Blogi: VPJ Erkka Jouste, suuntana DreamHack Summer 2014 ja kaksi ensimmäistä päivää

Liitto päätti kevään aikana lähettää edustajan DreamHack Summer 2014 -tapahtumaan Ruotsiin tutustumaan maailman suurimpiin LANeihin. Tavoitteena pyrkiä keskustelemaan mahdollisesti paikalla olevien muiden kansainvälisten liittojen edustajien kanssa sekä saada parempi kuva miten iso LAN- ja eSports-tapahtuma toimii ja järjestetään. Valikoiduin varapuheenjohtajan roolissa matkaanlähtijäksi.

Mutta mikä ihmeen DreamHack Summer? DreamHack Summer on kesäkuussa Jönköpingissä, Ruotsissa järjestettävä maailman suurin LAN-tapahtuma, joka on noussut myös isoksi eSports-tapahtumaksi DreamHack Open -turnaussarjojen ohessa. Vuonna 2013 lähes 23 000 kävijää keränneeseen tapahtumaan odotettiin täksi vuodeksi noin 30 000 kävijää, joista noin 10 000 osallistuu lanittamiseen konepaikoilla. Suunta oli siis kohti arvatenkin isoa ja luultavasti huikeaa tapahtumaa niin lanittamisen kuin elektronisen urheilun osalla.

Lähdin matkaan Verkkopeliyhdistys Insomnia ry:n järjestämän yhteismatkan mukana perjantaina 13. kesäkuuta. Vaikka päivämäärä kuulostaa pahanenteiseltä, päästiin isommitta kommelluksitta Tampereelta Porin kautta Turun satamaan, josta matka jatkui yön yli Viking Gracella kohti Tukholman Stadsgårdenia.

Herätys aamulla paikallista aikaa oli 05:30 ja laivasta päästiin ulos noin tuntia myöhemmin. Edessä puuduttava neljän tunnin ajomatka E4-moottoritietä Jönköpingiin. Paikalle siis saavuttiin kello 11 hujakoilla, mutta hotelliin päästiin kuitenkin vasta kirjautumaan kolmelta iltapäivällä. Hotelliin kirjautumisen jälkeen painettiinkin lähes samantien tapahtumapaikalle hakemaan liput.

Tapahtuman ovet olivat auenneet lauantaina jo aamukahdeksalta, joten iltapäivällä neljän aikaan ei enää pahemmin jonoja ollut. Kun lippujenoston jälkeen kävelimme sisään, oli vastassa vain lipuntarkastus, mikä Suomessa isojen tapahtumien turvatarkastuksiin tottuneena hieman hämmästytti. Järjestyksenvalvojia myöskään tapahtumassa ei ole näkynyt nimeksikään, mitä nyt muutama Elmia-keskuksen Securitas-vartija ja paikalla pyörähtäneet poliisipartiot. Tosin eipä kyllä järjestyshäiriöitäkään ole tainnut olla.

Ensivaikutelma oli, että tapahtuma on todella massiivisen kokoinen. Useaan halliin ja käytävään levittäytyneet myyntikojut ja konepaikat, puolet B-hallista täyttävä yhteistyökumppanien messualue ja isot lavalliset eSports katsomot. Paikalla järjestetään myös E-sports SM eli Ruotsinmestaruuskisat, jotka ovat todella näkyvät. Messualue on tosin todella sekavan oloinen eri suuntaisine ständeineen ja usein todella kovaa soitettuine musiikkeineen, niin kuin kaikille yhteistyökumppaneille olisi vain annettu paikka, johon he saavat itse tehdä mitä haluavat.

eSports Ruotsinmestaruuskisojen selostamo. Kuva: Jani Huhtala / Insomnia

Iso negatiivinen huomio kuitenkin myös oli, että tapahtuman siisteys oli todella ala-arvoista. Puoliksi syötyjä ruokia ja erilaisia roskia oli vähän joka puolella ja seinien vierustoilla. Toinen todella häiritsevä asia oli WLANin toimimattomuus suurimmassa osassa Elmiaa. Toimivuus oli parasta aulassa, messualueella ja eSports-katsomoissa. Esimerkiksi ravintoloissa olisi kaivannut verkkoa, mutta oli täysin arpaa miten se toimi. Onneksi Suomessa tehdään tapahtumissa sentään nämä asiat roimasti paremmin. Lanialueiden pöydät oli myös rakennettu eurolavoista ja tarjotut tuolit olivat todella rimpuloita, joskin lähes kaikilla osallistujilla oli omat työtuolit mukana, joille oli leveiden käytävien ansiosta reilusti tilaa.

Jonkin aikaa alueilla kierreltyäni päädyin katsomaan Dota2 DreamLeaguen Alliance vs Fnatic peliä, jossa myös suomalainen Kalle “Trixi” Saarinen oli pelaamassa. En kuitenkaan ehtiny katsoa koko peliä loppuun ja jälkeenpäin selvisi, että Fnatic voitti ruotsalaisen Alliancen, mutta putosi jatkosta myöhemmin. Päädyin katsomosta lähdettyäni CoolerMasterin ständille keskustelemaan Saku Tuomaalan kanssa, joka toimii nykyään pohjoismaiden markkinointipäällikkönä. Keskustelimme mm. siitä, miten tapahtumissa pystyttäisiin tuomaan elektronista urheilua paremmin näkyville Suomessa ja miten tapahtuman järjestäjät voisivat siihen paikallisesti vaikuttaa.

Myöhemmin illemmalla törmäsin tapahtuman aulassa myös Joona “Serral” Sotalaan ja hänen isoveljeensä Jonne “Protosser” Sotalaan, jotka saapuivat paikalle Serralin myInsanity-organisaation tukemana. Protosser oli mukana pikkuveljensä täysi-ikäisenä huoltajana ja Sotalan veljekset olivat lentäneet perjantaina Suomesta Kööpenhaminaan, josta matka oli jatkunut junalla Jönköpingiin. myInsanityn organisaatio oli kokenut Sveitsistä perjantaina tullessaan vastoinkäymisiä, kun koko muu joukkue oli myöhästynyt viimeisestä junasta lennon oltua myöhässä. Olivat Serralin mukaan sitten ajaneet taksilla Kööpenhaminasta Jönköpingiin 340 kilometriä, ei ollut kuulemma ollut ainakaan halpaa.

Serral ja Protosser pelipaikalla. Kuva: Jani Huhtala / Insomnia

Päästin lyhyen keskustelun jälkeen Serralin valmistautumaan myöhemmin illalla pelattaviin toisen lohkokierroksen peleihinsä. Tässä vaiheessa itse siirryin seuraamaan DreamHack Extreme Arenalla alkavia pelien live speedruneja, joista ensimmäisenä olivat vuorossa Quake ja Super Mario Bros 3. Pitkän matkustuspäivän johdosta siirryinkin SMB3:n jälkeen hotellille nukkumaan.

Toisen päivänä, sunnuntaina, tarkistin miten Serral oli pärjännyt. Hän voittikin lohkonsa häviten kahdessa ottelussa vain yhden kartan ja kolmannessa lohkovaiheessa vastaan asettuivat korealainen MC, kanadalainen Scarlett ja norjalainen Prebs. Serral hävisi ensimmäisen pelinsä MC:lle 1-2 ja tippui alempaan bracketiin Prebsiä vastaan. Serral hoiti norjalaisen ongelmitta 2-0 ja MC:n hävittyä Scarlettille, oli edessä toisinto ensimmäisestä kierroksesta. Serralin hävittyä jälleen 1-2, oli kohtalona lohkon kolmas sija ja putoaminen kuudentoista parhaan ja pudotuspelien ulkopuolelle.

Olin asettanut sunnuntain tavoitteeksi käydä keskustelua Romanian, Itävallan ja Ruotsin liittojen edustajien kanssa, mutta en onnistunut tavoittamaan heitä tapahtumapaikalla. Päädyin kuluttamaan päivän pääasiassa Dota2-turnausta seuraten ja sattumalta kaverini kanssa keskustellessani suomea puhuva SVT:n StarCraft 2:n studiohenkilö tuli juttelemaan kanssamme. Keskustelimme vähän aikaa mm. YLE:n ja SVT:n yhteistyöstä ja hän mainitsi tekevänsä lähetystä englanniksi. Kyseinen henkilö oli todella kiinnostunut ja tietoinen YLE-kuviosta, mutta emme ehtineet kovin pitkään siinä keskustella, kun hänen piti lähteä jatkamaan hommia.

Illalla hotellilla tapasin myös LanTrekkien edustustoa, jotka sattumalta olivat majoittuneet samaan hotelliin ja päässeet paikalle vasta lauantaina illalla. Näillä eväillä on hyvä siirtyä maanantaihin, jonka aikana pyrin tavoittamaan jälleen muiden maiden liittojen edustajia ja toivottavasti pääsen keskustelemaan heidän kanssaan. Suomalaisia pelaajia ei ammattiturnauksissa enää tietääkseni ole mukana, joten palaan luultavasti vain toisella blogilla loppumatkan tunnelmista Suomesta käsin keskiviikkona tai torstaina.

Erkka “Prote” Jouste
Varapuheenjohtaja

23.8.2017 22:10:09