Hallituslaisen blogi: Yhdessä tekemisen rikkaudet

Liittohallituksen varapuheenjohtaja Joonas Kapiainen kirjoittaa hallituslaisen blogissa yhteistyön tärkeydestä, sosiaalisen pelikulttuurin positiivisesta muutoksesta sekä elektronisen urheilun tilanteesta kotimaassa.

Heinä-elokuun vaihteessa järjestetty, itseään tietokonefestivaaliksi kutsuva Assembly tarjosi kattavasti ohjelmaa tietotekniikasta ja pelaamisesta kiinnostuneille. Erityisen suuressa osassa tätä verkkopelaamisen suurtapahtumaa tänäkin kesänä olivat elektronisen urheilun kilpailut, joissa palkintoja jaettiin yli 45 000 eurolla.

Liitto oli mukana menossa omalla ständillään, johon veimme messuvarusteiden lisäksi neljä tietokonetta pelaamista varten. Kysyntää pelailulle riitti ja perjantain CS-huippujen nimikirjoitustilaisuudessa jonoa oli koko hallin mitalla. Yle lähetti entistä laadukkaamman CS:GO turnauksen internetin yli ja loppuottelun suorana televisioon. Ilta-Sanomien elektronisen urheilun toimitus, kuten puolestaan muutkin mediat uutisoivat aktiivisesti turnauksien tapahtumista, tunnelmista ja pelaajista. Liiton tekemään elektronisen urheilun kyselyyn vastattiin useamman sata kertaa, katsotaan tuloksia sitten kun ne saadaan parsittua kasaan. Ainakin omasta näkövinkkelistäni tapahtuma sujui e-urheilun osalta paremmin kuin koskaan aiemmin, siihen sopii olla tyytyväinen.

Reilu viikko ennen Assembyn alkamista, kolmisenkymmentä euroopan parasta tanssipelaajaa haastoi toisensa Helsingissä. Rahaa tapahtuman järjestämiseen ei käytetty kovinkaan paljon, palkintopotti oli reilun tuhat euroa ja sekin jaettiin voittajien kesken pienempiin osiin. Tapahtuma korvasi järjestäjiensä ruokailut. Selostajille, pääjärjestäjille tai muulle mediatuotannolle ei maksettu mitään. Kisoista kuitenkin toteutettiin laadukas verkkolähetys suomeksi ja englanniksi, kisajärjestelmään oli panostettu paljon ja sääntöjä oli paranneltu edellisestä kerrasta. Voittajille jaettiin pokaaleja ja mitaleja ja lajin huiput tekivät jokaisesta osakilpailusta mielenkiintoisen. Ottelut olivat pääosin mielettömän jännittävää katseltavaa, palautteen mukaan myös niille jotka eivät olleet koskaan lajia kokeilleet. Tapahtuman jälkeen kiitosta järjestelyistä sateli joka suunnasta, etenkin ulkomaisilta kilpailijoilta.

Kuten edellä mainittu, monessa yhteisössä osataan tehdä tapahtumia laadukkaasti lähes pelkästään vapaaehtoisvoimin. Valitettavasti ilman mainostajia, sponsoreita tai muita tukijoita lajin kyvykkyys kasvaa on kuitenkin huomattavasti heikompi kuin nk. valtapelien. On silti syytä muistaa, että pelkästään yhdessä tekemällä voidaan järjestää isojakin kokonaisuuksia ja usein suureltakin näyttävät tuotannot voivat todellisuudessa olla vain kahden tai jopa yhdenkin ihmisen varassa. Vaikka rahaa järjestämisessä olisi lopulta kiinni paljonkin, lähes aina asenne ratkaisee miltä toteutus viime kädessä näyttää. Parasta on huomata se, että kun pieniin asioihin osataan kiinnittää joka vuosi paremmin huomiota ja virheistä opitaan rakentavaan sävyyn keskustelemalla, se synnyttää kehityksen jatkumon jonka kävijät ja katsovat huomaavat. Esimerkkinä toimikoon vaikkapa Assemblyjen pelaajalounge jota kiiteltiin jälleen kerran kovasti vaikka loungen järjestelyt olivat siirtyneet itse tapahtumalle. Parannusta edellisvuoteen oli jälleen reilusti.

loungekuva

Intohimo lajiin on kehittänyt myös lisää oheistoimintaa. Nuorisoasiainkeskuksen Well Played -hanke ja sen kautta syntynyt, nuorista koostuva organisaatio Good Game Squad kilpaili Assemblyillä ensimmäistä kertaa harrastetason peliturnauksissa. Ilmiö on valtavan hieno, sillä turnaustuloksesta huolimatta nuoria pelaajia kannustetaan ja opetetaan pelaamaan positiivisessä ilmapiirissä, jossa keppi on jätetty varastoon ja sen sijaan oikeasta toiminnasta annetaan porkkanaa. Tämä johtaa kohteliampaan käytökseen pelissä sekä kitkee pois agressiivista käytöstä ja huutelua, niin sanottua vihapuhetta. Vastaavaa toimintaa olisi välillä syytä soveltaa myös järjestäjäpuolellakin. Vaikkei se toimintasuunnitelmassa ole, omasta mielestäni liitonkin pitäisi yhä enemmän osallistua viestimään ja kannustamaan pelaajia antamaan tiimikavereille rakentavaa palautetta. Samalla pelaaja oppii kunnioittamaan vastustajiaan riippumatta siitä, millaista tekstiä takaisin tulee. Valitettavasti netissä kasvottomana reilun pelaamisen meininki meinaa kovin usein unohtua. Kiitokset tulee kuitenkin antaa GGS:n taustajoukoille sekä ohjaajille! Toivottavasti toiminta jatkuu ja vastaavaa toimintaa syntyy pikaisesti muidenkin kaupunkien nuorisotoimiin.

Liitolla on syksyn suunnitelmissa vuoden 2016 SM-liiga. Sekin on jo ehtinyt saamaan monipuolista palautetta. Ensimmäinen vuosi on varmasti mielenkiintoista aikaa jolloin tekotavat ja menetelmät alkavat pala palalta loksahtelemaan kohdalleen. Toivottavasti tulevien yhteistyökumppaneiden kautta saadaan entistä enemmän resursseja liigan toteuttamiseen ja päästään aloittamaan ensimmäinen kausi ryminällä. Kaikista tärkeintä on kuitenkin vilpitön vapaaehtoistoiminta. Sillä ne Assemblytkin tehdään, joka vuosi. Liitto tulee varmasti hakemaan jatkossa jonkin verran työvoimaa liigan totetuttamiseen, joten silmät ja korvat kannattaa pitää auki.

csgofinaali

Jos ensimmäisen vuosipuoliskon yhteenvetoa pitäisi kuvata yhdellä sanalla, olisi se kasvu. Useammassakin haastattelussa viikonloppuna tuli todettua, että elämme tällä hetkellä lajin läpimurtovaihetta. Yhteistyötä eri elektronisen urheilun tahojen kanssa tehdään tänä vuonna enemmän kuin koskaan ja tulokset näkyvät. Kotimaassa e-urheilun tunnettuus on kasvanut huomattavasti ja arvioidaan, että alan globaali liikevaihto on n. 612 miljoonaa dollaria vuonna 2015. Seuraavan viiden vuoden aikana ennustetaan kolmanneksen kasvua, joka on hyvin todennäköistä myös Suomessa. Helppo levitettävyys, kilpailullisuus, interaktiivisuus sekä kohdeyleisön tavoitettavuus tuovat mahdollisuuksia yhä pienemmillekin yrittäjille. Potentiaalia on paljon ja se pitää hyödyntää.

Viikko sitten Evil Geniuses organisaation DOTA2-joukkue pelasi itsensä voittoon The International 5 turnauksessa ja nappasi samalla lähes 18 miljoonan dollarin palkintopotista reilut kuusi miljoonaa itselleen. Elektronisen urheilun historian suurimman palkintopotin tuolle tasolle kerrytti pelin oma yhteisö. Se jos jokin kertoo siitä, että olemme menossa lujaa eteenpäin.

Syksyn turnauksia odottaen,

Joonas Kapiainen
VPJ, Suomen elektronisen urheilun liitto

 

Syy siihen, että enemmän ihmisiä kuolee murehtimiseen kuin työntekoon on se, että murehtijoita on enemmän kuin tekijöitä.— Robert Frost (1874-1963)