiden ja pelaajien odottaa että tuotanto on valmis ennen ottelun aloittamista.
  • 8.2: Turnausjärjestäjä varaa oikeuden päättää, kuka saa tehdä lähetyksen turnauksesta ja sen otteluista.
  • 8.3: Online-turnauksissa ja turnauksissa, joissa turnauksen tuomarit eivät suoraan valvo pelaajia, tulee lähetyksissä olla vähintään kahden (2) minuutin viive, jonka voi asettaa joko GOTV:n kautta tai suoraan lähetykseen.
  • 8.4: Pelaajat ja joukkueet eivät saa lähettää otteluitaan turnauksessa ilman turnausjärjestäjän kirjallista lupaa, ellei toisin mainita.
    • 8.4.1: Jos turnausjärjestäjä on antanut pelaajille tai joukkueille luvan lähettää omia otteluitaan, tulee lähetyksissä olla vähintään kahden (2) minuutin viive.

9. Demot

  • 9.1: Online-turnauksissa kaikkien pelaajien täytyy nauhoittaa omat pelikuvansa demoina kaikista otteluista, ja säilyttää demoja vähintään kaksi (2) peräkkäistä viikkoa turnauksen päättymisen jälkeen.
    • 9.1.1: Kun olet pelipalvelimella, kirjoita record match1_vastustaja konsoliin, esimerkiksi record match1_ence.
    • 9.1.2: Nauhoittaminen päättyy kun poistut palvelimelta. Jos yhteytesi palvelimeen katkeaa, muista aloittaa demon nauhoittaminen uudestaan toisella nimellä, jotta aiempi nauhoittamasi demo ei ylikirjoitu. 
    • 9.1.3: Ottelun jokainen kierros tulee olla nauhoitettuna kaikilta pelaajilta.

 

Tournament Rules in English – CS:GO

20.8.2020

VERSION 12

Introduction
1. General rules
2. Game rules
3. Other rules
4. Pausing
5. Maps
6. Protests & sanctions
7. Fair play
8. Streaming & broadcasts
9. Demos

Introduction

This is a translation of the official Finnish rules for the game Counter-Strike: Global Offensive. In case of any discrepancy, the Finnish version above shall always prevail.

These rules are the official rules of the Finnish Esports Federation (Suomen elektronisen urheilun liitto – SEUL) for Counter-Strike: Global Offensive. The rules are used in all SEUL certified tournaments. Every participant must read and understand the following rules and behave in a sportsmanlike manner.

1. General rules

  • 1.1: Game: Counter Strike: Global Offensive, latest version.
  • 1.2: Team size: 5 actual players, two non-mandatory stand-ins and a non-mandatory coach.
  • 1.3: A team may change at maximum two (2) of its actual players for its pre-selected stand-ins.
  • 1.4: One player or coach can only be in one team during the tournament.
  • 1.5: If the tournament has multiple stages (i.e. qualifiers and the main tournament), all teams should maintain the majority of its actual players from the start (i.e. qualifiers) to the end (i.e. finals) of the tournament.
  • 1.6: VoIP software is allowed. The tournament organizer may provide a VoIP server and require teams to use it.
  • 1.7: Any software that modifies game files or grants an unfair advantage in the game is strictly forbidden and is grounds for immediate removal from the tournament.
  • 1.8: Ghosting (i.e. watching the main stream during a match) is strictly prohibited.
  • 1.9: Players must play with their own equipment (keyboard, mouse, mousepad, headset and in-ear headphones). In an offline tournament, coaches are also required to use their own in-ear headphones.
    • 1.9.1: In an offline tournament, the tournament organizer may provide computers and monitors to play on. The tournament organizer may also provide noise cancelling headsets or noise cancelling booths.
    • 1.9.2: In an online tournament, the players are required to use their own computers, monitors and other equipment to play.
  • 1.10: Players must have a valid CS:GO licence on their personal Steam account for tournament play, unless stated otherwise.
  • 1.11: In-game names and pictures
    • 1.11.1: Teams and players must only use their official names in the tournament and in its matches. Team and player names must not include sponsors related to alcohol, tobacco, gambling, adult entertainment or any other unfit sponsors for content that may be seen by minors.
    • 1.11.2: Players must use a stream-friendly Steam profile picture, for example a team logo or self portrait.
    • 1.11.3: Player, team and in-game equipment names should not include anything forbidden in 1.11.1.
  • 1.12: A player who has a CS:GO VAC ban that is less than 2 years old on any of their accounts, may not enter or play in the tournament.
  • 1.13: Coaching
    • 1.13.1: In an offline tournament, a coach may watch the match behind the players, but may not communicate with the players in any way except during half-time and tactical timeouts, and when issuing a timeout call to a player.
    • 1.13.2: In an online tournament, a coach may watch the match within the game server on his teams’ COACH slot. A coach may speak to the players in VoIP at any time before, during and after a round.
  • 1.14: During a game, team players and coach are only allowed to communicate with persons involved with the game: team players, team coach, tournament officials, referees and the opposing team through the server’s in-game chat.
  • 1.15: Timekeeping
    • 1.15:1: In an offline tournament, team captains and the whole team (including the coach) must be in place 30 minutes before the actual match start time for the map selection process and/or receiving information. Setting up playing equipment and in-game configs should be done before this, if the tournament schedule allows so.
    • 1.15.2: In an online tournament, team captains must be in place and available in the official tournament platform (f.e. Discord) 30 minutes before the actual match start time for the map selection process and/or receiving information.
    • 1.15.3: If a team is not ready when their game is scheduled to start, the team will receive sanctions ruled by the tournament admin.
    • 1.15.4: The tournament organizer and the tournament admins are required to inform the teams on how long the breaks are between maps and series.
    • 1.15.4: Tournament officials and referees reserve the right to change match start times and preparation times if the circumstances require it.
  • 1.16: Under extreme circumstances, the referees have the final say on all matters. The referees reserve the right to alter these rules in cases where they judge it to be necessary for fair play.

2. Game rules

  • 2.1: Game mode: mr15.
  • 2.2: Total of 30 rounds in regulations, switching sides at halftime (after the 15th round).
  • 2.3: Start money: $800.
  • 2.4: Match timings
    • 2.4.1: Round duration: 1 minute 55 seconds.
      • mp_roundtime_defuse 1.92
      • mp_roundtime 1.92
    • 2.4.2: Freeze time: 15 seconds.
      • mp_freezetime 15
    • 2.4.3: C4-timer: 40 seconds.
      • mp_c4timer 40
    • 2.4.4: Round restart delay: 5 seconds
      • mp_round_restart_delay 5
    • 2.4.5: Break during half-time: 15 seconds
      • mp_halftime_duration 15
    • 2.4.6: Break during half-time in overtimes: disabled
      • mp_overtime_halftime_pausetimer 0
  • 2.5: First team to reach 16 rounds during regulation wins the map.
  • 2.6: If the map ends in a tie (15-15), an overtime will be played.
    • 2.6.1: Teams will continue on the same sides as in the second half of the regulation.
    • 2.6.2: The first team to win four (4) rounds on overtime wins the map.
    • 2.6.3: Game mode: mr3.
    • 2.6.4: Start money: $16 000.
    • 2.6.5: Overtime is played until the winner is clear.
  • 2.7: Side selection
    • 2.7.1: In Best-of-3, Best-of-5 and Best-of-7 formats, the starting side is chosen by the team that did not select the map. In the last map (decider map), the sides are decided by a knife round.
    • 2.7.2: In a Best-of-1 format, the starting sides are decided by a knife round.
  • 2.8: A player can have a total of 4 grenades at once, consisting of:
    • 2.8.1: Flashbang, max 2
    • 2.8.2: HE-grenade, max 1
    • 2.8.3: Smoke grenade, max 1
    • 2.8.4: Molotov/Incendiary, max 1
    • 2.8.5: Decoy, max 1

3. Other rules

  • 3.1: Scripts (excluding buy, toggle, jump throw, demo script) are forbidden. If you’re not sure if a script is permitted to use, contact admins before playing matches.
  • 3.2: External programs which affect the game state or perform in-game actions are not allowed.
  • 3.3: Disconnecting intentionally during a match is not allowed.
  • 3.4: Planting the bomb so that it cannot be defused is not allowed.
  • 3.5: Planting the bomb with a boost is allowed, as long as it does not violate rules 3.8 and 3.9.
  • 3.6: Bomb defusal through an obstacle without a line of sight (f.e. wall, ceiling) is not allowed.
  • 3.7: Using bugs which change the game principles (i.e. spawn bugs) is not allowed.
  • 3.8: Using pixel walks is forbidden.
  • 3.9: Boosting is allowed except when the textures, walls, ceilings or floors become transparent or penetrable.
  • 3.10: New Positions
    • 3.10.1: If a team or a player has found a new position but is unsure of its validity within the rules, they should contact the tournament officials before usage to check whether such a position complies with the rules.

4. Pausing

  • 4.1: Pausing a game is only allowed in case of a tactical timeout or a technical issue.
    • 4.1.1: The players have to announce the reason before or immediately after they paused the match in in-game chat.
  • 4.2: The game will be resumed once both teams are ready, the duration of the timeout has exceeded or an admin calls for the game to continue.
  • 4.3: A tactical pause may be used by both teams four times in a match. A tactical pause lasts at most 30 seconds. Usually this is done by the command !timeout or by voting for it in the in-game menu.
  • 4.4: If the server or network causes a technical issue, and the round can not be continued as such, it will be restarted. If the server or network crashes, and the round can not be restored, will both teams start from the earlier map scores with $6 500 starting money per player.

5. Maps

  • 5.1: Map pool:
    • de_inferno
    • de_train
    • de_nuke
    • de_mirage
    • de_overpass
    • de_dust2
    • de_vertigo
  • 5.2: Map picks
    • 5.2.1: The home team is the higher seeded team (smaller number, f.e. #1 highest seed and #16 lowest seed). The home team is typically indicated by being on the left hand side of the match page or the higher team of the match in the bracket view. The away team is typically indicated by being on the right hand side of the match page or the lower team of the match in the bracket view.
    • 5.2.2: The map veto is started by the team (Team A) that either loses a coin flip or is the away team (lower seed).
    • 5.2.3: Best of one (BO1):
      • 1. Team A removes one map.
      • 2. Team B removes one map.
      • 3. Team B removes one map.
      • 4. Team A removes one map.
      • 5. Team A removes one map.
      • 6. Team B removes one map.
      • 7. The remaining map will be played and the winner of the knife round will decide the starting sides.
    • 5.2.4: Best of three (BO3):
      • 1. Team A removes one map.
      • 2. Team B removes one map.
      • 3. Team A picks one map. (Team B picks starting side)
      • 4. Team B picks one map. (Team A picks starting side)
      • 5. Team A removes one map.
      • 6. Team B removes one map.
      • 7. The remaining map will be played as a decider, if required. The winner of the knife round will decide the starting sides.
      • Both teams get to choose the starting side of the map chosen by their opponent.
      • The sides on the last map are chosen by the winner of a knife round.
    • 5.2.5: Starting times
      • In an offline tournament, the map veto process will be conducted at least 30 minutes before the scheduled match start time.
      • In an online tournament, the map veto process will be conducted at least 30 minutes before the scheduled match start time on the official tournament platform (f.e. Discord).

6. Protests & sanctions

  • 6.1: All protests are to be made within 10 minutes after the match has finished. No pauses can occur in-game for this matter. All cases are handled by admins after the match.
  • 6.2: When the match result is protested, affected teams can not continue playing matches until the conflict is resolved.
  • 6.3: Sanctions
    • 6.3.1: Warning, round loss, map loss, match loss, disqualification of player or team, ban of player or team.
    • 6.3.2: Round loss is deducted from the final map score.
    • 6.3.3: Tournament officials will use the sanctions available as they see fit.
  • 6.4: Players may not request demos during the tournament. If a player is suspected of cheating, the team captain shall notify the tournament admins immediately after the match has concluded.

7. Fair play

  • 7.1: This tournament relies on fair play rules. Insulting others, racism, mocking religion and everything that discriminates against others is totally forbidden and will be punished by tournament organizers. Out of line trash talking is also forbidden and will result in a warning.
  • 7.2: Tournament participants should always address the administrators in a polite and respectful way.
  • 7.3: Should a participant purposely attempt to sabotage the games, another player or an administrator in any way, the player will be disqualified.

8. Streaming & broadcasts

  • 8.1: If the match is broadcasted by the tournament organizer or an official broadcasting partner, teams and players must wait for the production to be ready until the match can start.
  • 8.2: The tournament organizer reserves the right to decide who can broadcast the event and its matches.
  • 8.3: Online tournaments and tournaments where the players’ doings are not directly monitored by tournament admins, broadcasts should use a minimum delay of two (2) minutes, which may be set via GOTV or directly to the stream.
  • 8.4: Players and teams may not stream their own games in tournaments without a written permission from the tournament organizer, or unless stated otherwise.
    • 8.4.1: If this has been allowed by the tournament organizer, player and team streams must have a minimum delay of two (2) minutes.

9. Demos

  • 9.1: In online matches, all players must record in-eye demos for all matches, and save the demos for at least two (2) consecutive weeks after the tournament has ended.
    • 9.1.1: Once in the game server, type record match1_opponent in console, f.e. record match1_ence.
    • 9.1.2: Recording will stop once you quit the server. In case of a disconnect during the match, remember to begin a new recording under a different name to prevent overwriting the existing file.
    • 9.1.3: Every single round played must be recorded by all players.