Niina Kahela

Niina “Soyhi” Kahela edustaa Suomea naisten StarCraft 2 -turnauksessa jo toisena vuotena peräkkäin. Kahela on pelannut tietokonepelejä jo 5-vuotiaasta lähtien,

Niina “Soyhi” Kahela edustaa Suomea naisten StarCraft 2 -turnauksessa jo toisena vuotena peräkkäin. Kahela on pelannut tietokonepelejä jo 5-vuotiaasta lähtien, ja StarCraftia hän alkoi pelaamaan vuonna 2011. StarCraftissa Kahela pelaa Zerg-rotua. Vuoden 2013 IeSF World Championship -turnauksessa Kahela sijoittui kahdeksan parhaan joukkoon. Kisojen aikoihin hän kävi Suomessa useissa haastatteluissa kertomassa elektronisesta urheilusta ja maailmanmestaruusturnauksesta. Pelaamisen lisäksi Kahela opiskelee matematiikkaa Helsingin yliopistossa.

Turnausmenestys

Kansainväliset
IeSF World Championship 2013 8. parhaan joukossa

Kotimaiset
IeSF StarCraft 2 -karsinnat 2014 1. sija
IeSF StarCraft 2 -karsinnat 2013 1. sija

Haastatteluja

Yle Man kan inte tvinga tjejer att spela (30.7.2014, ruotsiksi)
Yle X Suomen maajoukkueen pelaaja: vaikuttaa siltä, että Starcraft-vastustajani piilottelevat pelaamistaan (28.10.2013)
Starcraft.fi Iltalehti uutisois naispelaajista (18.9.2013)
Gaming.fi Haastattelussa Suomen SC2-maajoukkueen edustaja Soyhi (19.8.2013)
Sett.fi Suomen maajoukkue täydentyi Niina “Soyhi” Kahelalla (19.8.2013)

soyhi_iesf_2013

Hei Niina! Esittele lyhyesti itsesi.

Heipparallaa! Olen 23-vuotias opiskelija Helsingistä ja olen nyt toista kertaa lähdössä IeSF:ään edustamaan Suomea naisten Sc2-turnauksessa.

Kerro omin sanoin lyhyesti ja ytimekkäästi vähän esportsista tietävälle, mistä pelaamassasi StarCraft 2 -pelissä on kyse ja miksi sen pelaaminen kannattaa aloittaa.

Starcraft 2 on reaaliaikainen strategiapeli, jossa ottelijat kilpailevat siitä, kenellä on parempi suunnitelma, päättelykyky ja nopeus voittaa peli. StarCraft on vähän samantapainen pelinä kuin shakki: 2 pelaajaa vastakkain mittelemässä samasta lähtökohdasta. Toisin kuin shakissa, Sc2:ssa mitellään satojen yksiköiden voimalla ja erittäin nopealla tempolla. Pelissä on kolme rotua, joilla on erilaiset pelimekaniikat. Itse pidän Sc2:sta parhaimpana pelinä, koska siinä voi aina kehittyä paremmaksi, joten se ei käy koskaan tylsäksi! Peli on myös todella haastava, mikä tekee siitä myös mielenkiintoisen.

StarCraft 2 -turnauksissa suurta roolia näyttelevät pelattavat kartat. Voitko kertoa, miten kartat eroavat toisistaan ja miten ne vaikuttavat peleihin ja eri rotujen pelityyleihin? 

Pelin alussa pelaajat laitetaan kartalle, jossa ilmestytään tiettyihin lähtöpisteisiin. Joissakin kartoissa on 3-4 eri lähtöpisteitä, kun taas toisissa on vain kaksi. Myös lähtöpisteiden etäisyydet toisistaan eroavat. Yksinkertaisesti kuvaillen, kartat, joissa on vain kaksi lähtöpistettä ja näiden etäisyys on lyhyt, ovat parempia alku- ja keskipelin strategioille alhaisilla tuotantomäärillä, eli ekonomioilla. Koska pelaajat tietävät täsmälleen mistä toinen pelaaja aloittaa pelinsä, voidaan tätä tietoa hyväksikäyttää pienellä kartalla rakentamalla yksikkörakennukset vihollisen puolelle karttaa ja toivoa, ettei tämä löydä niitä. Isoissa kartoissa, joissa on monta lähtöpistettä, keskitytään yleensä ekonomialliseen loppupeliin. Suurissa kartoissa on paljon hitaampaa löytää toisen pelaajan tukikohta, ja näin ollen alkupelin iskut tulisivat liian hitaasti, joten niitä ei käytetä usein.

Minkälaisten karttojen pelaaminen sopii sinulle parhaiten?

Itse tykkään kaikista mapeista. Tykkään puolustautua vihollisen ajoitetuista hyökkäyksistä alku- ja keskipelissä, joita varsinkin Protoss-rodun pelaajat yrittävät pienimmissä mapeissa. Puollustautumispelissä palkitaan Pyloneiden metsästäminen ja overlordilla scouttaaminen. Toisaalta taas isot mapit ova mieluisampia Terrania vastaan. Suurissa kartoissa on paljon tilaa puolustaa omaa kartan puoliskoa hyökkäämällä monesta eri suunnasta. Zergillä ei muutenkaan saa koskaan aloittaa armeijoiden välistä kamppailua ahtaassa paikassa. Eniten tykkään kuitenkin 2-3 lähtöpisteen kartoista, sillä niissä pääsee nopeasti overlordeilla kurkkimaan, mitä toinen tekee.

Kerro peliurastasi – alusta (mahdollisista muista peleistä) ja StarCraft 2:n aloittamisesta.

Starcraft 2 oli ensimmäinen rts-kilpailupeli, ja aikaisempaa kokemusta strategia peleistä minulla ei ollut. Pelit olivat kuitenkin pienestä pitäen olleet lähellä sydäntäni. World of Warcraft oli ensimmäinen online-peli, jota pelasin.

Starcraft 2:sen löysin 20-vuotiaana ja sen jälkeen muut pelit ovat tuntuneet lähinnä kyllästyttäviltä. Aluksi harjoittelin tekoälyä vastaan, kunnes voitin hard-vaikeustason. Sitten siirryin pelaamaan oikeita ihmisiä vastaan ja päädyin suoraan Platina-liigaan. Noh, musersihan se vähän, että olin aivan liian huono kyseiseen liigaan ja hävisin kaikki pelit kunnes putosin kaksi liigaa alaspäin; silveriin. Sieltä sitten monella pelillä kerätty kokemusta nykyiseen tasooni ja hauskaa on ollut!

Olet nyt IeSF-turnauksessa edustamassa Suomea jo toista kertaa. Kerro muistin virkistykseksi meille, millainen oli viime vuoden kisamatka ja miten StarCraft 2 -turnaus meni omalta osaltasi?

Viime vuoden matkailu oli kaikinpuolin mukava. Aikaa ei tosin ollut paljon muuhun kuin turnauspaikalla olemiseen, mikä oli kuitenkin hyvä juttu, sillä se tarkoitti, että olin päässyt alkulohkoista pudotuspeleihin. Kaikista jännitävintä oli katsoa, kun aloituslohkot arvottiin, sillä viime vuonna oli hyvin tasokkaita pelaajia. Turnauspaikkana oleva rakennus oli hieman liian kolea, mutta päivänmittaan sisään valuva ihmisjoukko lämmitti paikkaa kummasti. Omalta osaltani ainoat huonot asiat kisapaikalla olivat liian korkeat pöydät, aikaiset herätykset ja se, että tietokoneilta oli lähdettävä heti kun oli pelannut omat turnauspelit. Paikkoja ei ollut riittävästi jokaiselle, joten jokaisen oli pakko luovuttaa paikkansa seuraavan pelin pelaajille.

Turnaus meni omalta osaltani hyvin, vaikka hävisinkin kaitlynille 0-2 pudotuspeleissä. Ainut mikä harmitti oli se, etten oikein pystynyt näyttämään sellaista peliä, mitä olin harjoitellut; alkulohkoissa minulla oli vastassa suhteellisen uusia pelaajia, jotka voitin tekemällä mitä tahansa. Kaitlynia vastaan taas oli zerg vastaan zerg, joka on todella nopeatempoista, enkä päässyt siten lähellekkään pelaamaan “omaa peliäni”. Toivottavasti tänä vuonna tulee pidempiä ja tiukempia pelejä!

soyhi_sc2_game

StarCraft 2 on ollut IeSF-pelinä jo monta vuotta peräkkäin. Millainen osallistujakunta on tulossa tänä vuonna? Onko turnauksesta tulossa kovatasoinen?

Viime vuoden top 4:stä yksikään ei ole mukana tänä vuonna. Tänä vuonna on vain seitsemän osallistujaa verrattuna viime vuoden 13:sta. Nytten on 3 alle timanttitason osallistujaa ja loput 4 ovat timantti/low-master-tasoa. Turnaus siis ei ole kovatasoinen verrattuna miesten turnaukseen, jossa moni on korkealla GrandMaster rankilla, mutta kamppailu palkintosijoista tulee olemaan tiukka. Hauskaa onkin, että lohkopeleistä pääsee vain neljä pudotuspeleihin. Itse, luultavasti, olen kärkinelikön joukossa.

Ketkä olivat viime vuonna parhaat pelaajat StarCraft 2 -turnauksessa? Miten aiot valmistautua heidän kohtaamiseensa tänä vuonna?

Top 4 pelaajista ei nähdä ketään tämän vuoden turnauksessa. Tänä vuonna ei myöskään ole yhtään Terran-pelaajaa, mikä tekee harjoittelusta helpomman. Haastavimpina vastustajina pidän QueenE:a ja Mayukia. QueenE voitti viimevuotisen voittajan, Maddeliskin, joten odotan häneltä paljon. Mayuki on taas aivan itselleni tuntematon nimi Kiinasta, joten en ole varma hänen tasostaan tai pelityylistään.

Kävit viime vuonna useammassakin valtamedian haastattelussa IeSF-kisamatkan tiimoilta. Mistä asioista haastattelijat olivat kiinnostuneita? Jos sinut haastateltaisiin uudestaan tänä vuonna, uskotko, että kysymykset olisivat samat?

Isoin syy miksi minua on haastateltu on sukupuoleni. Varmasti sen takia, että on haluttu erilaista näkökulmaa kilpapelaamisesta, missä hyvin pärjääviä naisia on vai muutama. On vaikea selittää minkä takia naiset eivät ole samoissa mittakaavoissa kiinnostuneita kilpapeleistä kuin miehet, joten onneksi haastatteluissa on pidetty pääasiana e-urheilupelien esittely, miksi niitä pelataan ja miten niitä pelataan. Tänä vuonna olen ollut kahdessa haastattelussa: Ylen ruotsinkielisessä radiohaastattelussa ja Prisman kuvauksissa. Kysymykset ovat aikalailla pysyneet samana; ihmetellään miksi naiset pärjää huonommin kuin miehet ja keskustellaan e-urheilusta kokonaisuutena. Yksi muutos Prismassa oli se, että haastattelija oli myös kiinnostunut e-urheilun näkyvyydestä ja kasvusta Suomessa. Prisman lähetys e-urheilusta tulee ulos 18.11. Siitä sitten näkee, ovatko kysymykset muuttuneet.

soyhi_prac_home

Mitkä ovat tavoitteesi Bakun-turnauksessa?

Päästä palkintosijoille, mutta ainakin top 4:seen.

Miten aiot harjoitella IeSF-turnausta varten?

No, tässähän on vielä viikko aikaa, että eiköhän joka päivä mene pelatessa. Minusta 15-20 peliä päivässä riittää kehittymiseen. Pitäisi myös etukäteen päättää minkälaisia taktiikoita käytän, ettei tule paniikkia päivä ennen ottelua, kuten viime vuonna kaitlynia vastaan.

 Millaisia peliä tullaan näkemään Bakussa StarCraft 2 -turnauksessa?

Riippuu paljon alkulohkoista. Toivoisin, että tiukkoja, pitkiä pelejä! Paitsi Protossia vastaan tyydyn puolustamaan myös alkurushit, mitkä toki scouttaan ajoissa…toivottavasti…

Mitä odotat Bakun kisamatkalta?

Ihmisiin tutustumista, hyviä pelejä, hienoja näkymiä ja voittoa!! Tänä vuonna tulee olemaan myös enemmän vapaa-aikaa, sillä naisten turnaukset ollaan pelattu läpi jo perjantaina vähäisen osallistujamäärän vuoksi.

Vapaa sana.

Tulkaapas kaikki sitten Barcrafteileen tänä viikonloppuna Buzaan.

 

25.9.2017 18:11:20