Seuraava haku Puolustusvoimien Urheilukouluun päättyy 28. helmikuuta
Urheilukoulun tehtävänä on antaa varusmiespalvelustaan suorittaville motivoituneille ja lahjakkaille urheilijoille (ml…
Liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen kirjoittaa blogissaan vihapuheesta verkossa ja pelikulttuurissa.
North, tanskalainen korkeatasoinen elektronisen urheilun organisaatio twiittasi hiljattain heihin kohdistuvasta vihapuheesta. Twiittiin oli lisätty kuva, jossa hävityn ottelun jälkeen heille toivottiin kuolemaa, syöpää ja sukupuolitauteja.
https://twitter.com/TheNorthIsHere/status/1087341308983820290
North jatkoi keskustelua toteamalla, että kyseiset kommentit ovat vain murto-osa siitä vihaisesta, uhkaavasta tai loukkaavasta kommentoinnista mitä organisaatio saa osakseen, puhumattakaan pelaajien saamista viesteistä. Vastaavanlaisia yhteydenottoja tulee julkisesti ja yksityisviesteillä, lähettäjät esiintyvät usein jopa omilla nimillään. Koin keskustelun erittäin tärkeäksi, sillä tämä aihe ei muutamassa vuodessa ole vanhentunut, päinvastoin.
Vihapuhetta on verkossa liikaa. Vuonna 2017 Helsingin kaupungin Non-toxic (syrjimätön pelikulttuuri) -hankkeen aktiivisesti kilpailullisia pelejä pelaavat, 15-29 -vuotiaat nuoret vastasivat sangen karuja lukuja kyselyyn, joka oli osa hankkeeseen liittyvää selvitystä. 94% vastaajista oli törmännyt pelitaitojen haukkumiseen, yli 80% oli törmännyt solvaamiseen ja nimittelyyn ja yli 70% rasistisiin, trans- ja homofobisiin sekä ikään liittyviin negatiivisiin kommentteihin ja vähättelyyn.
Yleisesti positiivisen, viihdyttävän ja kasvattavan verkkopelaamisen kääntöpuoli on helppous kirjoitella ruudun takana sen mitä sylki suuhun tuo. Turhautuminen pelissä johtaa usein kanssapelaajien syyttelyyn, pelin tahalliseen pilaamiseen tai muuhun haitalliseen provokaatioon. Koska kilpailullisen pelin sisäisen viestinnän reaaliaikainen valvonta on olematonta ja lähes aina pelaajan itsensä vastuulla, toisinaan käy niin, että kuumana käyvät pelaajat mieluummin kirjoittelevat loppupelin herjaavia viestejä toisilleen sen sijaan että yrittäisivät pelata ja voittaa peliä. Kurinpitoa ei ole, jollei se raportoinnin perusteella tapahdu jälkikäteen. Tilanne on kuitenkin jo tapahtunut.
Elektronisen urheilun valvotussa kilpailuympäristössä tämä näkyy vähemmän, sillä pelaajien peliä monitoroidaan ja tappioita osataan käsitellä. Ammattilaiset tietävät, että varsinkin joukkuekaveri kaipaa enemmän tukea kuin syytöksiä ja vaikka peli on usein myös psykologinen mittelö, vastustajan ihon alle pääseminen on harvoin se juttu millä pelejä voitetaan. Huonolle käytökselle on myös olemassa sanktiot.
Joukkueiden kohtaama ulkopuolinen vihapuhe kuitenkin on valitettavan arkipäiväistä. Se voi syntyä esimerkiksi epäonnistuneesta vedonlyönnistä, suosikkijoukkueeseen turhautumisesta tai vain halusta purkaa pahaa oloa johonkin. Todennäköisesti myös jokainen nimekkäämpi suomalaisjoukkue on saanut negatiivista ja loukkaavaa, rangaistavan vihapuheen rajat ylittävää kommentointia osakseen. Esimerkiksi ENCE on ollut vastaavanlaisen kielteisen asiakaspalautteen kohteena useita kertoja.
The world of Facebook comments is a puzzling one.
Now we apparently didnt win a match convincingly enough for someones taste.
🤷♂️ pic.twitter.com/yqWZMk09cu
— Joona Leppänen (@natu) December 13, 2018
Millä vihapuheen voisi lopettaa? Valitettavasti tuskin meidän aikanamme millään, mutta sitä voidaan vähentää ja käsitellä oikein. Sosiaalinen myrkyllisyys on aikamme vitsaus, joka pitää tuomita ja omaan toimintaamme voimme aina vaikuttaa. Kampanjoinnit, asiallinen viestintä, tarkempi ja tiukempi pelien ja yhteisöjen moderointi ovat osa prosessia. On lisäksi poikkeuksetta järkevämpää olla lähtemättä mukaan verbaaliseen tuloksettomaan mittelöön ja raportoida häiriötä aiheuttava pelaaja järjestelmän kautta eteenpäin. Tarkoitus on tuottaa sanoma siitä, että vihapuhe ei missään muodossa ole hyväksyttävää ja sitä ei saa tehdä. Lisäksi suvaitsemattomuuteen perustuva, törkeä vihapuhe voi Suomessa olla jopa viharikos.
Peli- ja mediakasvatus kaikenikäisille, mutta etenkin lapsille ja nuorille on nyt tärkeämpää kuin koskaan, sillä meidän täytyy oppia ymmärtämään ja käsittelemään vihapuhetta oikein. Nyt koetut tilanteet ja oikeisiin toimintamalleihin rohkaiseminen näkyy junioreilla, nuorilla ja nuorilla aikuisilla pitkän aikaa, hyvässä ja pahassa. Välineitä ja valaistusta tähän tajoaa lähtökohtaisesti pelikasvattajan käsikirja ja Elektronisen urheilun eettinen ohjeisto. Myrkyllisyydestä, syrjimisestä, häirinnästä ja huutelusta voi ja kannattaa keskustella omissa peliporukoissa, kouluissa, nuorisotaloissa ja muissa erilaisissa yhteisöissä. Se on varsin hedelmällinen aihe yhdelle tai useammalle oppitunnille.
Nuorisotyöhön ja positiiviseen pelikultturiin orientoituneena haluamme liitossa osallistua mahdollisimman näihin talkoisiin. Sukupuoleen, etnisyyteen, ikään tai muuhun taustaan kohdistuva häirintä, trashtalk, trollaaminen tai suora ja tahallinen toisen pelaajan loukkaaminen eivät ole osa tervettä ja hyvää pelikulttuuria. Voimme jokainen muuttaa tapaa, jolla verkossa viestimme. Jos emme muiden, niin ainakin omaamme. Meidän täytyy muistaa kunnioittaa kanssapelaajiamme, olivat he sitten tiimikavereita tai vastustajia. Muutos lähtee meistä itsestämme.
#StopToxicity #esportsfi
Urheilukoulun tehtävänä on antaa varusmiespalvelustaan suorittaville motivoituneille ja lahjakkaille urheilijoille (ml…
Sotkamon urheilulukiossa käynnistyi syksyllä 2018 Suomen ensimmäinen Olympiakomitean urheiluoppilaitosohjelmassa mukana…
Kajaanin ammattikorkeakoulun järjestämään Esports Business -koulutukseen haetaan nyt uusia opiskelijoita.…