Saksa ja Meksiko IESF:n jäseniksi
Saksan elektronisen urheilun liitto, eSport-Bund Deutschland e.V., sekä Meksikon liitto, FNDEM Federación Nacional de…
Liitto julkaisee kuukausittain uuden blogin hallituslaisen tai toimihenkilön kirjoittamana. Aiheena heinäkuussa 2018 on elektronisen urheilun resurssit, raha ja kilpapelaamisen rahoitus. Kirjoittajana on liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen.
Puoli vuotta on jälleen kulunut ja on aika kiteyttää ajatuksia menneeltä ajalta. Olemme hallituksen kanssa sitoutuneet tuomaan oman kortemme kekoon koskien viestintää ja vastedes julkaisemme kuukausittain uuden blogin kukin vuorollamme. Mukaan mahtunee myös liiton muita toimihenkilöitä kirjoittamaan omasta toiminnastaan.
Vaikka esimerkiksi alkavasta valmennustoiminnan hankkeesta kirjoittaminen kiinnostaisi, lupasin kuitenkin muille hallituksessa ensimmäisen blogin aiheeksi rahan ja rahoituksen, joka kiinnostaa useita kentällä ja sen ulkopuolella. Rahasta kirjoittaminen tuntuu itsestäni lähtökohtaisesti hieman haastavalta, sillä Suomessa rahaa tunnutaan käsittelevän julkisesti lähinnä tuloluokkien epätasaisuuden ja korkean verotuksen kautta.
Raha on e-urheilun manna, vasara ja pensseli. Se puhuttelee jatkuvasti pelaajia, katsojia, organisaatioita ja yrityksiä. Turnauksissa monelle merkitsee palkintopotin suuruus, organisaation liikevaihdolla hankitaan ja ylläpidetään joukkuetta ja tapahtumissa näkyvät sponsorit odottavat näkyvyydelleen vastinetta liikevaihdon kasvulla, joka syntyy samanaikaisesti ja myöhemmin kohderyhmän ostovoimalla. Striimaajat hakevat yleisöä usein harrastuksen ja toisinaan myös rahan toivossa. Yleisölle on lähetyksen aikana kannattavaa näyttää mainoksia ja hyvä esiintyjä saa monesti myös lahjoituksia katsojiltaan.
Huolimatta siitä, että alan liikevaihto ja tarpeet kasvavat voimakkaasti, keskisuurille ja suurille yrityksille elektroninen urheilu on Suomessa oikeanlaisella viestillä vielä ainakin toistaiseksi jonkinmoinen kultakaivos, tai ainakin erittäin vakavasti harkittava kannattavan liiketoiminnan mahdollisuus. Panostus ei voi olla minimaalista, mutta kustannukset ovat perinteisiin suuriin urheilulajeihin verrattuna nappikauppaa, jos puhutaan isoista urheilutapahtumista ja niissä näkyvästä mainonnasta. Verkossa mainonta on myös monesti paikasta riippumatonta ja ympärivuorokautista. Esimerkiksi kotimaan suurten teleoperaattoreiden tulo piireihin on jo nyt muovannut ja kehittänyt niiden kuluttajaliiketoimintaa ja kasvattanut brändiä, vielä toistaiseksi ilman miljoonien investointeja.
Vastavuoroisesti e-urheilu tarvitsee innovaatioita, tuotteita, palveluita ja brändejä selviytyäkseen. Jo nyt on nähtävissä, että pelien elinkaari pitkittyy huomattavasti kestävän, rahalla pyörivän kilpailutoiminnan ansiosta. Ala myös muovautuu kohtuullisen impulsiivisesti, kun uudet kilpailulliset pelit valtaavat markkinaa. Esimerkiksi juuri nyt Battle Royale -tyyppiset selviytymispelit kuten Playerunknown’s Battlegrounds tai Fortnite ovat jo hetken olleet uusi musta, keräten verkkopeleihin satoja miljoonia pelaajia, kellon ympäri. Näihin peleihin liittyvissä tapahtumissa, turnauksissa tai liigoissa, joukkueiden pelipaidoissa tai pipoissa voisi olla sinunkin yrityksesi mainos.
Vaikka rahalla saa ja autolla pääsee, sillä on myös kääntöpuolensa. Raha voi monessa mielessä ohittaa urheilun ja määritellä uudet ehdot kilpailemiselle. Se voi loukata urheilun koskemattomuutta ja aiheuttaa ikäviä tapahtumia kilpailutoimintaan. Voittaminen tarkoittaa näkyvyyttä, parhaimmillaan paljon rahaa, näkyvyyttä ja mainetta yhdessä, missä ei sinänsä ole tavoitteena mitään vikaa, mutta se houkuttelee toisinaan pelaajia tekemään kiellettyjä asioita, kuten esimerkiksi teknisesti huijaamaan tai manipuloimaan otteluiden tuloksia.
Elektroninen urheilu on myös World Anti-Doping Agencyn eli WADA:n listoilla ja e-urheilussa on jo nyt käytetty kiellettyjä aineita, esimerkiksi keskittymistä parantavia lääkkeitä. Ottelumanipulaatio taas liittyy vahvasti e-urheilun vedonlyöntiin. Kaikki tehdään paremman suorituskyvyn ja voittamisen, eli myös rahan takia. SEUL tekee tässä yhteydessä yhteistyötä Suomen urheilun eettisen keskuksen, eli SUEK:n kanssa, tarkoituksenaan rakentaa kansalliselle e-urheilulle riittävä kyky ja vastuullinen antidoping -ohjelma edellä mainittujen estämiseksi. Vastaavaa ohjelmaa voidaan tulevaisuudessa esitellä ja hyödyntää eri maiden liittojen sekä kansainvälisen e-urheilun kattoliiton avulla.
SEUL on myös tässä yhteydessä muutenkin erilainen organisaatio. Entisaikojen suomalaisten verkkopelitapahtumien tapaan, se toimii lähes kokonaan vapaaehtoispohjalta. Nuorisotyötä tekevänä järjestönä se saa opetus- ja kulttuuriministeriön korvaamatonta tukea, jonka avulla sillä on mahdollista operoida nuorisotyön, pääosin elektronisen urheilun rakenteellisen ja kilpailuun liittyvän toiminnan saralla. Voittoa tavoittelemattomana yhdistyksenä se työllistää yhden ja valmennustoiminnan hankkeen ansiosta jatkossa kaksi työntekijää. Julkisen tuen saajana se ansaitsee myös kyseenalaistamista ja auditointia, jota esimerkiksi ministeriö säännöllisesti sille toteuttaa.
Voittoa tavoittelemattomuus ei ainakaan minun mielestäni tarkoita sitä, ettei SEUL voisi toimia kaupallisen kentän tukena, päinvastoin. Elektronisessa urheilussa on paljon muutakin kuin jäävuoren huippuna toimiva ammattilaisten pyörittämä kilpailutoiminta. Harrastajia on kaikentasoisia ja kaikille täytyy pystyä tarjoamaan jotakin. Ammattilaisille ja ammattilaisuuteen pyrkiville sekä näitä ylläpitäville yrityksille on tärkeää tarjota apua urheilijan rahaston, varusmiespalveluksen, sopimusasioiden, vakuutusten, vero- ja palkinto-ohjeistuksen, henkilöbrändäämisen ja muun edunvalvonnan osalta. Amatööreille ja harrastaville kilpapelaajille tulisi tarjota ruohonjuuritason kilpailutoimintaa, mahdollisuuksia ja työvälineitä pelaamisen parantamiseen, kaikenkattavaan kehittymiseen ja huipulle pääsemiseen. Tässä yhteydessä lajiliiton merkitys korostuu ja resursseille, kuten rahalle tulee voimakas tarve koska kohderyhmiä on paljon ja varsinkin aloittelevia toimijoita on runsaasti. Vaikka olen ikuisen kiitollinen niille kaikille jotka tätä omasta halustaan vapaaehtoisesti tekevät, kasvu tarvitsee lopulta muitakin resursseja, kuten aikaa ja rahaa. Tsempit lähetän lisäksi eri kunnissa sijaitseville harrastetoimintaa, kuten kisakatsomoita tai paikallistapahtumia järjestäville järjestöille. Teette arvostettavaa ja hienoa työtä.
Urheiluministerimme Sampo Terho totesi keväällä, että liitto tulisi siirtää urheilujärjestöjen piiriin. Tämä on kieltämättä askel joka jollain aikavälillä kuuluu ottaa, nuorisotyön osuutta millään tavoin unohtamatta. Kenttä on kuitenkin vielä hyvin nuori ja Terhon aloitteesta tehty elektronisen urheilun pyöreän pöydän keskustelu ja jatkotyöstäminen ovat hyvä alku pohdinnalle siitä, miten elektronisen urheilun toimintaa kuuluisi jatkossa tukea Suomessa. Vaikka olemme auttamattomasti jäljestä suuren maailman turnaustapahtumatoiminnasta, Suomella on hyvät mahdollisuudet olla joskus e-urheilun pioneerivaltio. Meillä on riittävä infrastruktuuri sekä potentiaali tehdä ja menestyä kaikilla osa-alueilla, ei pelkästään pelaajien ja joukkueiden osalta. Pelaajaorganisaatiot ja toimijat ovat nälkäisiä, niin on liittokin ja e-urheilu kiinnostaa myös urheiluopisto-, koulutus- ja oppilaitospuolella yhä enemmän. Tämä kuitenkin edellyttää meiltä parempaa, kehittyvää ja kovaa yhteistoimintaa kuin muilla, ja siinä jos jossain tarvitaan julkista sektoria.
Rahasta tekoihin. Liiton kevääseen on mahtunut erinäistä ryhmätyötä, hallinnollista vääntämistä, neuvotteluja eri toimijoiden kanssa, kirjallisia harjoitteita, erittäin hyvä hackathon -tapahtuma jäsenten kesken, kevätkokous, eSM-kuvioita ja ennen kaikkea syksyyn valmistumista. Syksyllä tapahtuu eniten ja on tärkeää, että olemme silloin täydellä teholla tapahtumissa, omissa ja muiden hankkeissa mukana. Kotimaan mestaruuskisoja jatkaa Assembly Summer heti kesän päätteeksi, jonka jälkeen jatketaan muilla eSM-tapahtumilla ja IESF:n elektronisen urheilun maailmanmestaruuskisoilla.
Sitä ennen huilataan hetki, nautitaan Erik Tammenpään NHL-maailmanmestaruudesta ja seurataan, kun ENCE pelaa Kölnissä ESL One CS:GO-mestaruusturnauksessa ja suomalaiset ammattilaiset The International Dota 2 -turnauksessa Vancouverissa. Tässä yhteydessä kannattaa myös tsekata YLEn e-urheilukalenteri, joka tarjoaa kosolti suomenkielistä sisältöä loppuvuodelle. Hyvää kilpapelaamisen täyteistä kesää kaikille!
Saksan elektronisen urheilun liitto, eSport-Bund Deutschland e.V., sekä Meksikon liitto, FNDEM Federación Nacional de…
Urheilukoulun hakuajat ovat kaksi kertaa vuodessa; kesälajeihin haetaan helmikuun loppuun mennessä ja talvilajeihin…
Jyväskylän eSports-Seura JeSSe ry on vuonna 2012 perustettu paikallisyhdistys, jonka tarkoituksena on tuoda…