Hallituslaisen blogi: Pelaajia valmentava nuorisotyö ansaitsi palkintonsa

Liiton varapuheenjohtaja Joonas Kapiainen kirjoittaa blogissaan vuoden onnistumisista sekä koostaa yhteen tämän hetken kuulumiset ja tapahtumat.

Helsingin Nuorisoasiainkeskus myönsi viime lauantaina Good Game Squad -organisaatiolle vuoden teko 2015 -tunnustuspalkinnon, eikä syyttä. Organisaation parissa pyörineet vastuuhenkilöt ansaitsevat vilpittömän kiitoksen työstään. GGS luo nuorille kehittymisen mahdollisuudet, vastuullisen ja turvallisen ympäristön harjoitella ja harrastaa elektronista urheilua. Nuoret ovat itse pitäneet hanketta todella kiinnostavana, sillä siellä tehdään sitä mitä muutenkin tehtäisiin vapaa-ajallakin, toki astetta ohjatummin. GGS on myös tuottanut itsestään osana projektia videokoosteen, mikä kannattaa ehdottomasti katsoa.

Organisaatio toimii myös hyvänä esimerkkinä muiden kaupunkien nuorisotoimiin, toivottavasti useampikin nuorisojärjestö huomaa tällaiselle olevan kysyntää. Olisi hienoa nähdä jatkossa eri kaupunkien välisiä turnauksia eri nuorisotoimien kesken. Merkittävältä nuorisotyöllisessä toiminnassa tuntuu nykyinen elektronisen urheilun näkyvyys ja se kannattaa. Omasta mielestäni nyt panostetaan juuri oikeisiin asioihin, voimavarat pitää laittaa sinne mikä nuoria kiinnostaa. Liiton puolesta haluan onnitella kaikkia projektissa työtä tehneitä, toivottavasti toimintanne jatkuu vielä pitkään!

Syksyn muita yllättäjiä ovat olleet virtuaalisen kilpa-ajamisen suomalaiset tähdet. iRacingin joukkuemaailmanmestaruus tuotiin Suomeen ja Greger Huttu otti yksinään jo viidennen maailmanmestaruutensa. Pelaajamääriltään iRacing ei yllä eSports-pelien kärkikastiin, mutta on silti erittäin suosittu ja harrastajien taso on todella korkealla. Suomalainen simracing-yhteisö ja sitä hallinnoiva yhdistys FISRA on toiminut simulaattorikuskien puolesta todella aktiivisesti, onnittelut tästä kuuluvat heillekin.

1447766444102
0UnZXan

Liitto on syksyn mittaan pyrkinyt pysymään mukana eri tapahtumissa ja edustanut osaltaan elektronista urheilua mediassa. Olemme hallituksen kesken olleet jokseenkin tyytyväisiä että asioita on tapahtunut omalla painollaan ja olemme voineet kohdistaa resurssejamme erilaisen e-urheilutoiminnan tukemiseen. Ensi vuosi tulee olemaan vahvasti hanke- ja projektikeskeinen. Aloitan vielä tämän vuoden puolella työryhmän jonka tehtävänä on toteuttaa ja julkaista turnausjärjestäjän opas vuonna 2016 tapahtumajärjestäjille ja muille kiinnostuneille. Samalla keskitymme vahvasti tuomaritoiminnan standardoimiseen ja kansallisen mestaruusliigatoiminnan käynnistämiseen. Kansainvälinen liittotason toiminta on vieläkin haasteellista johtuen useammastakin syystä, mutta yritämme tulevana vuonna lähteä mukaan käynnistämään ainakin pohjoismaista yhteistyötä.

Vuodenvaihdetta ennen kuitenkin vielä tapahtuu. Viikon kuluttua lähdemme Joona “Serral” Sotalan (StarCraft 2), Antti “Kufdon” Lammin (Hearthstone) sekä puheenjohtaja Erkka Jousteen kanssa viikoksi Etelä-Koreaan, kansainvälisen kattoliittomme IeSF:n maailmanmestaruuskisoihin. Tehtäväni turnauksen aikana on olla joukkueenjohtaja ja mediasta vastaava henkilö. Tulen viestimään kisoista jatkuvasti sosiaalisessa mediassa sekä kirjoittamaan pelaajien kuulumisista liiton verkkosivuille joten kannattaa seurailla aktiivisesti mitä paikan päällä tapahtuu. IeSF World Championships ei koskaan ole ollut kaikista tunnetuimpia turnauksia, mutta oikeastaan ainoa virallinen useammalle pelille kohdistettu maajoukkuetasoinen turnaus.

2040678419_ytZfL7F3_The_Official_Logo_of_the_7th_e-Sports_WC_-_01

Vaikka työmme jatkuukin, tämä on viimeinen blokirjoitukseni vuodelta 2015.

Haluan kiittää Ilta-Sanomia, YLEä ja muita medioita omasta panostuksestaan elektroniseen urheiluun, olemme saaneet valtavasti positiivista näkyvyyttä. Vielä kertaalleen vilpittömät kiitokset jäsenjärjestöille siitä luottamuksesta minkä he liittohallitusvaaleissa minulle antoivat ja pääsin jatkamaan omaa työtäni liitossa vuosille 2016-2017 ja lopuksi, suurin kiitos kaikille lajin parissa toimiville vapaaehtoisille yhteisöille ja yksilöille, teitä tarvitaan tulevina vuosina entistä enemmän. Elektroninen urheilu elää, kasvaa ja voi hyvin.