Counter-Strike: Global Offensive

18.1.2016
VERSIO 5

Nämä säännöt ovat SEUL ry:n viralliset Counter-Strike: Global Offensive –pelin säännöt. Sääntöjä käytetään kaikissa SEUL ry:n sertifioimissa turnauksissa ja niiden ylläpidosta vastaa erillinen pelisääntötyöryhmä. Kaikkien turnauksiin osallistuvien tulee olla lukenut ja ymmärtänyt nämä alla mainitut säännöt, minkä lisäksi pelaajilta odotetaan urheilijamaista käytöstä. Epäurheilijamaisesta käytöksestä seuraa rangaistus. Turnausjärjestäjällä on päätäntävalta kaikissa sääntöjen riketilanteista ja rangaistuksista. Turnausjärjestäjä voi laittaa turnauksen tauolle vakavan teknisen ongelman tai esimerkiksi sairauskohtauksen vuoksi

  1. Yleiset säännöt

    1. Peli: Counter-Strike: Global Offensive (Valve)
    2. Pelimuoto: mr15
      1. Yhteensä 30 kierrosta, 15 kierrosta molemmille joukkueilla molemmilla puolilla.
      2. Kierrosaika: 1 minuutti 55 sekuntia
      3. Pommin ajastin: 40 sekuntia
      4. Ensimmäinen joukkue, joka voittaa 16 kierrosta varsinaisella peliajalla, voittaa ottelun.
      5. Jokaisen kartan jälkeen pelataan jatkoaika, jos kartta muuten päättyy tasan.
        1. Joukkueet vaihtavat puolia varsinaisen peliajan jälkeen. Ensimmäinen joukkue joka voittaa 4 kierrosta jatkoajalla voittaa ottelun
        2. Pelityyppi: mr3
        3. Aloitusraha: $10 000
        4. Jatkoaikoja pelataan kunnes voittaja on selvillä.
    3. Joukkuekoko: 5 vs 5
  2. Pelin säännöt

    1. Keskeyttäminen
      1. Keskeyttäminen on sallittua vain odottamattomien teknisten ongelmien vuoksi ja vain kierroksen lopussa (“Terrorists/Counter-Terrorists win”).
      2. Ainoastaan pelin keskeyttänyt pelaaja saa jatkaa sitä, elleivät ottelun toimihenkilöt toisin sano.
      3. Keskeytysten (joiden pituus voi olla yhteensä 60s ottelun aikana) käyttö on sallittu esimerkiksi taktisiin taukoihin.
      4. Jos vähintään kolme pelaaja ei kykene jatkamaan ottelua teknisten ongelmien, kuten palvelimen tai verkon toimimattomuuden takia:Jos kolmas kierros ei ole alkanut, ottelu aloitetaan alusta.Kolmen kierroksen jälkeen ottelua jatketaan aloitusrahalla $6 500.
      5. Mikäli tekniset ongelmat johtuvat pelaajan omasta laitteistosta, voidaan peli laittaa tauolle enintään kymmeneksi minuutiksi. Tämän jälkeen peliä jatketaan huolimatta siitä, onko puuttuva pelaaja pelikykyinen vai ei.
    2. Kranaattien määrä
      1. Yhteensä 4; muodostuen seuraavista:
        1. Flashbang: 2 max
        2. HE-kranaatti: 1 max
        3. Savukranaatti: 1 max
        4. Molotov/Incendiary: 1 max
        5. Decoy: 1 max.
      2. Kranaattien uudelleenosto ei ole sallittua.
    3. Muut säännöt
      1. Pommin asettaminen joukkuetoverin avustuksella (esimerkiksi ’boostauksella’) on kiellettyä, ja siitä seuraa rangaistus.
      2. Pommin purkaminen ilman, että sen näkee edes osittain (esimerkiksi seinän läpi), on kiellettyä, ja rangaistavaa.
      3. Skriptat ostoskriptoja lukuunottamatta ovat kiellettyjä, ja niistä seuraa rangaistus.
      4. Yhteyden katkaiseminen tahallisesti pelin aikana on kiellettyä, ja siitä seuraa rangaistus.
      5. Konsolin käyttö on sallittua. Seuraavat parametrit oltava pelaajalla asetettuina: rate 128000 (vaihtoehtoiset: 104000 ja 80000), cl_cmdrate 128, cl_updaterate 128, cl_interp 0, cl_interp_ratio 1, weapon_debug_spread_show 0, cl_bobcycle 0.98 ja cl_hideserverip 0. Palvelimessa on oltava asetettuna sv_accelerate 5.5, sv_friction 5.2 ja sv_stopspeed 80
      6. Oman pelin streamaaminen on sallittua 3min viiveellä, mikäli järjestäjät erikseen ovat sen sallineet.
      7. Palvelimella tulee olla deathcam ajastin asetettu 2 sekuntiin sekä erän jälkeinen aika (end of round delay) 5 sekuntiin.
  3. Kartat

    1. Karttavalikoima
      1. de_dust2
      2. de_train
      3. de_mirage
      4. de_overpass
      5. de_cobblestone
      6. de_cache
      7. de_nuke