Jesse Vainikka

Jesse “Jerax” Vainikka hyödyntää runsasta kotimaisissa ja ulkomaalaisissa joukkueissa hankittua kokemustaan luotsatessaan Suomen Dota 2 -joukkuetta Bakun maailmanmestaruusturnauksessa. Hän toimii

Jesse “Jerax” Vainikka hyödyntää runsasta kotimaisissa ja ulkomaalaisissa joukkueissa hankittua kokemustaan luotsatessaan Suomen Dota 2 -joukkuetta Bakun maailmanmestaruusturnauksessa. Hän toimii kisoissa joukkueen pelinsisäisenä kapteenina. Vainikka aloitti pelaamisen noin 5-vuotiaana ja Dotasta hän kiinnostui kuudennella tai seitsemännellä luokalla. Dota 2:sta hän ryhtyi pelaamaan suoritettuaan tammikussa 2012 alkaneen asepalveluksen. Tällä hetkellä Vainikka pelaa neljän muun suomalaisen pelaajan kanssa 4Anchors + Sea Captain-joukkueessa, jonka lisäksi hän opiskelee Tampereen yliopistossa tietojenkäsittelytieteitä.

Turnausmenestys

Kansainväliset
WePlay Dota2 League Season 1 7-8. sija
Star Ladder Series Season 6:Qualifier 1. sija
SK Gaming Trophy #1 1. sija

Kotimaiset
Assembly Summer 2014 2. sija
Suomen Dota 2 -liiga 1. sija
Assembly Winter 2013 1. sija

Haastatteluita

QPAD QPAD RED PANDAS JerAx 1on1 with Semmler (10.5.2013, englanniksi)

Moi Jesse! Esittele lyhyesti itsesi.

Heipä hei. Olen tämmöinen pirteä kotihiiri, jossa asuu pohdiskeleva luonne. Ja tykkään kahvista!

Tiivistäisitkö lyhyesti vähän esportsista tietäville, mikä on Dota 2 ja miksi aloitit itse pelin pelaamisen?

Dota 2 on keskittyy strategiseen toimintaan pelikartalla yhteistyössä muiden neljän tiimikaverisi kanssa, joilla kaikilla on oma roolinsa. Tarkemmin tiivistettynä puhutaan MOBA:sta, (Multiplayer online battle arena), joista ihmiset yleensä tunnistavat vain League of Legendsin, jos MOBA-pelejä alettaisiin luettelemaan. Minulla on aika paljon taustaa Dota 1- ja Heroes of Newerth -peleistä, jotka molemmat ovat peli-idealtaan täysin identtiset Dota 2:n kanssa. On hyvin luonnollista siirtyä pelisarjan seuraavaan peliin.

Kerro peliurastasi – alusta ja Dotan aloittamisesta.

Sen sijaan että kertoisin yksinkertaisen tylsästä peliurastani, voisin todeta muutaman asian, mitä olen havainnut peliurani aikana. Aikoinaan oli todella jännittävää päästä haastamaan maailman parhaimpia pelaajia omalla kaveriporukalla. Pelit eivät tietysti menneen niin hyvin, mutta oli ilo nähdä, että missä oma kehitys menee. Todellisuudessa erot eivät ole niin suuria pelaajien välillä. Mutta nämä pienetkin erot tekevät kivestä kallion. Kalliolla on se suuri pohja, johon koko kallio nojaa, ja se ei hevillä horju. Kivi luonnollisesti on epätasapainoisempi, kokemattomampi ja hauraampi. Toisaalta sanotaan, ettei vierivä kivi ei sammaloidu, kerätään jatkuvasti uusinta tietoa ja opitaan asiat aivan uudella tavalla. Tällä tarkoitan, että peli on mekaanisesti hyvin monimuotoinen: toiset oppivat sen paremmalla tavalla ja samalla nopeammin.

Pitää osata olla luova ja samalla omata todella hyvä pohja toteuttaakseen sen mitä on ideoinut. Pienillä eroilla haetaan peliin johtoasemaa, josta on paljon turvallisempi pelata. Ne voivat esimerkiksi pelin uusimpia trendejä (puhutaan metagamesta), jotka ovat voimakkaita juuri niitä tyypillisiä pelityylejä vastaan, mitä pelissä esimerkiksi nykyään näkee. Mukautuminen onkin yksi joukkueiden suurin haaste pelissä.

Olet pelannut Dota 2:sta suomalaisten joukkueiden lisäksi myös kansainvälisissä joukkueissa. Mikä on mielestäsi suurin ero kohtaamiesi suomalaisten ja kansainvälisten Dota-pelaajien välillä?

Persoonallisuuksissa on ainakin selkeitä eroja, on paljon helpompi kommunikoida suomalaisen ihmisen kanssa. Ei nyt tietenkään vain siksi, että meillä on sama kieli, mutta keskustelut pysyvät paljon paremmin kontrollissa, kun molemmat ymmärtävät helposti toinen toisiaan. Jos säästyy turhilta riitelemisiltä, niin ollaan jo todella paljon voiton puolella.

Pelasit aiemmin Rat in the dark ja QPAD Red Pandas -joukkueissa. Minkä sanoisit olevan tärkein taito, jonka opit pelatessasi heidän kanssaan?

Ajankäyttö pelin alkuvaiheilla support-roolissa. Toisinaan vain piilossa pysyminen voi ratkaista koko alkupelin, joskus taas on paljon tärkeämpää kerryttää farmia joukkueen coreille, eli niille, jotka lopulta “kantavat” peliä erilaisilla kalleiimilla esineillä. Tämmöinen päätös, että mitä tekee milläkin sekuntilla alussa, tulee täysin kokemuksen pohjalta.

Toimit Bakun maailmanmestaruusturnauksessa Suomen Dota 2 -joukkueen pelinsisäisenä kapteenina. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Mikä sai sinut kiinnostumaan roolista, jolla on erittäin suuri vastuu joukkueen onnistumisesta?

Kiinnostukseni rooliin lähti siitä, että aloin pelaamaan support-roolissa. Sen lisäksi monessa joukkueessa, varsinkin suomalaisissa, on ongelmana, ettei kukaan tee pelin sisäisiä päätöksiä. Tämä johtaa väistämättä ailahtelevaan päätöksentekoon joukkueena. Vaikka pelin sisäinen päätös olisi väärä, on parempi, että kaikki toimivat johdonmukaisesti. Virheistä oppii ja niitä ei todellakaan saa lähteä pelkäämään.

Pelinsisäinen kapteeni tekee lopullisen päätöksen siitä, millä sankareilla pelataan, jotta pelisuunnitelma on edes jossakin määrin hänen ajatuksissaan. Voittaakseen pelin vastustajaa vastaan voidaan luoda pelin sisäisiä tavoitteita, esimerkiksi tuhota vihollistorni, jolla saadaan luotua painetta vastustajan puolelle karttaa. Nämä asiat olisi pelinsisäisen kapteenin myös hyvä sanoa ääneen, ettei asia jää epäselväksi. Kapteeni saattaa callata gankkeja vihollisen tärkempiin heroihin, joskus saatetaan välttää tiimitaisteluita ja pakottaa kaikkia linjoja puskemaan samaan aikaan, jos koetaan, ettei olla tarpeeksi vahvoja 5 vastaan 5 -tilanteessa. Yleensä sankarien valitsemisvaiheessa voidaan nähdä omat vahvuudet ja heikkoudet kullakin osa-alueella jo etukäteen.

Joukkueen pelinsisäisenä kapteenina anna lyhyt kuvaus neljästä muusta tiiminne pelaajasta: millaisia pelaajia he ovat ja mitkä ovat heidän vahvuutensa.

Trixi on joukkueen kokenein pelaaja ja tekee todella paljon omia asioita, hänen peräänsä ei tarvitse juuri katsoa, koska kaikki toimii jo niin automaatiolla. Kaikin puolin hyvä pelaaja, kun hän saa käsiinsä itsellensä tyypillisiä sankareita.

Okke supporttaa minun kanssani ja hänen kanssaan olen varmaan eniten pelissä tekemisissä. Luulen, että omalla kokemuksellani voin auttaa häntä hyvin paljon omassa roolissaan, sillä hän ei ole pelannut niin paljoa ns. “isompia pelejä”. Kuuntelee hyvin ja hauska jätkä noin muutenkin!

Hopis on myös hyvin omatoiminen, osaa kyllä varmasti pelata sankaria kuin sankaria ja se on todella hyvä ominaisuus pelaajalta.

Fragi tulee varmasti olemaan tärkeässä roolissa kun ottaa huomioon tämän hetken metagamen. Häntä tullaan usein peluuttamaan maincorena, jolle muut neljä pelaajaa tekevät tilaa ja hän farmaa creeppejä. Fragille voidaan myös valita pelattavaksi sankari kuin sankari, ja hän omalla kokemuksellaan osaa sen pelata.

Maailmalla järjestetään vuosittain useita erittäin kovatasoisia Dota 2 -turnauksia. Millaiselta IeSF-turnaus näyttää näihin muihin turnauksiin verrattuna?

IeSF ei Dotassa ole tasoltaan niin korkealla, koska kuitenkin pelataan maajoukkueina. Mutta on kyllä vielä hyvin epäselvää, että millaisia tiimejä on tulossa vastaan. Koen, että turnauksesta tulee hyvin mielenkiintoinen, koska ei juuri millään joukkueella ole ollut aikaa valmistautua siihen. Tästä syystä voisi ajatella, että joukkueet olisivat tasavahvoja. On myös todella kiva päästä edustamaan Suomea, aikasemmin ei tälläistä mahdollisuutta ole ollut.

Mitkä ovat tavoitteesi Bakun-turnauksessa?

Olisi tietysti kiva pärjätä, mutta tavoitteita on todella vaikea asettaa, kun ei vielä tiedä mitä odottaa. Olisi kiva, jos saataisiin ainakin oma peli kuntoon jo turnauksen alkuhetkillä ja katsottaisiin, että mihin asti sillä pääsee!

Pelaat yleensä supporttia? Voisitko selventää, mitä tämä tarkoittaa käytännössä ja millaista pelityyliä supportilta vaaditaan?

Pelaan 4 Anchors + Sea Captainissä (4ASC) 4 tai 5-supporttia, mutta tässä maajoukkueessa varmaankin keskityn 4-supporttiin. Roolini on se ahneempi supportti, joka hyötyy enemmän esineistä kuin 5-support. Omat tyypilliset sankarini ovat “initiate” roolissa eli taisteluissa yllätetään vastustaja omalla blink esineellä, jolla voidaan nopeasti siirtyä paikasta toiseen. Blinkkin taas tarvitaan suhteellisen suuri määrä rahaa ja se saadaankin vasta 10-30min sisällä pelin alkamisesta, riippuen millainen peli on. Tämmöisessä roolissa pitää olla todella hyvässä kommunikaatiossa oman joukkueen kanssa ja onnistuminen vaatii nopeaa toimintaa, koska mahdollisuuksia ei yleensä tule monia. Tyypillinen hyvä paikka tulee, kun kaksi tai useampi vihollissankari sattuvat olemaan tarpeeksi lähekkäin.

Miten aiot harjoitella IeSF-turnausta varten? Kuinka joukkueenne tulee harjoittelemaan?

Tulemme joukkueen kanssa pelaamaan yhden viikonlopun ennen turnausta bootcampilla SEULin Pelaajatalolla ja luotamme, että se riittää. 4ASC:n kanssa kuitenkin tulee pelattua nämä muut päivät, sillä meillä on turnauksia koko ajan menossa. Kokeillaan dootcampilla varmaan useampia pelityylejä ja katsotaan, että mikä sopii parhaiten meille.

Millaisia peliä tullaan näkemään Bakun Dota 2 -turnauksessa?

Varmasti hyvin erilaisia kuin tyypillisesti Dotassa. Eri puolilla maailmaa pelataan aivan erilaisia taktiikoita, avainasemassa tulee olemaan se, kuinka kutakin joukkuetta vastaan pitää valita sankarit, jottei jää jälkeen heti alussa.

Mitä odotat Bakun kisamatkalta?

Odotan kokemuksentäyteisiä päiviä ja paljon ilon hetkiä. Toivottavasti meidän joukkueemme menestyy, niin voidaan olla tyytyväisiä omaan suoritukseemme ja saadaan Suomi taas maailmalle!

Vapaa sana.

Saa seurata Twitterissä, sinne päivittelen mitä milloinkin.

25.9.2017 18:12:18