Turnaussäännöt – Counter-Strike 2
Johdanto
1. Yleiset säännöt
2. Pelisäännöt
3. Muut säännöt
4. Tauot
5. Kartat
6. Protestit ja rangaistukset
7. Fair play
8. Lähetykset
Johdanto
Nämä säännöt ovat Suomen elektronisen urheilun liitto – SEUL ry:n viralliset säännöt Counter-Strike 2 -pelille. Sääntöjä käytetään kaikissa SEUL ry:n sertifioimissa turnauksissa. Jokaisen turnaukseen osallistuvan henkilön tulee lukea ja ymmärtää alla olevat säännöt ja käyttäytyä urheilijamaisesti turnauksen aikana. Mikäli SEUL:n sääntöjä käytetään muissa turnauksissa, tulee se referoida sääntökirjassa.
1. Yleiset säännöt
- 1.1: Peli: Counter-Strike 2 , viimeisin versio.
- 1.2: Joukkueen koko: 5 varsinaista pelaajaa, tarvittaessa kaksi varapelaajaa ja valmentaja.
- 1.3: Joukkue voi korvata enintään kaksi varsinaista pelaajaa ennakkoon ilmoitetuilla varapelaajilla.
- 1.4: Yksittäinen pelaaja tai valmentaja voi olla vain yhdessä joukkueessa turnauksen aikana.
- 1.5: Turnauksen ollessa monivaiheinen (esim. karsinnat ja pääturnaus), tulee joukkueen säilyttää enemmistö varsinaisista pelaajistaan aloituskokoonpanosta turnauksen loppuun saakka.
- 1.6: VoIP-ohjelmisto on sallittu. Turnausjärjestäjä voi tarjota otteluihin VoIP-palvelimen ja vaatia joukkueita käyttämään sitä.
- 1.7: Mikä tahansa ohjelmisto, joka muokkaa pelitiedostoja tai tuottaa epäreilun edun pelissä, on kielletty ja toimii perusteena välittömälle poistamiselle turnauksesta.
- 1.8: Niin sanottu “ghostaaminen” (esimerkiksi virallisen lähetyksen katsominen ottelun aikana) on kielletty.
- 1.9: Pelaajien tulee pelata heidän omilla välineillään (näppäimistö, hiiri, hiirimatto, headset ja nappikuulokkeet). Offline-turnauksessa valmentajan tulee käyttää omia nappikuulokkeitaan.
- 1.9.1: Offline-turnauksessa turnausjärjestäjä voi tarjota tietokoneet ja näytöt joilla pelata. Turnausjärjestäjä voi myös tarjota ääntä vaimentavat kuulokkeet tai ääntä vaimentavat kopit.
- 1.9.2: Online-turnauksessa pelaajat järjestävät itse tietokoneet, näytöt, ohjeislaitteet sekä nettiyhteydet ja ovat vastuussa niiden toimivuudesta. Turnauksenjärjestäjä ei ole vastuussa mahdollisista teknisistä ongelmista.
- 1.10: Pelaajilla täytyy olla olemassa oleva CS2 -lisenssi heidän henkilökohtaisilla Steam-tileillään, ellei toisin mainita.
- 1.11: Pelinimet ja kuvat
- 1.11.1: Joukkueiden ja pelaajien täytyy käyttää vain heidän virallisia nimimerkkejään turnauksessa ja sen otteluissa. Joukkueiden ja pelaajien nimissä ei saa esiintyä sponsoreita, jotka liittyvät alkoholi- tai tupakkatuotteisiin, vedonlyöntiin, aikuisviihteeseen tai mihinkään muuhun lapsille ja nuorille sopimattomaan.
- 1.11.2: Pelaajien tulee käyttää lähetyskelpoista Steam-profiilikuvaa, kuten joukkueen logoa tai henkilön omaa potrettia.
- 1.11.3: Pelinsisäisissä tavaroissa ei saa esiintyä mitään kohdassa 1.11.1 kiellettyä.
- 1.12: Pelaaja, jolla on alle kaksi vuotta vanha CS:GO tai CS2 VAC (Valve Anti Cheat) -pelikielto millä tahansa hänen pelitileistään, ei saa osallistua eikä pelata turnauksessa.
- 1.13: Valmennus
- 1.13.1: Offline-turnauksessa joukkueen valmentaja on oikeutettu katsomaan ottelua pelaajien takana, mutta hän ei saa kommunikoida pelaajien kanssa millään tavalla, paitsi puoliajalla, taktisen aikalisän aikana tai pyytäessään aikalisää.
- 1.13.2: Online-turnauksessa joukkueen valmentaja on oikeutettu katsomaan ottelua palvelimella, joukkueen COACH-paikalla. Valmentaja saa kommunikoida pelaajien kanssa kierrosta ennen, sen aikana ja sen jälkeen.
- 1.13.3 Mikäli turnauksessa on väliaika mainoksille, saa valmentaja kommunikoida sen aikana.
- 1.14: Joukkueen pelaajat ja valmentaja saavat ottelun aikana kommunikoida vain otteluun liittyville henkilöille: joukkueen pelaajille, joukkueen valmentajalle, turnausjärjestäjille, tuomareille sekä vastustajajoukkueelle ottelun pelinsisäisen keskustelukanavan kautta.Kommunikaation tulee olla kohdan 7.1 mukaista.
- 1.15: Aikataulu
- 1.15:1: Offline-turnauksessa joukkueen kapteenin, koko joukkueen ja sen valmentajan täytyy olla paikalla 30 minuuttia ennen ottelun varsinaista alkamisaikaa suorittaakseen karttojen valinnan ja vastaanottaakseen turnaukseen ja otteluun liittyviä tietoja. Pelipisteen ja pelinsisäisten asetusten valmisteleminen tulee olla tehtynä ennen tätä, mikäli turnauksen aikataulu sen sallii.
- 1.15.2: Online-turnauksessa joukkueen kapteenin tulee olla paikalla ja saatavilla virallisella turnausalustalla (esim. Discord) 30 minuuttia ennen ottelun varsinaista alkamisaikaa suorittaakseen karttojen valinnan ja vastaanottaakseen turnaukseen ja otteluun liittyviä tietoja.
- 1.15.3: Jos joukkue ei ole valmis kun ottelun on määrä alkaa, joukkue saa ensin varoituksen jonka jälkeen rangaistuksia tuomarin määräämällä tavalla.
- 1.15.4: Turnausjärjestäjän ja turnauksen tuomareiden tulee tiedottaa joukkueille taukojen pituudesta sekä karttojen että otteluiden välissä.
- 1.15.4: Turnausjärjestäjä ja tuomarit varaavat oikeuden muuttaa kohdan 1.15 alla mainittuja aikoja, mikäli olosuhteet niin vaativat.
- 1.16: Äärimmäisissä tilanteissa tuomareilla on viimeinen sana kaikissa asioissa. Tuomarit varaavat oikeuden muuttaa näitä sääntöjä tapauksissa, joissa heidän päätelmän mukaan se on välttämätöntä reilun pelin varmistamiseksi.
2. Pelisäännöt
- 2.1: Pelimuoto: mr12 .
- 2.2: Varsinaisella peliajalla enintään 24 kierrosta, puolten vaihto puoliajalla (12. kierroksen jälkeen) .
- 2.3: Aloitusraha: $800.
- 2.4: Ottelun ajastukset
- 2.4.1: Round duration: 1 minuutti 55 sekuntia.
- mp_roundtime_defuse 1.92
- mp_roundtime 1.92
- 2.4.2: Freeze time: 20 sekuntia.
- mp_freezetime 20
- 2.4.3: C4-timer: 40 sekuntia.
- mp_c4timer 40
- 2.4.4: Round restart delay: 5 sekuntia
- mp_round_restart_delay 5
- 2.4.5: Break during half-time: 15 sekuntia
- mp_halftime_duration 15
- 2.4.6: Break during half-time in overtimes: disabled
- mp_overtime_halftime_pausetimer 0
- 2.4.1: Round duration: 1 minuutti 55 sekuntia.
- 2.5: Ensimmäinen joukkue, joka saavuttaa 13 kierrosta varsinaisella peliajalla, voittaa kartan.
- 2.6: Jos kartta päättyy tasapeliin (12-12 ), pelataan jatkoaika.
- 2.6.1: Joukkueet jatkavat samalla puolella kuin varsinaisen peliajan toisella puoliskolla.
- 2.6.2: Ensimmäinen joukkue, joka voittaa neljä kierrosta jatkoajalla, voittaa kartan.
- 2.6.3: Pelimuoto: mr3.
- 2.6.4: Aloitusraha: $12500.
- 2.6.5: Jatkoaikaa pelataan kunnes voittaja on selvillä.
- 2.7: Puolten valinta
- 2.7.1: Paras kolmesta, paras viidestä ja paras seitsemästä -menetelmissä puolen valitsee joukkue, joka ei valinnut kyseistä karttaa. Viimeisessä kartassa (decider map) puolet valitaan käyttämällä puukkokierrosta.
- 2.7.2: Paras yhdestä -menetelmässä puolet valitaan käyttämällä puukkokierrosta.
- 2.8: Pelaajalla voi olla enintään 4 kranaattia, sisältäen:
- 2.8.1: Flashbang, max 2
- 2.8.2: HE-grenade, max 1
- 2.8.3: Smoke grenade, max 1
- 2.8.4: Molotov/Incendiary, max 1
- 2.8.5: Decoy, max 1
3. Muut säännöt
- 3.1: Skriptit (poislukien osto-, toggle-, hyppyheitto- ja demoskriptit) ovat kiellettyjä. Jos et ole varma, onko skriptisi sallittu, kysy asiaa turnauksen tuomarilta ennen otteluiden alkua.
- 3.2: Pelin tilaan vaikuttavat tai pelin sisällä toimintoja suorittavat ulkoiset ohjelmat ovat kiellettyjä.
- 3.3: Yhteyden katkaiseminen tahallisesti kesken pelin on kiellettyä.
- 3.4: Pommin virittäminen niin, ettei sitä voi purkaa, on kielletty.
- 3.5: Pommin purkaminen esteen (esimerkiksi seinä tai katto) läpi ilman näköyhteyttä on kielletty.
- 3.6: Pelin periaatteita muuttavien bugien (esimerkiksi spawn-bugien) käyttö on kiellettyä.
- 3.7: Niin sanottujen pikselikävelyiden (pixel walks) käyttö on kiellettyä.
- 3.8: Boostaus on sallittua, paitsi kun pelin tekstuurit, seinät, katto tai lattia tulevat läpinäkyviksi tai läpäistäviksi.
- 3.9: Uudet sijainnit
- 3.10.1: Mikäli joukkue tai pelaaja on löytänyt uuden sijainnin, eikä ole varma sen sallittavuudesta, tulee heidän ottaa yhteyttä turnauksen tuomariin ennen kyseisen sijainnin käyttöä varmistaakseen, että se noudattaa sääntöjä.
4. Tauot
- 3.10.1: Mikäli joukkue tai pelaaja on löytänyt uuden sijainnin, eikä ole varma sen sallittavuudesta, tulee heidän ottaa yhteyttä turnauksen tuomariin ennen kyseisen sijainnin käyttöä varmistaakseen, että se noudattaa sääntöjä.
- 4.1: Ottelun asettaminen tauolle on sallittua vain taktisen aikalisän tai teknisen ongelman vuoksi.
- 4.1.1: Pelaajien tulee ilmoittaa aikalisän syy pelinsisäisessä keskustelussa (chatissa) ennen tai heti tauon pyytämisen jälkeen.
- 4.2: Ottelu jatkuu kun molemmat joukkueet ovat valmiita, kun aikalisän ajastin on loppunut tai kun tuomari päättää pelin jatkuvan.
- 4.3: Kartan aikana molemmat joukkueet voivat pyytää taktista aikalisää kolme kertaa. Taktinen aikalisä kestää enintään 30 sekuntia. Varsinaisella peliajalla käyttämättä jätetyt aikalisät eivät siirry jatkoajalle.
- 4.5: Online-turnauksissa tekninen tauko saa kestää enimmillään 15 minuuttia, jonka aikana kilpailijan on korjattava ongelma.
- Mikäli teknistä ongelmaa ei pystytä ratkaisemaan annetussa aikamääreessä, tulee joukkueen ottaa stand-in käyttöön, pelata vajaalla tai luovuttaa kartta ja/tai ottelu.
5. Kartat
- Mikäli teknistä ongelmaa ei pystytä ratkaisemaan annetussa aikamääreessä, tulee joukkueen ottaa stand-in käyttöön, pelata vajaalla tai luovuttaa kartta ja/tai ottelu.
- 5.1: Karttajoukko:
- 5.1.1:
- de_inferno
- de_anubis
- de_nuke
- de_mirage
- de_dust2
- de_ancient
- de_train
- 5.1.2: Käytetään viimeisintä tiedossa olevaa karttajoukkoa ellei toisin ole ilmoitettu.
- 5.1.3: Mikäli karttajoukkoon tulee muutoksia kesken turnauksen, turnauksen järjestäjä tekee päätöksen, millä karttajoukolla turnaus pelataan loppuun.
- 5.1.1:
- 5.2: Karttavalinnat
- 5.2.1: Kotijoukkue on korkeammin ennakkosijoiteltu (seed) joukkue (pienempi numero, esim. #1 korkeimmaksi sijoitettu, #16 alimmaksi sijoitettu). Kotijoukkue on tyypillisesti vasemmalla ottelusivulla tai korkeammalla turnauskaaviossa. Vierasjoukkue on tyypillisesti oikealla ottelusivulla tai alempana turnauskaaviossa.
- 5.2.2: Karttavalinnan aloittava joukkue (Joukkue A) on joko kolikonheiton hävinnyt joukkue tai vierasjoukkue (alemmaksi ennakkosijoiteltu).
- 5.2.3: Paras yhdestä (Best of one, BO1):
- 1. Joukkue A poistaa yhden kartan.
- 2. Joukkue B poistaa yhden kartan.
- 3. Joukkue B poistaa yhden kartan.
- 4. Joukkue A poistaa yhden kartan.
- 5. Joukkue A poistaa yhden kartan.
- 6. Joukkue B poistaa yhden kartan.
- 7. Jäljelle jäänyt kartta pelataan. Puukkokierroksen voittanut joukkue päättää aloituspuolet.
- 5.2.4: Paras kolmesta (Best of three, BO3):
- 1. Joukkue A poistaa yhden kartan.
- 2. Joukkue B poistaa yhden kartan.
- 3. Joukkue A valitsee yhden kartan. (Joukkue B valitsee aloituspuolet)
- 4. Joukkue B valitsee yhden kartan. (Joukkue A valitsee aloituspuolet)
- 5. Joukkue A poistaa yhden kartan.
- 6. Joukkue B poistaa yhden kartan.
- 7. Jäljelle jäänyt kartta pelataan tarpeen vaatiessa kolmantena karttana (decider). Puukkokierroksen voittanut pelaaja päättää aloituspuolet.
- Kumpikin joukkue saa valita aloituspuolet vastustajansa valitsemassa kartassa.
- Viimeisen (decider) kartan aloituspuolet valitsee puukkokierroksen voittaja.
- 5.2.5: Aloitusajat
- Offline-turnauksessa karttojen valinta suoritetaan vähintään 30 minuuttia ennen ottelun varsinaista alkamisaikaa.
- Online-turnauksessa karttojen valinta suoritetaan turnauksen virallisella turnausalustalla (esim. Discord) 30 minuuttia ennen ottelun varsinaista alkamisaikaa.
6. Protestit ja rangaistukset
- 6.1: Kaikki protestit tulee tehdä 10 minuutin sisällä ottelun päättymisestä. Aikalisiä ei käytetä pelin aikana protestien tekemiseen. Tapaukset käsitellään tuomarien toimesta ottelun jälkeen.
- 6.2: Kun ottelusta on tehty protesti, asianomaiset joukkueet eivät voi jatkaa turnauksessa ennen kuin protesti on selvitetty.
- 6.2.1: Turnauksen päätuomari voi antaa päätöksen joukkueen jatkamisesta turnauksessa ennen protestin selvittämistä.
- 6.3: Rangaistukset
- 6.3.1: Varoitus, kierroksen häviäminen, kartan häviäminen, ottelun häviäminen, pelaajan tai joukkueen diskaus turnauksesta, pelikielto pelaajalle tai joukkueelle.
- 6.3.2: Kierroksen häviäminen vähennetään kartan lopputuloksesta.
- 6.3.3: Turnauksen tuomarit käyttävät rangaistuksia parhaaksi näkemällään tavalla.
- 6.4: Pelaajat eivät voi pyytää demoja turnauksen aikana. Jos pelaajaa epäillään huijaamisesta, epäilevän joukkueen kapteenin tulee ilmoittaa epäilyksestä turnauksen tuomareille välittömästi ottelun päätyttyä.
7. Fair play
- 7.1: Haukkuminen, rasismi, uskonnon pilkkaaminen ja kaikki muu muita häiritsevä käytös on kiellettyä ja johtaa rangaistuksiin turnausjärjestäjän toimesta. Hyvän maun rajat ylittävä niin sanottu trash-talk on myös kiellettyä ja johtaa varoitukseen ja käytöksen jatkuessa rangaistuksiin.
- 7.2: Turnauksen osallistujien tulee aina keskustella turnausjärjestäjän ja turnauksen tuomareiden kanssa kohteliaasti ja kunnioittavasti.
- 7.3: Jos osallistuja yrittää tahallaan sabotoida pelejä, toisia pelaajia tai turnauksen järjestäjiä millään tavalla, osallistuja diskataan.
8. Lähetykset
- 8.1: Jos ottelulla on virallinen lähetys tai virallinen lähetyskumppani, täytyy joukkueiden ja pelaajien odottaa että tuotanto on valmis ennen ottelun aloittamista.
- 8.2: Turnausjärjestäjä varaa oikeuden päättää, kuka saa tehdä lähetyksen turnauksesta ja sen otteluista.
- 8.3: Online-turnauksissa ja turnauksissa, joissa turnauksen tuomarit eivät suoraan valvo pelaajia, tulee lähetyksissä olla vähintään kahden (2) minuutin viive, jonka voi asettaa joko CSTV :n kautta tai suoraan lähetykseen.
- 8.4: Pelaajat ja joukkueet eivät saa lähettää otteluitaan turnauksessa ilman turnausjärjestäjän kirjallista lupaa, ellei toisin mainita.
- 8.4.1: Jos turnausjärjestäjä on antanut pelaajille tai joukkueille luvan lähettää omia otteluitaan, tulee lähetyksissä olla vähintään kahden (2) minuutin viive.