RTS, strategiapelit

Elektronisessa urheilussa strategiapelit ovat aina olleet toinen isoista genreistä räiskintäpelien ohella. Suurin osa eSportsissa pelattavista strategiapeleistä on ns. Real Time Strategy eli RTS -pelejä, joissa pelaajat joutuvat toimimaan reaaliajassa. Perusidea on kerätä resursseja, joilla voi rakentaa rakennuksia ja tuottaa rakennuksista joukkoja. Resurssit ovat kartoissa rajallisia ja niiden hallinnasta käydään usein taisteluita, joiden tavoite on estää vastapuolen tuotanto. Strategiapelejä pelataan turnauksissa perinteisesti yksi vastaan yksi (1vs1) -pelimuodossa, jossa pelaajien tavoitteena on tuhota vastustajan joukot ja rakennukset.

Otteluiden aikana pelaajien tulee hallita pelin kaksi osa-aluetta, jotka ovat “mikro” sekä “makro”. Mikro tulee englanninkielisestä sanasta micro (management), jolla tarkoitetaan joukkojen tai yksittäisten yksiköiden pikkutarkkaa hallintaa. Makro (macro management) kattaa puolestaan pelin ylemmän tason, eli tuotantoresurssien ja ekonomiatasapainon (valinta tuotannon ja resurssien hankinnan välillä) hallintaa. Lisäksi strategiapelien pelaamisen perusteisiin kuuluvat tiedustelu ja kartanhallinta, jotta pystytään reagoimaan vastustajan liikkeisiin pikaisesti ja estetään tätä pääsemästä yllättämään.

StarCraftin suuri suosio

Suosituimmat elektronisessa urheilussa pelatut strategiapelit ovat olleet StarCraft, Warcraft III ja StarCraft II, jotka kaikki ovat Blizzard Entertainmentin kehittämiä. Pelien suosio on johtunut pääasiassa selkeistä ja helposti omaksuttavista pelimekaniikoista, sekä Blizzardin luomasta Battle.netistä, jonka avulla vastustajat löytyvät helposti ja ja nopeasti verkon yli.

cannonrush-pieni

StarCraft 2: Heart of the Swarm

Ensimmäinen StarCraft julkaistiin jo vuonna 1998 ja sen yksinpeli oli strategiapeliksi ennennäkemättömän juonivetoinen. Moninpelissä pelaaja pystyy pelaamaan jokaista yksinpelin kolmesta rodusta: terran, protoss ja zerg. Peliin julkaistiin myöhemmin samana vuonna The Brood War -nimeä kantava lisäosa, jota pelataan Etelä-Koreassa kilpailullisesti edelleen.

StarCraft on saavuttanut valtavan suosion turnauspelinä eri puolilla maailmaa, mutta se on erityisen suosittu etenkin Etelä-Korean markkinoilla. Pelillä on maassa aivan erityinen asema, ja se onkin valtion virallinen kansallispeli. StarCraft:in ympärillä on yli 10 vuoden aikana pyörinyt valtavia rahasummia, ja pelin huippupelaajista on tullut rokkitähtiin verrattavia kuuluisuuksia, joita ihmiset ihailevat ja kannustavat. Lisäksi Etelä-Koreassa on useita televisiokanavia, jotka näyttävät pelkästään StarCraftia.

Blizzardin toinen huippustrategiapeli – WarCraft III

WarCraft III -fantasiastrategiapeli julkaistiin vuonna 2002 ja StarCraftin suosion siivittämänä se nousi nopeasti yhdeksi pelatuimmista eSports-strategiapeleistä. Pelissä on neljä pelattavaa rotua aiempien pelisarjan osien kahden sijasta: ihmiset, örkit, yöhaltiat ja epäkuolleet. Vuonna 2003 julkaistu lisäosa The Frozen Throne toi peliin päivitysten lisäksi uusia yksiköitä. Peli saavutti suurimman suosionsa etenkin Aasiassa (Etelä-Koreassa ja Kiinassa) ja Euroopassa (muun muassa Ranskassa ja Saksassa). Näissä maissa pelin ympärille myös muodostui pelaajaorganisaatioita. WarCraft III:n vanhoista ammattipelaajista suurin osa on siirtynyt pelaamaan StarCraft II:sta, mutta peliä pelataan kilpailullisesti edelleen, ja se on nähtävissä esimerkiksi World Cyber Games 2013-pelinä.

wc3-pieni

Warcraft III: The Frozen Throne

Vuonna 2007 Blizzard Entertainment kertoi Etelä-Korean pääkaupungissa Soulissa kehittävänsä StarCraft:ille jatko-osaa. Pelin avoin moninpelin beta-testivaihe avattiin vuonna 2009 ja peli julkaistiin vuonna 2010 suurien julkisuus- ja mainoskampanjoiden saattelemana. StarCraft II: Wings of Liberty keskittyi ihmisten pelikampanjaan ja vuonna 2013 julkaistu ensimmäinen lisäosa Heart of the Swarm puolestaan zergeihin. Pelin toinen lisäosa Legacy of the Void tulee keskittymään pelin kolmanteen rotuun, protosseihin.

StarCraft II:n moninpeli saavutti jo beta-testi aikanaan suuren suosion elektronisen urheilun parissa. Julkaisun jälkeen StarCraf II:sta tuli välittömästi maailmanlaajuinen eSports-ilmiö. Turnauksissa oli suuria palkintoja ja tunnetut StarCraft ja WarCraft III -pelaajat vaihtoivat pelikseen StarCraft II.

23.7.2017 17:44:09